Hjälm på Shopper

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
crescent-1228

Hjälm på Shopper

Inlägg av crescent-1228 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->måste man ha hjälm när man åker shopper? läste på wikepedia att dom hadde dispens på att man inte behövde hjälm? men jag vene.

från wikepedia: Mopederna hade dispens och var godkända dels med starkare motor (1,5 hästkrafter) samt även dispens så man får framföra dem utan hjälm. sämmer detta i nu :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om dagens poliser sätter P eller inte är jag inte medveten om. Men jag kan säga dig att dom har en läskig tendens att välta så jag skulle oavsett lagen behålla hjälmen på även i en shopper.

Dispensen gällde vad jag vet 3hjuliga moppar från början, alltså ven flakor och monark senior och liknande. Vet dock inte hurdan lagen ser ut idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får svänga in till Kling å klang å fråge :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Skall man fråga så är det nog bäst att göra det skriftligen!
Vad en polisman säger är tyvärr inte alltid helt pålitligt.
MEN, hjälm har man väl för att skydda huvudet och inte för att tillfredställa lagen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för regler som gäller för alla "postmuppar" som åker flakmoppe utan hjälm och delar ut post ?

Har dom problem med mjäll allihopa precis som grabbarna i "Hells Angels"... <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
crescent-1228

Inlägg av crescent-1228 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:Om dagens poliser sätter P eller inte är jag inte medveten om. Men jag kan säga dig att dom har en läskig tendens att välta så jag skulle oavsett lagen behålla hjälmen på även i en shopper.

Dispensen gällde vad jag vet 3hjuliga moppar från början, alltså ven flakor och monark senior och liknande. Vet dock inte hurdan lagen ser ut idag.
jo tack jag har märkt att dom vill välta, det är ju bra att skydda huvet fast man kanske inte har så mycket där :D XD <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

Sura skrev:Vad är det för regler som gäller för alla "postmuppar" som åker flakmoppe utan hjälm och delar ut post ?

Har dom problem med mjäll allihopa precis som grabbarna i "Hells Angels"...
alla grabbarna i HA åker inte utan hjälm :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Neifelheim skrev:
Sura skrev:Vad är det för regler som gäller för alla "postmuppar" som åker flakmoppe utan hjälm och delar ut post ?

alla grabbarna i HA åker inte utan hjälm :wink:
Flesta åker väl inte ens båge ? <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

S_Compakt skrev:
Neifelheim skrev:

alla grabbarna i HA åker inte utan hjälm :wink:
Flesta åker väl inte ens båge ?
Som i alla mc klubbar, nej. och inte dom flesta, kanske 30%....sen är det en fråga om det finns tid o köra båge med. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

Jag råkar höra till "postutdelarkastet" 8) Vi har väl ett 40tal postmoppar i Eskilstuna varav kanske hälften av förarna använder hjälm. Har en outtalad övernskommelse med farbror blå. Vi ska ha hjälm till och från distriktet men behöver inte ta på och av hjälmen mellan ingångarna. Jag själv och några till har blivit stoppade och fått skäll några gånger för att vi kört utan men inga böter har blivit utdelade än så länge... Nån dispens för oss finns inte.
Däremot har vi ansökt och fått dispens av kommunen för att köra på vissa cykelbanor... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag råkar höra till "postutdelarkastet" 8) Vi har väl ett 40tal postmoppar i Eskilstuna varav kanske hälften av förarna använder hjälm. Har en outtalad övernskommelse med farbror blå. Vi ska ha hjälm till och från distriktet men behöver inte ta på och av hjälmen mellan ingångarna. Jag själv och några till har blivit stoppade och fått skäll några gånger för att vi kört utan men inga böter har blivit utdelade än så länge... Nån dispens för oss finns inte.
Däremot har vi ansökt och fått dispens av kommunen för att köra på vissa cykelbanor...[/quote]

på cyckelbarnor får ni la köra:O? menar de att med min flaka får jag köra överallt;P förutom på motorväg:) eller är det eumoppe dom postflakorna? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läs och begrunda, gäller även i dag:

Trafikförordningen 1998:1276 säger:

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

Hjälmkraven mm. står här:

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1987nr010.pdf

Kostar 1500:- i böter om man blir ertappad. :( <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla nya postmoppar är EU-moppar, får därför ej framföras på cykelbanor... Skulle vi tillämpa den regeln i praktiken skulle de flesta bilister bli vansinniga då mopparna toppar 20-25 knyck.... Efter brevbärarturen, på väg tillbaks till kontoret så maxar dom 15-20 för batterierna börjar ge sig <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar