<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hävarmen till kopplingen var trasig på min Compact. Nu har jag hittat en ny för 50 spänn. Tyvärr var skallen på niten som håller fast hävarmen också trasig. Jag var tvungen att borra ur niten....ja, det är egentligen en fjäderpinne med skalle. Nu är jag lite orolig om det har kommit in spån genom hålet. Måste jag verkligen plocka isär hela motorn? Vad finns bakom egentligen? Växellådan och kopplingen är ju på andra sidan.
Finns det någon som vet? Jag är sugen att gasa nuuuu. <!-- </EdIndex> --></div>
Hävarm till kopplingen - Compact
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du... Det är inget avancerat ingrepp att klyva en sachsmotor. Du behöver bara tappa ur oljan, demontera cylinder, lossa och demontera drev och svänghjul (och om den är 3vxl muttern till växelföraren). Sedan skruvar du ur samtliga skruvar, lägger motorn på höger sida och delar motorn. Låt alla delar ligga där dom ligger så skall det inte vara nåt problem att lägga ihop halvorna igen.
Så till det som kan bli problem: När du delar blocken så fördärvar du med all säkerhet packningen mellan dom. De nya blockpackningarna som finns att köpa är i regel tjockare än originalet, vilker gör att du måste shimsa om vev och axlar i växellådan... Det är även risk att skada en eller flera packboxar vid operationen och då är det ju bara att byta dom med. Skall du shimsa om veven behöver du en vettig avdragare till lagerbanorna (och även till svänghjul och drev vid demontering av dessa) och varför inte byta lagren när du ändå håller på?
Om du fortfarande är inne på att göra det själv finns det bra guider till sachs på raketsports hemsida. <!-- </EdIndex> --></div>
Så till det som kan bli problem: När du delar blocken så fördärvar du med all säkerhet packningen mellan dom. De nya blockpackningarna som finns att köpa är i regel tjockare än originalet, vilker gör att du måste shimsa om vev och axlar i växellådan... Det är även risk att skada en eller flera packboxar vid operationen och då är det ju bara att byta dom med. Skall du shimsa om veven behöver du en vettig avdragare till lagerbanorna (och även till svänghjul och drev vid demontering av dessa) och varför inte byta lagren när du ändå håller på?