Motor strul, Hjälp!
Motor strul, Hjälp!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, jag har en 2-växlad compact med trimm på. den förra ägaren hade köpt trimmet och lagt på innan men jag fick den biligare för den hoppade konstant på 2:an. Den tappade liksom greppet, jag som okunig såg inte hur stort felet var. något har nötts i motorn och tappar grepp varje sekund. denna del behöver byttas ut men jag vet inte vilken del det är eller hur man gör. får ont i huvudet bara att tänka på att klyva motorn.. hjälp! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Motor strul, Hjälp!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du skriver vart du bor, så är det säkert någon här på forumet som kan
rekommendera en kunnig Sachs mek i din närhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Hej!anonym123 skrev:Hej, jag har en 2-växlad compact med trimm på. den förra ägaren hade köpt trimmet och lagt på innan men jag fick den biligare för den hoppade konstant på 2:an. Den tappade liksom greppet, jag som okunig såg inte hur stort felet var. något har nötts i motorn och tappar grepp varje sekund. denna del behöver byttas ut men jag vet inte vilken del det är eller hur man gör. får ont i huvudet bara att tänka på att klyva motorn.. hjälp!
Om du skriver vart du bor, så är det säkert någon här på forumet som kan
rekommendera en kunnig Sachs mek i din närhet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sökfunktionen funkar bra på denna sida! prova det nästa gång. 
Det kan vara tvåans drev som är slitet, medbringaren i växellådan kan vara sliten, den kan vara fel-shimsad och vajern kan vara för spänd.
finns säkert andra saker som också kan vara fel också men dessa är väll det vanligaste. Att klyva en 2vxl är inte direkt någon kärnfysik, prova! skiter det sig så skiter det sig och då kan du alltid fråga om hjälp här på forumet! 
mvh. wiklund <!-- </EdIndex> --></div>

Det kan vara tvåans drev som är slitet, medbringaren i växellådan kan vara sliten, den kan vara fel-shimsad och vajern kan vara för spänd.


mvh. wiklund <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Under köpes på forumet, finns garanterat nån här som har grejjer till den motorn
kolla annars under länkar här : http://www.raketsport.com/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Tradera.comanonym123 skrev:vet du vart man kan köpa små reserv delar till en sachs motor?
Under köpes på forumet, finns garanterat nån här som har grejjer till den motorn
kolla annars under länkar här : http://www.raketsport.com/index.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack Ponras, Conrad jag tänker inte byta allt -.-' det är bara en del som är sönder inte hela motorn. Jag har snackat med en polares farsa som hade en likadan crescent när han var i vår ålder. Han hade samma problem efter trimmning som jag efter ett tag. Han sa att bytte numer 39 på denna spräng skiss: http://www.raketsport.com/sachsmotorer_59.htm så funka allt igen. Han förklara att "taggarna" har nötts ut och blir runda. jag ska nog klyva motorn på fredag då jag har tid, Kan ni snälla komma med tips på vad man ska tänka på och liknande när man klyver en motor?
Tack i förhand
<!-- </EdIndex> --></div>
Tack i förhand

-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
O just det "din polares farsa", då kan väl han hjälpa dig, eftersom att du inte lyssnar på tipsen folk ger dig?
<!-- </EdIndex> --></div>
Just uttrycket "-.-"? Hur gammal är du? 12? Conrad kan sin sak, lyssna på han!anonym123 skrev:tack Ponras, Conrad jag tänker inte byta allt -.-' det är bara en del som är sönder inte hela motorn. Jag har snackat med en polares farsa som hade en likadan crescent när han var i vår ålder. Han hade samma problem efter trimmning som jag efter ett tag. Han sa att bytte numer 39 på denna spräng skiss: http://www.raketsport.com/sachsmotorer_59.htm så funka allt igen. Han förklara att "taggarna" har nötts ut och blir runda. jag ska nog klyva motorn på fredag då jag har tid, Kan ni snälla komma med tips på vad man ska tänka på och liknande när man klyver en motor?
Tack i förhand
O just det "din polares farsa", då kan väl han hjälpa dig, eftersom att du inte lyssnar på tipsen folk ger dig?

Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt Conrad jag förstod inte vad du menade
trodde att du menade att jag skulle byta ut hela motorn. Och Neifelheim ta det lugnt haha jag lyssnar på folks tips och dom är jätte bra, varför tror du att jag inte lyssnar på dom för? Men jag behöver ett sista tips: finns det något specielt man ska tänka på när man klyver en motor eller något bra tips? <!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En film av REXXY som jag hoppas att det är okej att jag länkar till 
Del 1. http://www.youtube.com/watch?v=7JESWCvurMc
Del 2. http://www.youtube.com/watch?v=6P7PvJAP9I0&feature=related
Del 3. http://www.youtube.com/watch?v=y68uA6NsXZc&feature=related
Beskriver i detalj hur du klyver en Sachsmotor
<!-- </EdIndex> --></div>

Del 1. http://www.youtube.com/watch?v=7JESWCvurMc
Del 2. http://www.youtube.com/watch?v=6P7PvJAP9I0&feature=related
Del 3. http://www.youtube.com/watch?v=y68uA6NsXZc&feature=related
Beskriver i detalj hur du klyver en Sachsmotor

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund