Crescent Skoterett Sleeper

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Crescent Skoterett Sleeper

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slänger upp hela projektet här istället för länk på "mopeder".

Saxar in allt som hänt, blir väl lite halvkonstigt men det får ni leva med!

Såhär såg utgångsobjektet ut, sitter 2pet flintamotor i original men den satt inte i speciellt länge i min ägo då det fanns planer för helt andra saker under skalet.. Det yttre ska lämnas precis som det är, och alla modifikationer ska synas så lite som möjligt. En riktig sleeper med andra ord!
Bild

Köpte en liten cross som fick donera motorn, Kawasaki KX60. 60cc, 6vxl oxh 15hk vid 12000rpm ska nog få fart på den lilla skotern.
Bild

Lite onödigt skrot kapades bort och motorn började hitta sin plats.
Bild

Tog ett drastiskt beslut att fimpa allt vad fjädring heter för att det är så j*vla trångt överallt.. Flyttade i samma veva ut svingen för att kedjan ska gå fri.

Bild
Hi-tec "jigg" för att se till att hjulet hamnar på rätt plats sen.

Bild
Det som blev kvar av svingen.

Bild
Mätt upp lite.

Bild
Lite plåt tillkapad, inpassad och punktad.

Bild
Helsvetsat, kommer nog att boxas även i mitten sen när resten är klart.

Bild
Lite bredare sving så kedjan går fri, och nej kommer inte ha gängstång som axel, drevet kommer hamna på en distans som skruvas i gamla drevhålen, och med nya hål för det nya drevet. Kommer sitta ett fast lager i änden närmast svingen också, liknande lösning på andra sidan och eventuellt en skivbroms.

Bild
Bakre motorfäste svarvades till, ska nog stagas upp lite mot svingen också.

Bild
Frigång för mutter, likadant på andra sidan. Ska förstärka svingen i underkant eftersom röret är försvagat och jag ska köra stelt.

Bild
Crossramen fick släppa ifrån sig en bit av ramröret plus motorfästen. Det paketet bultas på motorn som i sin tur sen bultas i en fyrkantsprofil. Underlättar en hel del vid montering/demontering av motorn sen.

Bild
Provade lägga dit originaltanken, ligger på tändstiftet nu så behövs nog inte så mycket jobb för att den ska få plats! :thumbright:

Bild
Snabb mockup av avgassystemet, blir en hel del kapande och klurande innan man får till något där utan att det blir för skarpa böjar! Är nästan nödvändigt att den går dit först för att få bort så mycket längd som möjligt.

Var ett tag sen senaste uppdateringen, har till och med hunnit fylla 20 under tiden :hihi:

Fick bla. nya sulor av far min som är klassade till 150km/m vilket jag får hoppas räcker till :wink:

Bild

Svarvade distanser till lagrena i hjulet för att det inte gick att få tag på några i rätt dimension.
Bild

Sen svarvades det lite aluminium..
Bild

Som blev en drevdistans/lagerhållare. 5 hål i original bultdelning som är försänkta, och 3 nya för det nya drevet. Dom delar även på ett hål, blir lite special där..
Bild

Så blir det monterat:
Bild

Blir rätt bra.
Bild

Har också varit på marknad och köpt komplett fram och bakbroms från en reiju drac för 140kr! :thumbright:
Bild

Kommer bli fiddyskivor till det, frambromshandtaget ska vara det som sitter original och handtaget från drac ska byggas om och gömmas någonstans och styras av vajer så att styret fortfarande har sin original-look!

Nu har det hänt lite igen. Har svarvat klart och donat med "bromsskivadaptern", den sitter i hjulet med presspassning och ska även gänga i stift att låsa den med.

Bild
Bild

Bild
Har även bråkat lite med avgassystemet, lite dåliga vinklar här o där men det är ju så tråångt.. Inte dom snyggaste svetsarna heller men det ska på avgasbandage sen så. Slutkonan ska jag göra en ny för originalet hade lite knepiga vinklar och det var inte lönt att böka med det.

Bild

Bild

Bild
Men allt får plats innanför kåporna med lite marginal!

Bild
Här tänkte jag att kylaren skulle sitta med lite slitsar/hål/eller något i kåpan.

Bild
Och så avslutar vi med en liten helhetsbild!

Bild
Nya däcket påkrängt, man ser även stiften jag gängat i för att låsa bromsskiveadaptern.

Bild
Förstärkt under svingen också.

Bild
Sen så har jag den här mätaren från någon okänd bil som jag funderar på att ha där hastighetsmätaren normalt sitter, kan kännas tryggt att ha koll på tempen!

Går lite halvtrögt med projektet, men har iallafall svetsat på en ny hållare för hjulaxeln med endast ett hål i, kedjejusteringen blir med en rulle.
Ett okfäste trillade dit också.

Bild

Bild
Bankade till en ny slutkona.

Bild
På egna hjul för första gången sen jag satte kapen i den ,liten motivationshöjare :D

Här kommer lite av vad som hänt senaste veckan.

Bild
Knåpat till en kedjesträckare, örat i ramen är gängat för att kunna låsa bulten.

Bild
Lite fantasilös osymetrisk förstärkning av motorfästena.

Bild
Så ser det ut med hjul och kedja på, tänk att jag fick användning för ett av alla hål jag borrade åtminstone :thumbright:

Bild
Kåpan på.

Bild
Andra sidan, bromsskivan kanske är lite väl stor och iögonfallande... men den var billig! :hihi:

Bild
En liten helhetsbild kan ju inte skada! <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är bara allt för fränt :) :) vad blir det för färg på den sen? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helfräckt thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Färg? Den är ju redan gul :shock:

Den ska vara precis som den är för att förstärka sleeperstuket!

Svingen och allt under kåpan ska självklart lackas, tanken är att det ska vara chysst lack och bra puts när man lyfter på kåpan.
Vet inte om jag ska låta svingen vara nylackad och fin, eller slipa lite på den och låta den rosta.. några åsikter? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stenhård!! Finns det ingen möjlighet att gömma kylarn så man slipper se den? <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har följt den här tråden tidigare på den andra hemsidan och kan bara säga att jag är j*vligt imponerad :D

Keep up the good work! :thumb:

Grattis i efterskott förresten :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fullfölj ditt sleeperstuk,försök att få sving i samma färg å skabba till den lite. :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helcoolt :shock:
hoppas att pipan funkar som den ska efter alla ändringar <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jättetrevligt projekt , lycka till. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för fina kommentarer :)

Pälle, jag skulle mer än gärna gömma kylaren någonstans, men när tanken sitter på plats så är det så fruktansvärt trångt där att det inte finns en chans tyvärr :cry: Och skulle nog bli lite för varmt också..

Hade nån tanke förut att sätta den under framstänkan men då tror jag den hamnar för lågt samt att den får allt sprut från framhjulet på sig :P om den ens får plats där vill säga.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har också följt den här tråden tidigare :wink:

SÅ : slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips !! Göm kylaren i nån form av packväska/vertygslåda med galler för luftgenomsläpp , gärna rutigt mönster. <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skönt att se riktig slöjd, hoppas det blir bra sång i grejorna 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja om den inte sjunger ut ordentligt är det väl bara ta fram slipstiftet och räkna ut en pipa :wink:

Kylaren i en väska hmm.. skulle kanske funka, problemet är ju att kåpan måste gå att ta av enkelt utan att tömma den på kylvatten varje gång:P

En annan idé jag fått är att ha tanken i en unikabox eller någon låda på pakethållaren, och kylaren innanför kåpan. Men då är en ordentlig kylfläkt ett måste, och då hänger det på att jag lyckas få ström ur motorn på något sätt..

Har däremot kollat hur tändplattan förmodligen ser ut genom att söka på ebay:
Bild

Verkar alltså finnas plats för en till spole vilket skulle kunna ge mig ström till både lyse och kylfläkt :D Men jag kan inte veta säkert än eftersom jag inte plockat lös svänghjulet och kollat :P <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Tips !! Göm kylaren i nån form av packväska/vertygslåda med galler för luftgenomsläpp , gärna rutigt mönster.
Yeah!

Eller så monterar du distanser för en av sidokåporna och stoppar in den där bakom! Då kommer kåpan att sticka ut lite men det gör väl inte så mycket. Bättre än slitsar och grejer.

Ett annat alternativ är att sätta den på "bakskärmen" Mellan benen ,nedanför sadeln och sen gör ett lagom patinerat skydd över. Kanske ett rostigt galler eller nåt.

Vore jag du skulle jag även titta på möjligheterna att evakuera varmluft från "motorrummet". Även om du har kylning torde det bli galet varmt därinne. Kanske montera någon vinklad plåt under för att ta in lite extra luft? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar