En stockholmare från Eskilstuna!!!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
dethbq
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna

En stockholmare från Eskilstuna!!!

Inlägg av dethbq »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej allesammans.

Jag blev tårögd av att Jossan lade in min renoverade Compakt, så jag testar att lägga in min 1279 Stockholmare, som jag har för avsikt att dokumentera lite mer...En arbetskamrat gav mig mopeden då hon inte vile ha den stå och skräpa mer. Hennes karl sade "affär" och sedan baxade vi in den i min V70. Den kommer att bli granatäppelröd (också på fälgarna) med vita däcksidor för att lyfta fram tanken på en riktig klassiker...

Thomas Bergqvist i Skogstorp, Eskilstuna
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är väldigt vacker som den är oxå, med patinan på... :wink:
nästan synd att lacka om den tycker jag :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Tomas, jag är nog benägen att hålla med Raketarn men det är ju tyvärr inte min moped :( . Granatäppelröd i all ära men den där turkosblå var ju riktigt läcker, kan inte vara vanlig i den färgen?
En "klok gumma" här på forumet brukar säga att: "-Dom kan bara vara original en gång" och visst stämmer det men lycka till med moppen, blir intressant att följa projektet. Det blir racers av lite för många fina Stockholmare nuförtiden därför är det kul att du tänker rädda den här. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lorden- GUMMA!? Nä nu jäklar :wink: Skämt å sido...

Vilket fynd, dethbg! thumb_up Det är en riktigt trevlig modell. Det är nog ganska 50-50 vilken färg som är vanligast för modellen, men båda lackerna är riktigt snygga. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Good deal" Thomas! Om du ledsnar på projektet, kan jag ta över på samma villkor som du gjorde. :drewl:

Skämt åsido, om du tänker lacka om pärlan, har vi på www.syntema.se alltid REA på färg till plåtmoppar. :D

/Stefan <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det står maraton på tanken :D eller
då blir den väl inte så vanlig om det är så :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan ju byta moppe med mig, jag har en likadan som redan är kladdad på så behöver inte jag blästra och lacka den. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dethbq
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av dethbq »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, jag fixar nog med min...

Stockholmaren blir alltmer Sörmländsk.

Jag tänkte börja med att skicka en bild på miljön jag håller på med mopparna i. Det är i källaren på min villa från 1910 och utgör ett utrymme som min hustru och mina barn inte har någon som helst förståelse för (är jag ensam om detta?). Det skulle vara kul att se fler skicka översiktsbilder på ställena där ni håller på med era moppar. Jag skickar också lite isärtagnigsbilder på 1279:an samt en bild på förra projektet, en Compakt som Jossan i o f s lag till under "läsarnas mopeder"...

Stuka inte handleden
Bild

Bild

Bild

Bild
Fjädringen var helt stum. Det hade regnat in genom spruckna damasker och benen var ett helsicke att få isär

Bild
Denna moppe tänkte jag att dottern, 14, kunde intressera sig för. Hon svarade: " jag vill inte åka på den där gamla skiten".

Ungdomen idag fattar verkligen ingenting.

Thomas i E-tuna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmmm ja ungdomarna idag verkar ju bara känna för fula plastankor :D
men det är ju tur det då blir ju dom gammla vackra mopparna kvar till oss äldre återfallsmopedister :wink: vi har ju ett kulturarv att bevara..den glädjen får ju tyvärr inte dom unga eftersom alla plastkinesmopederna aldrig blir gammla utan bara är slit och släng.. slider_anon.gif .. men vi får hoppas de unga tänker om så småningom de måste ju ta över efter oss :roll:
så var rädd om din vackra compact, den är ju dyrare än att köpa en kinesmoppe till dottern 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
dethbq
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna

Inlägg av dethbq »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu kommit en bit på väg, även om man inte kan vara i källaren varje kväll... Svågern har en bläster, honom är det viktigt att hålla sig väl med. Fixade också baksvingen genom att göra slut på alla disksvampar vi hade. Det visade sig att moppen efter nedplockning hade mer skog än jag trodde i sig. Motorn var fylld med olja och regnvatten. Kablaget var OK och generatorn likaså. Nästa gång blir det motorn...

Bild

Bild

Bild

Bild

Längtar verkligen efter våren
Thomas i E-tuna <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt!
Den behövde säkerligen en riktig översyn efter livet som "uteliggare".
Jag hittade ett råttbo och en död fågel i en rakettank en gång. Men tanken var fräsch.

Ps. Det gick inte att flytta ihop trådarna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar