Skydd mot lackeringsångor mm.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
matllars
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2009, 00:00

Skydd mot lackeringsångor mm.

Inlägg av matllars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

jag är i full färd med att lackera min monarscoot, färgen jag har kommit över är epoxiprimer med härdare samt 2komp. vanlig färg.

vad krävs för andningsskydd? Hur vet man om det är kolfilter i masken?
är hudkontakt farlig?
Hur rengör man srutan samt vilket medel skall användas?

Hälsningar från Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt ärligt så tycker ja att du ska lämna grejerna till någon som har all utrustning å kunskap... Blir helt klart dyrare, men du kommer å bli mycke gladare när dä inte ä massa damm å rinn på din båge :D Lackera ä svårt.. <!-- </EdIndex> --></div>
matllars
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2009, 00:00

Inlägg av matllars »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade kanske vart något om man haft budget för det(studerande)samtidigt är det mycket roligare att styra till moppen själv! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hör med din färghandlare hur du bäst rengör din spruta.
Är färgen thinnerbaserad så rengör du med thinner, är den vattenbaserad rengör du med vatten.

Det finns ganska billiga andningsmasker på Jula för organiska ångor, glöm inte att skydda ögonen också.

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Magget
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jul 2008, 23:00

Inlägg av Magget »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är filterklass A som gäller för organiska ångor och lösningsmedel. Jag använde en mask från Biltema med A1-filter som fungerade utmärkt när jag lackade min moppe. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar