Jag vill slippa brytarn! Tips på tändning?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Rotax

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm efter läst denna tråd och fått massa bra upplysningar!

Blev jag fundersam på tändsystemet på min skoter med Rotax 503 motor!

Det är också brytarlöst och vad jag vet så justeras tändningskurvan upp
automtiskt när varvtalet ökar på motor, via CDI.


Min fråga är om nån vet hur man ställer in ett sådan tändsystem.... och hur detta funkar..:?: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tack ! Nu är jag uppgraderad på de elektriska :)
Om du har plats köp ett batteri , kostar nästan inget alls (biltema) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Rotax

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Min fråga är om nån vet hur man ställer in ett sådan tändsystem.... och hur detta funkar..:?:
Du ställer väl tändningen som vanligt med tändplattan sen
får man väl hoppas förställningen passar annars får man väl leta upp nån hacker
söm kan pfogramera om cdi:n <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->503 har analog täning så det går inte att programera den <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Tändning Rotax

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående tändningen på Rotax503 är att den bränt upp kolvar 3grr. Kollat förgasarna + allt med bensinen.

Fick då tipps att kontrollera tändningen. Men ingen tycks vet exat hur man skall göra. Får olika bud av varje jag frågar... :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här får du ett förslag till.
du behöver fäljande utrustning:

1st stroboscoplampa
1st gradskiva för motorarbeten.
2st lagom grov metalltråd att göra visare till gradskivan och till tändinställningsmärken
1st kolvstopp
1st bra märkpenna

skruva i kolvstoppen och vrid motorn först medurs och sen moturs till det tar stopp. exakt mitt i mellan stopplägena har du övre dödpunkt.

nu tar du en metalltråd och gör en visare som du fäster på någon lämpligt plaserad skruv, och så den pekar på svänghjulet ellerremskiva på andra sidan motorn där det passar bäst.

ta märkpennan och rita ett märke mitt för visaren när kolven är i övre dödpunkt.

nu sätter du fast gradskivan på vevaxeln. kan du inta fästa den med en mutter eller skruv i ena änden av veven så får du använda din fantasi.
silkonkluttar, fett, nått klet.

nu tar du den andra metalltråden och riggar till och fäster så den pekar på graderingen på gradskivan.

nu kan du vrida motorn 5 grader i taget och göra markeringar vid 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, grader före övre dödpunkt och ev 5 och 10 grader efter övre dödpunkt.

nu kan du ta bort gradskivan och visare nr 2

dags att koppla in stroboscoplampan

nu startar du motorn och nät du pekar med stroboscoplampan på
visare nr 1 så kan du läsa av tändläget.
se till att komma ihåg att komma ihåg antal grader.
har scotern en varvräknare så kollar du på var tusende varv,
annars får du nöja dig med att kolla max och min tändläge och tändläge på tomgång.

nu ska du ha fått fram ett värde på tändningen som du kan jämföra med
motorns specifikationer.

finns det markeringar för tändinställningar på notorn orginal så ska du kolla så dom stämmer. det kan ha blivit bytt delar så den markeringen inte är rätt.

hur man justerar den har jag ingen aning om, om man inte vrider ankarplattan eller svänghjulet på vevaxeln.
det finns dock motorer som det ät tänkt att man inte ska konna justera tändning på.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

tack

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för info...erlan

Har gjort precis som du beskriver men det tokiga är att ingen jag pratat med kan exakt tala om vilken data
som gäller just för min motorns specifikationer då den är en Rotax503 R special med dubbla förgasare å
pipor som Lynx gjorde för att tävla med andra märken....

Jag får olika svar på motorns specifikationer angående tändningen. Vissa säger 21grader vid 7000Rpm,
vissa har en annan uppfattning allt från 19gader till 28grader å Rpm från 5000 - 9000varv..

Ställt in tändplattan nu enligt senaste tippset på 20grader vid 6000Rpm och då går den verkligen dåligt.... :(

Ska nog ställa tillbaks till orginal markeringar å gassa lite mindre..... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Re: tack

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Ska nog ställa tillbaks till orginal markeringar å gassa lite mindre..... :D
hmm, idiotförklara mig inte nu men..

om han gick sämre när du vridit den enligt tips, och sen vred tillbaka till vanliga markeringar och den gick bättre igen men fortfarande inte helt 100, är de inte bara att försiktigt fortsätta vrida på de hela tills den går bättre och bättre?

eller är de inte samma princip som att bestycka om en förgasare? :) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

rotax 503

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja dum föklara dig inte Mattias-M

Men det kostar pengar att prova sig fram vill inte bränna upp några flera kolvar + har även bytt båda cylindra engång efter ras.

Så om du förstår Mattias-M...så kan man inte hålla på å testa sig fram å chansa då ett ras kostar från 600kr upp till ca 3000kr.
Dessutom är det mycket jobb med att byta en kolv, är kolven genom bränd ska hela motorn rivas och rengöras från rester å skrotbitar

Så min tanke var att nån anna visste säkert hur man kollar hur tändning (chansar inte mer)....så skulle jag bli jätte glad... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->rääta mig om jag nu har fel. men är det inte i sådana här lägen man plockar fram avgastemperaturmätaren?

eller ännu hellre sätter upp motorn i en bromsbänk med mätutrustning.

orginal tändmarkering är det till den här modellen eller till den mindre trimmade standardmodellen?

jag har för mig att ju högre effektuttag, ju närmare övre dödpunkt vill
tvåtaktarna ha tändningen.

fruktansvärt tråkigt att köra sönder grejor på löpande band.
jag förutsätter att du kollat vevaxeln så att båda kolvarna går i topp rätt,
dvs att den inte vridigt sig mellan cylindrarna.

har inta lynx några data kvar?

en sån där tävlingsmaskin är väl inte registrerad heller så man kan spåra upp första ägaren och intervjua honon.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

tändning

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar igen erlan....för upplysningarna!

Jo de är nog sant. Har suttit temgivare på avgaspiporna tidigare å mätare.

Har hört mig för om att lämna in motorn för körning i bromsbänk, men dom ger ingen garanati
(det förstår ja med) då det är trimmat enligt proffsen! Från 1500kr å uppåt för några årsen!

Vet inte säkert om tändmarkring är till orginal eller trimmade motor. Då jag inte vet om det är
orginal motorblock. Det finns bara en markering å den verkar stämma 100% block/tändplatta.

Har inte kontrolera om vevaxeln vridigt sig. Det skall jag göra..!

Den är registrerad. En reg. ägare tidigare enligt regbeviset. Å det var hon jag köpte skotern av,
visste nästa inget om den! Blir nog svårt att hitta nåt från 1987, ska forska lite....? <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 jul 2010, 23:00

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man ska köpa en spänningsregulator till Kokusan och då väljer 12 volt. Finns det 12 volts lampor som passar rakt av till framlykta och broms och bakjlus till en Zundapp 74:a? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins massor med anledningar varför kolvarna går ut i avgassystemet.
Kompförhållandet alltså volymen från att avgasporten stänger till överdelen i toppen och volymen över kolven vid öd. Förhållandet där emellan.
Vinkeln på skvithen (stavning?)
Bränsleblandning på olika trottellägen. Troligast
Hårdeheten på stiften
Tändpunkten
Avgaspipan pipor
Kylning
Dessutom utväxling. Om man hela tiden kör på max vridmoment bildas hög värme. det betyder att man skall ändra utväxlingen till lägre. lättare vikter i variatorn.
Om man byter kolvar och cylindrar rakt av och tror att det sedan bara är att gasa tror man fel. Det drar med sig oftast munstycksjustering och justering av piporna. Även kolla klämmspalt.
Vid ett antal tillfällen har folk kommit hit med smälta kolvar efter monterat ombyggda toppar till Sachs. Då har jag endast justerat vinkeln på skvtchen och problemet är löst. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tusen tack för info Conrad....

Ras händer endast vid körning på full gas länge, då motorn verkligen vavar ur till fullo å man håller full gas.

Jag har inte kontrollerat kompförhållandet, Inte heller vinkeln på Squish/klämspalt i topparna, inget gjort å piporna.
Detta för att toppar/cyllar/pipor är tillverkad/gjorda av trimnings specialist till just denna modell och ingen har
mixrat/skruvat/slipat med dessa saker och dom måste ju funkat förr utan ras..annars kan dom inte kört/tävlat tidigare...???

Bränsleblandning kontrolerad & provad efter varje opertion. Med byte av nål+munstycke och även huvudmunstycken.
Efter sista ras har jag ökat huvudmunstyckerna 2 storlekar, du jag tror på för lite bränsle, vid högfart/fullgas.

Kört med B9ES tändstift.

Tändpunkten har jag inte kunnat kollat då jag får olika svar vad som är rätt. Kan inte kontrollera tändpunkten med svar
jag fått hittills Typ: allt från 19gader till 28grader vid Rpm från 3500 - 9000varv.. är på tok för stort tollerans å vinka på!

Utväxlingen tror jag som du Conrad lättare vikter eller starkare fjäder för att få lägre utväxling och högre varvtal.

Kolvar och cyllindrar är naturligt viss kontrollerade och justerade till lika orginalet, förgasaren ombestyckade/provkörd efter
varje förändring. Inte kan jag väl börja kapa å ändra piporna, dom är hela utan någon som helst skador eller mixtrade...? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar