<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad varvar en orginal mustang cobra som högst jag vet att dom får ut max eftekt vid 3500rpm men dom varvar ju mera sedan å det undrar jag ad dom varvar då på ett ca <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad varvar en orginal mustang cobra som högst jag vet att dom får ut max eftekt vid 3500rpm men dom varvar ju mera sedan å det undrar jag ad dom varvar då på ett ca <!-- </EdIndex> --></div>
crescent-1228 skrev:vad varvar en orginal mustang cobra som högst jag vet att dom får ut max eftekt vid 3500rpm men dom varvar ju mera sedan å det undrar jag ad dom varvar då på ett ca
Det beror på lutningen i nedförsbacken du kör i! Över 3500rpm har du inge mer att hämta. Så varvtalet efter det är helt ointressant. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart är både maxvarv samt varvtal för maxeffekt jäkligt viktiga uppgifter när man skall bestämma tex utväxling. Om mopeden skall bli trevlig att köra vill man ju hitta en medelpunkt mellan att "ramla ur" effektregistret när man växlar samt ändå kunna få mopeden att gå så fort som möjligt!
Tyvärr, crescent-1228, kan jag inte hjälpa dig med toppvarv för en 1 hästars cylle, men jag förstår väldigt väl varför du ställer den mycket relevanta frågan! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då är det bästa att känna sig fram när man drevar. Det funkar inte att direkt att räkna maxvarv och räkna ut drevningen efter det.
Efter 3500rpm är den död och orkar knappt något. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->med data ur Golbes Mopedboken: hjuldiameter 58cm och total utväxling
15,5:1 så kom jag fram till att det behövs ca 4250 rpm för 30 km/h
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när jag tittade lite noggrannare i "mopedboken" så finns det 3 olika cobror
listade där. den jag räknade på hade 11/41 i drevning.