<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låt mig först börja med att jag känner mig värdelös. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
Har mekat moppar och mc sedan kortbyxeåldern och är nu 43 år. Tydligen finns det mer att lära..... Vad är det jag missat? Varför kan inte min 15-årige son få knattra runt?
Finnes:
En styck otrimmad, renoverad, 2-växlad Compact som startade fint efter renoveringen och har gått bra sedan dess, förutom för lite skit i förknasaren. Men nu blev det något trasigt fel på tändningen. Först var gnistan nästan obefintlig. Brytare eller konding tänkte jag. Bytte båda och justerade brytaravstånd och bytte även tändkabel, tändhatt och tändstift när jag ändå höll på.
Resultat: Stendött! Inte en gnistjvl.
Jaha, då återstår bara tändspolen tänkte jag. Köpte ny och monterade. Samma resultat. Har kollat dödarknappen. Kopplat bort all el. Ingen skillnad.
Snälla hjälp mig med tips! / Micke
Bild på tändplattan: http://img852.imageshack.us/i/img0144a.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
Hjälp! Ingen gnista
re
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta o koppla bort kondningen o sätt en utanpåliggande från en bil 12 volt
tex volvo 140 saab 99
jag har varit med om att helt nya konensatorer varit skrot från början <!-- </EdIndex> --></div>
tex volvo 140 saab 99
jag har varit med om att helt nya konensatorer varit skrot från början <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa med att koppla bort den svarta kabel som är till dödarknappen från kondingen får du tillbaka gnistan då så ligger den antagligen i kläm bakom tändplatta jag har råkat ut för det och höll på att bli skogstokig innan jag fann felet ett litet avskav i isoleringen som naturligtvis låg mot blockhalvan bakom plattan.
Lyckatill
<!-- </EdIndex> --></div>
Lyckatill

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen kabel är klämd. Tändplattan har varit demonterad flera ggr...
Nu fick jag gnista efter att ha bytt tändkabel ytterligare en gång.
Men...
Hon knackade våldsamt. Tändningen var felinställd. Efter lite justering blev den riktigt klen. Motorn tände men dog genast.
Bytte tändkabel igen. Tycker Mopeddelars kablar är lite väl klena. Misstänker att det blir dålig kontakt både i infästningen till spolen och tändhatten.
Nu går den iaf men väldigt ryckigt/dåligt.
= Den nya kondingen kass?
<!-- </EdIndex> --></div>
Nu fick jag gnista efter att ha bytt tändkabel ytterligare en gång.
Men...
Hon knackade våldsamt. Tändningen var felinställd. Efter lite justering blev den riktigt klen. Motorn tände men dog genast.
Bytte tändkabel igen. Tycker Mopeddelars kablar är lite väl klena. Misstänker att det blir dålig kontakt både i infästningen till spolen och tändhatten.
Nu går den iaf men väldigt ryckigt/dåligt.
= Den nya kondingen kass?