Avgasgängan på nya cylindrar

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
simtus

Avgasgängan på nya cylindrar

Inlägg av simtus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon mer än jag som fått erfara att gängan för avgasmuttern på nya cylindrar är alldeles för glapp.
Gjorde en bytes affär mot att få en ny 3½ cylle. Toppen trodde jag.....
men inte, avgasmuttern glappade nått förjävl...
Så det var bara att mäta, ytterdian på gänga ska vara 35mm men i mitt fall var den 33,9mm. Industrins toleranser för gängor säger att det den får vara 0,38mm under nominellt yttermått alltså 34,68mm som minst, inte undra på att den glappade.
Sen mätte jag på min gamla cylle som var 34,75 mm och då är den från 1961, Helt perfekt.
Mutterns innerdia är 33,15, det är precis som den får vara.
Ska det vara så när man kanske köper en ny cylinder för dyra pengar, näääe det tycker inte jag. nu hade jag tur som och fick byta den, men vad hade hänt om jag monterat den och dragit sönder gängan.
850-1100 spänn åt skogen kanske.
Om man tänker att ytterdian på gängan är 33,9mm och muttern innerdia är 33,15mm så blir anliggningytan på gängar knappt 0,4mm/sida. Ska det hålla att dra fast ordentligt ? Nä knappast, inte i längden allafall.
Jag tycker att ni som handlar med och importerar delar (Ingen nämd o ingen glömd) ska trycka på hos tillverkarna att de ska göra delarna rätt.
Eller byta leverantör, för jag tror ju inte att alla tillverkar dåliga grejer utan tvärt om de flästa har bra saker att sälja.
I mitt fall anser jag att det är ett klart fabrikations fel... bara skit.
Nää det var bättre förr när kvalitet var viktigare än kvantitet <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag tycker det mesta nya man köper är skit :evil:
var den nya cylindern bättre då ? :D <!-- </EdIndex> --></div>
simtus

Inlägg av simtus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bytet gick till baka och jag fick betalt i stället.
Jag borrade om min gamla cylle så nu är allt frid o fröjd.
Men visst blir man förb... när det säljs sånn skit <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte stött på det problemet, men jag använder mest gammalt.
Det är ju helt klart ett fabrikationsfel och det är säkert så på fler än "din". <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en 3,5 cylinder för ett tag sedan. Gängan är bra men förgasaren är högre än orginal. Om man vill ha plåten och packningen under får man nog ha två stycken. :cry:
Annars är det bra gods i cylindern, jag svarvade upp den till 41 mm och märkte att materialet är tätare än orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag köpte en 3,5 cylinder för ett tag sedan. Gängan är bra men förgasaren är högre än orginal. Om man vill ha plåten och packningen under får man nog ha två stycken. :cry:
Annars är det bra gods i cylindern, jag svarvade upp den till 41 mm och märkte att materialet är tätare än orginal.
Vinkeln på förgasaren brukar ju också vara lite "anorlunda"... <!-- </EdIndex> --></div>
simtus

Inlägg av simtus »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fanns mer att anmärka på på denna cyllen, ska inte höjden från cyliderfoten till toppen vara 70.0mm ? här var den 70,5mm.
Och frigången som ska finnas kring muttrarna vid cylinderfoten var så dålig att det knappt gick att skruva fast den på motorblocket, muttrarna gick emot på insidan och brickorna ställde sig på sned.
Men det kanske ska vara så, det kanske bara är jag som är så "petnoga"
Jag gör en del grejer och säljer och är alltid noga med att det ska vara rätt, det ska passa, man ska inte behöva ändra och göra om nya delar.
Jag gör mina delar som jag säljer till andra, som jag själv skulle vilja ha dom om jag skulle köpt dom.
Tänk på det ni alla som importerar delar. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt, för nåt år sedan kom jofrab tror jag. med avgasmuttrar som va för stora så dom ramla av gängan och nu är det syllarna som har för liten gänga. varför hålla på å kladda med detta, se till så kanalerna håller tillräcklig storlek istället, förbaskade gjutnasare italienare eller sneögon.

Min bästa tysksylle är på väg till tippen, redan borrad till 41 mm men nu är det 3/100 diff mellan botten och strax under vändkanten :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev: Min bästa tysksylle är på väg till tippen, redan borrad till 41 mm men nu är det 3/100 diff mellan botten och strax under vändkanten :bike_pedalare:
Usch vilket skrot! kasta den till mej :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar