Äggmotorn!!!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->D-motorn (eller äggmotorn i folkmun) har alltid haft antingen rem (vanligast) eller kedja. Om jag inte är helt fel ute förekom en ombyggnadssats från rem till kedja.
E-motorn (flintan i folkmun) kom senare, 1963 ca, med antingen rem eller drevtransmission, av förklarliga skäl blev det olika rotationsriktning därmed. <!-- </EdIndex> --></div>
E-motorn (flintan i folkmun) kom senare, 1963 ca, med antingen rem eller drevtransmission, av förklarliga skäl blev det olika rotationsriktning därmed. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lite blandat D-motor, E-motor och Novolette för kännedom.
. <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för den, kanon!Raketsport skrev:Nu finns katalogen: http://www.raketsport.com/husqvarna_dmotor.htm

Lite blandat D-motor, E-motor och Novolette för kännedom.
. <!-- </EdIndex> --></div>
Väldigt intresann läsning må jag säga. Hade inte den blekaste om rotationsriktningen på svänghjulet. Så det var lite kul att lära sig lite nytt. Hade igång den gamle lite förut & körde en liten sväng. Gud vad gött det är med moppe alltså. Men jag tror han slirar lite på lammellerna. Hur svårt är det att hitta reservdelar till dessa motorer ? som tex rem till motorn, kolv m.m <!-- </EdIndex> --></div>
i56:an skrev:D-motorn presenterades tydligen 1957 då den nya modellserien Roulette ersatte den gamla Novoletten som med största säkerhet då ansågs föråldrad.
Här är ett utdrag ur instruktionsboken för Roulette Standard 3752 -57 som visar att primärtransmissionen är av typen rullkedja.
http://mo-ped.se/hq/rou041.htm
Har för mig att i min bok för 1958 års Roulette 3822 visas bild på både rullkedja och synchroflexrem.
Väldigt intresann läsning må jag säga. Hade inte den blekaste om rotationsriktningen på svänghjulet. Så det var lite kul att lära sig lite nytt. Hade igång den gamle lite förut & körde en liten sväng. Gud vad gött det är med moppe alltså. Men jag tror han slirar lite på lammellerna. Hur svårt är det att hitta reservdelar till dessa motorer ? som tex rem till motorn, kolv m.m <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Remmen är samma i flintan, kan finnas att få tag i dag, men den är dyr. Likaså kolven är lika.
http://www.mopedservicestaffanstorp.se/?pid=5
Motorolja för remmens bästa ska vara sae 30, enklast att köpa till motorgräsklipparen. Jag vet, det ska vara sae 20 men den är svår att hitta. <!-- </EdIndex> --></div>
Motorolja för remmens bästa ska vara sae 30, enklast att köpa till motorgräsklipparen. Jag vet, det ska vara sae 20 men den är svår att hitta. <!-- </EdIndex> --></div>
T.o.m. kompletta packningssatser för både Cyclemaster och Victoria FM38.
Den firman kommer jag absolut vända mig till så småningom.
Lite frågande är jag dock till tandremmen (jag skriver tandrem eftersom jag inte vet om det är en Synchroflex) för JLO Piano där de angav att den hade 45 tänder. Jag har för mig det är 44 tänder. <!-- </EdIndex> --></div>
Tack hörrudu för en jättebra länk för reservdelar. Jag kollade runt lite och det verkade som riktiga kvalitetsdelar till humana priser.bryggaren skrev:Remmen är samma i flintan, kan finnas att få tag i dag, men den är dyr. Likaså kolven är lika.
Motorolja för remmens bästa ska vara sae 30, enklast att köpa till motorgräsklipparen. Jag vet, det ska vara sae 20 men den är svår att hitta.
T.o.m. kompletta packningssatser för både Cyclemaster och Victoria FM38.
Den firman kommer jag absolut vända mig till så småningom.

Lite frågande är jag dock till tandremmen (jag skriver tandrem eftersom jag inte vet om det är en Synchroflex) för JLO Piano där de angav att den hade 45 tänder. Jag har för mig det är 44 tänder. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes! Suveränt va bra att få en sprängskiss på denna äggmotor!
En fråga då, till choke-wire ska det sitta nån "plupp" längst ner, är detta en gummiplopp? som wire ska ner i för att hålla hålet tätt underifrån?
Det satt bara rester kvar av något i min runt kanterna?
Ser även nu att jag har en kickfjäder som jag fick med i kartong, men den är av, den i sprängskiss är längre...
<!-- </EdIndex> --></div>
En fråga då, till choke-wire ska det sitta nån "plupp" längst ner, är detta en gummiplopp? som wire ska ner i för att hålla hålet tätt underifrån?
Ser även nu att jag har en kickfjäder som jag fick med i kartong, men den är av, den i sprängskiss är längre...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men en o-ring då blir de hål i mitten ändå o den går på choke ändå kanske??...eller "tätar" wiren så pass att de blir tätt??...näe va?
Kan tro att kickfjäder har sin vikt i guld...men vad att göra mer än att söka efter en ny eller bättre begagnad....
<!-- </EdIndex> --></div>
Kan tro att kickfjäder har sin vikt i guld...men vad att göra mer än att söka efter en ny eller bättre begagnad....

Jag har gjort flera sådana av "pluppen" man petar ut från en hålpipa. En bit gummiduk i någon form har du säkert. Kan vara en bit stänklapp, en plan gummipackning till en bilmotor etc. Dock inget gummi för bilbromsar och bromsvätska. <!-- </EdIndex> --></div>tole skrev:En fråga då, till choke-wire ska det sitta nån "plupp" längst ner, är detta en gummiplopp? som wire ska ner i för att hålla hålet tätt underifrån?