Verktygsparad

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Verktygsparad

Inlägg av 56:an »

Det här är multiverktyget för HVA Flinta. Det kostade c:a 60 kronor i början av sjuttiotalet vilket borde motsvaras av knappt 400 kronor idag. Skulle du pynta 400 spänn för grejen nedan idag?
Bild saknas
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Verktygsparad

Inlägg av zappafan »

56:an skrev:Det här är multiverktyget för HVA Flinta. Det kostade c:a 60 kronor i början av sjuttiotalet vilket borde motsvaras av knappt 400 kronor idag. Skulle du pynta 400 spänn för grejen nedan idag?
Jepp, körde jag HVA Flinta så..
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle kunna tänka mig att betala. Dels för att det är ett verktyg som underlättar i verkstaden, och dels bara för att det hade varit kul att ha ett. Vill du sälja? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du får lägga verktyget på ett papper å rita av det sen skriver du alla cc mått, godstjocklek, bredd/längd samt håldiameter då ska det nog inte vara ngt problem att tillverka. Men det är svårt att få till ngt av ett foto utan referenser :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

För någon med entreprenörsanda tror jag det skulle funka med en tillverkningsserie på så där 500 verktyg och sälja på mopedklubbar och webbutiker som "ettans mopeder" och dylikt. 500 x 300 borde bli 150.000 kr 8)
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Det finns inte 500 personer som vill ha ett sånt
kan du sälja 50 st får du vara nöjd
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

dr.novolette skrev:Ja du får lägga verktyget på ett papper å rita av det sen skriver du alla cc mått, godstjocklek, bredd/längd samt håldiameter då ska det nog inte vara ngt problem att tillverka. Men det är svårt att få till ngt av ett foto utan referenser :wink:
Har inte fått någon förfrågan! [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->pm:a mig info så ska jag fixa mig ett kan vara bra att ha :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack för en utförlig beskrivning kommer nog att knåpa ihop ett :wink:
Du har inga bilder när verktyget används (kan vara kul att se..) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:tack för en utförlig beskrivning kommer nog att knåpa ihop ett :wink:
Du har inga bilder när verktyget används (kan vara kul att se..)
Jag ska ordna det när det blir ett tillfälle.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Slaghammare / glidhammare

Inlägg av erlan »

Passade på att fota lite när jag drog ur en svingaxel idag.

Hammaren monterad:

download/file.php?mode=view&id=1892

Läget när jag fick mjölksyra i armen andra gången:

download/file.php?mode=view&id=1893

Inte mycket till svets. Men det räckte väl för att krympa röret lite. ett tips: svetsa inte när ni har hicka. Obs. det är inte jag som svetsat!



Axeln hade jag vissa problem att fota tills jag kom på att lägga den på en lika rostig yta. (Snöplogen.)



Rakt och fint efteråt.

download/file.php?mode=view&id=1895

Saker ska sitta något fruktansvärt fast om inte en sån här sak rycker loss den. Min är från början tillverkad för att rycka ur drivaxlar på bilar.
Om ni gör en egen tänk på att knoppen i ändan ska vara mycket mindre än vikten. annars nyper man sig.



jag försökte lägga in dom försvunna bilderna på nytt. men med den bildfunktion so ligger med i forumet så gick det bara att lägga med dom viktigaste.
verktyg 001.jpg
verktyg 002.jpg
verktyg 005.jpg
Senast redigerad av erlan den 18 jan 2015, 14:03, redigerad totalt 2 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det var ett alldeles utmärkt verktygstips tycker jag. En hel del verktyg har jag men ingen sådan. Tror dock det är rätt enkelt att tillverka ett sådant.

Få se... vad är det dom heter?

Draghammare, slaghammare eller vad var det nu igen? :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Slaghammare / glidhammare

Inlägg av 56:an »

erlan skrev:Min är från början tillverkad för att rycka ur drivaxlar på bilar. erlan
Amazon 8) eller kanske PV :lol:

erlan skrev:Om ni gör en egen tänk på att knoppen i ändan ska vara mycket mindre än vikten. annars nyper man sig. erlan
censored_talk
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Glidhammare är väl den mest använda benämningen :)

Jag har två stycken i olika storlekar jag gjort själv, rätt så seriösa faktiskt, t.om härdat dom :) (ska ta kort o lägga upp, en svarv är vad som behövs för lite seriösare modell, mer oseriös kan man ta vad som helst).
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Amarace skrev:Glidhammare är väl den mest använda benämningen :)
Javisst ja, så heter dom ju. cocos_acc.gif

När jag söker efter namn och benämningar brukar jag kolla i en fackmässig försäljningskatalog. Där hittar man nästan alltid rätt benämning.

Tidigare ikväll för den här prylen hade jag en biltillbehörskatalog på näthinnan men jag orkade inte gå och rota fram någon katalog. Visst dom finns på webben men det blev inte det heller.

Amarace skrev:Jag har två stycken i olika storlekar jag gjort själv, rätt så seriösa faktiskt, t.om härdat dom :) (ska ta kort o lägga upp, en svarv är vad som behövs för lite seriösare modell, mer oseriös kan man ta vad som helst).
Seriösare var tidigare. Numera får det duga med något oseriöst. :oops:
Skriv svar