tändkabel förlängning.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pop

tändkabel förlängning.

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->köpte en tändplatta som inte gått många mil, nästan ny, dock det som inte framgick va hur lång tändkabeln va, och den va ungefär 5 cm för kort. finns det något sätt att förlänga den?

har sett att dom säljer som en koppling man kan köpa för 70 kr typ, är det något att satsa på?

tändkabeln går inte skruva loss ifrån tändspolen, den är för ny så tänker inte ens försöka.

går det kanske bygga om den till utanpåliggande tändspole? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för tändspole om inte kabeln går att byta? Bruka rju bara vara äldre som är så (Stefa mfl).

Annars ett sätt jag själv brukade använda då man var ung var att slipa en spik och sticka in i bägge kabeländarna och trycka ihop, som isolering tog man en bensinslang och (och när man hade, lite vulktejp, annars eltejp). Senare användes en trä/plåtskruv med lämplig diameter istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej... hmm, får nog prova då? fick för mig att nya va helt stop på att byta.

det är en vad jag tror är bosch spole. det är ett bosch system i alla fall. kört kanske 20 mil sammanlagt.

okej... så då borde det funka med en sån här
http://www.24mx.se/motocross/p/skarv-for-tandkabel-ngk/13358/

annars får man ta en liten träskruv som liknar dom som sitter på tändhatten och sen ta krympslang? <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en bosch spole så är väl kabel bara i gängad i spolen som vanligt så det är inte svårt att byta och det är ju at föredra framför skarvar och eltape mm 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->syna noga där kabeln sitter fast i spolen. dom jag har sett med kabeln fast monterad (stefa) så är isoleringen gjuten sist så det är helt tätt mellan
tändkabel o tändspole. är det en bosch orginalspole och du ser ett litet mellanrum mellan kabel och spolens isolering så är jag säker på att kabeln går att skruva ur. annars skulle jag byta ut spolen mot en beg bosch orginalspole. dom pajar väldigt sällan. men sätt inte dit några avstörda tändhattar eller resistorstift för det tål inte tändspolarna. det misstaget kostade mig en tändspole i min ungdom.
eller för att vara exakt, det kostade en promena o lite meka, för spolar hade jag överskott på.
bygga om till utanpåliggand tändspole går utmärkt. tänplattor som setat på zyndapp är dom som oftast dyker upp. det är spolen med blå kabel som är generatorspolen till tändspolen. obs att dom bytt plats på spolarna där så belysningsspolen sitter där tändspolen brukar sitta. och spolen till tändningen där belysningsspolen brukar sitta.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man behöver inte leta Z spolar! Linda av yttre lagret lindning och använd det som är kvar för att driva utanpåliggande spolen. Det går bra med en vanlig tändspole från moppen eller utombordaren, att ha utanför, men ser inte kul ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->linda av yttre lagret lindning på en tändspole eller en belysningsspole?
linda linda av den gamla och linda på ny lindning på en gammal vävlindad tändspole har jag hört talas om. men det här var ett nytt knep.

Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha, där ser man. hur hårt kan man ta i innan man förstår att den sitter fast? så jag inte drar sönder skiten? om den nu är fastgjuten.

går det köra med bil tändkabel som har lagom diameter? eller kommer tändspolen ta stryk av deT? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du ska inte dra, du ska skruva ur den, det sitter en skruv fast i botten på hålet i tändspolen. typ träskruv.
biltändkabel har jag alldrig sett med så liten diameter. 5mm. men det ska vara den modellen med massiv kopparkärna i så fall.

Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Belysningsspolen går inte, jo ett tag. Såga med bågfilen en liten bit ner i lindningen, försiktigt och plocka bort den tunna tråden, tills man ser delningen där nästa lindning fins. Isolera med glasfiberband eller målarrensa av glsfiber och lacka med båtlack. Eller om man godkänner eltejp. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:du ska inte dra, du ska skruva ur den, det sitter en skruv fast i botten på hålet i tändspolen. typ träskruv.
biltändkabel har jag alldrig sett med så liten diameter. 5mm. men det ska vara den modellen med massiv kopparkärna i så fall.

erlan
menade att man eventuellt drar sönder den när man vrider, kanske skulle skrivit vrider sönder :wink:

okej! ska bara ge mig ut i kylan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OM du ska skarva, så dra inte bara krympslang utanpå då det blir för tunnt, ta bensinslang el liknande och sedan krympslang isåfall. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sådär, fick hem min andra tändplatta, så det är inte längre aktuellt att skarva.

testade lossa båda tändkablarna, och den äldre, hur enkelt som helst, men den nyare satt den rätt rejält på... vågare inte mig på ta i mer, så den sitter kvar i tändspolen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Man behöver inte leta Z spolar! Linda av yttre lagret lindning och använd det som är kvar för att driva utanpåliggande spolen. Det går bra med en vanlig tändspole från moppen eller utombordaren, att ha utanför, men ser inte kul ut.

Kan man använda den som drivning till en utanpåliggande tändspole utan att skala av den yttre lindningen?

Jag körde förut med ljusspole som drivning, men den dödade tändspolar en efter en. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Rexxy skrev:
Conrad Engström skrev:Man behöver inte leta Z spolar! Linda av yttre lagret lindning och använd det som är kvar för att driva utanpåliggande spolen. Det går bra med en vanlig tändspole från moppen eller utombordaren, att ha utanför, men ser inte kul ut.

Kan man använda den som drivning till en utanpåliggande tändspole utan att skala av den yttre lindningen?

Jag körde förut med ljusspole som drivning, men den dödade tändspolar en efter en. :(
Ibland <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar