Örebromarknaden
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 3238
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men för en vanlig "medel-Svensson" som inte har en komplett verkstads-utrustning så är väl 900 billigt <!-- </EdIndex> --></div>
Det kan tänkas dyrt om man äger en svarv och har kunskapen att göra jobbet självSachsMekarn skrev:Synd att dem inte gör tätningsringen på topparna. Och kan hålla med Conrad om att det är dyrt.
Men för en vanlig "medel-Svensson" som inte har en komplett verkstads-utrustning så är väl 900 billigt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
så här skulle jag göra:
nc svarv som gör insatsen . går väl att svarva helt klar direkt från stång i ett tempo ca 5 min
toppen:
Rengörning (glasblästring) 5 min
en stegborr(fräs) som fixar toppen i ett moment 2 min
ihoppressning, borrning hål till topplocksbultar 3 min
man får väl lägga nån dag först att göra nc prog
och stegborr samt spännfixtur till fräsen <!-- </EdIndex> --></div>
Dom har säkert lagt ner 20min jobb totalt på en sån toppConrad Engström skrev:För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka.
så här skulle jag göra:
nc svarv som gör insatsen . går väl att svarva helt klar direkt från stång i ett tempo ca 5 min
toppen:
Rengörning (glasblästring) 5 min
en stegborr(fräs) som fixar toppen i ett moment 2 min
ihoppressning, borrning hål till topplocksbultar 3 min
man får väl lägga nån dag först att göra nc prog
och stegborr samt spännfixtur till fräsen <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så du har gjort din egen mittstiftstopp,Braxmatte..? <!-- </EdIndex> --></div>Braxmatte skrev:Dom har säkert lagt ner 20min jobb totalt på en sån toppConrad Engström skrev:För 900 och bytestopp hel kan jag stå hela dagarna i garaget och tillverka.
så här skulle jag göra:
nc svarv som gör insatsen . går väl att svarva helt klar direkt från stång i ett tempo ca 5 min
toppen:
Rengörning (glasblästring) 5 min
en stegborr(fräs) som fixar toppen i ett moment 2 min
ihoppressning, borrning hål till topplocksbultar 3 min
man får väl lägga nån dag först att göra nc prog
och stegborr samt spännfixtur till fräsen
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har ju varit diverse funderingar om toppen verkligen ger någon ökad effekt , men jag tycker helt klart att den märks ,ett bevis är att kopplingen fick lite svårare att hålla i . klart starkare , men då åker jag med suka kolv som har en lite "plattare" utformning på toppen, och det kanske inte var det riktigt bra passform emot sachs toppen original..
Zappafan givetvis håller kopplingen i bara man har varmkört <!-- </EdIndex> --></div>
Zappafan givetvis håller kopplingen i bara man har varmkört <!-- </EdIndex> --></div>
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ingen fara har lagt ner det där nu , är ju ingen på det här forumet som haft det där problemet så... <!-- </EdIndex> --></div>S_Compakt skrev:ett bevis är att kopplingen fick lite svårare att hålla i . klart starkare..
Zappafan givetvis håller kopplingen i bara man har varmkört
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag instämmer med braxmattes resonemang, någon bör göra sig en bra slant på dom där topparna. men jag har fått känslan när jag tittat på dom på marknader att dom är körda i manuella maskiner.
OM jag skulle köpa en sån topp så skulle jag nog lägga till nån krona och köpa en från den här killen. tyvärr är sachstoppen den enda han inte prissatt.
http://www.pvlsverige.se/vrm/topplock/topplock.html
men man kan väl säga att det är klasskilnad på jobben.
själv har jag försökt leta information på nätet om hur förbränningsrum
ska vara utformade, för jag tänkte svarva själv. men det verkar vara väl bevarade hemligheter. jag förutsätter att klämspalten ska ha samma radie på toppen som på kolven. men sen då? är det nån här som vet nåt
om hur det bör vara så är jag tacksam för info.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
OM jag skulle köpa en sån topp så skulle jag nog lägga till nån krona och köpa en från den här killen. tyvärr är sachstoppen den enda han inte prissatt.
http://www.pvlsverige.se/vrm/topplock/topplock.html
men man kan väl säga att det är klasskilnad på jobben.
själv har jag försökt leta information på nätet om hur förbränningsrum
ska vara utformade, för jag tänkte svarva själv. men det verkar vara väl bevarade hemligheter. jag förutsätter att klämspalten ska ha samma radie på toppen som på kolven. men sen då? är det nån här som vet nåt
om hur det bör vara så är jag tacksam för info.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har svarvat massor med förbränningsrum och provat olika vinklar, breddern, djupet och sfäriska "kupoler" med olika resultat.
Sedan är det en stor skillnad på övriga komponenter. Ex spolportarnas utseende och vinklar. Detta är som med all trimmning en kompromiss.
Jag har försökt att kopiera en typ av trimmning på flera motorer och alla blir olika. Kommer nog ann på att det är handarbete. <!-- </EdIndex> --></div>
Sedan är det en stor skillnad på övriga komponenter. Ex spolportarnas utseende och vinklar. Detta är som med all trimmning en kompromiss.
Jag har försökt att kopiera en typ av trimmning på flera motorer och alla blir olika. Kommer nog ann på att det är handarbete. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är ju det att man vet alldrig om det blir som man tänkt sig när man trimmar som gör det så intresant.
men t.ex pipor finns det ju massor av ideer o teorier att läsa om. men om förbränningsrum finns det knappt nåt alls.
jag skulle gärna ha lite grundkunskap innan jag börjar svarva.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
men t.ex pipor finns det ju massor av ideer o teorier att läsa om. men om förbränningsrum finns det knappt nåt alls.
jag skulle gärna ha lite grundkunskap innan jag börjar svarva.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>