Snurrande innerbanor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Snurrande innerbanor

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar verkstan så smått svämma över av vevpartier (sachs) där den inre lagerbanan snurrar på axeln. Jag har per automatik kasserat dessa, men kanske finns det någon med tips om hur man kan fixa till dom? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är möjligen inte höger axeltapp på 15mm axlar som det snurrar på?
Har träffat på flera vevar som det lagret snurrar på. är vevarna fina i övrigt så brukar jag loctita lagret. bygger jag någon motor som ska trimmas rejält så brukar jag leta på en vev som lagret fastnar på.
Om Sura läser det här kanske han har något att tillägga. T.ex vilken av alla loctite som är bäst. Min flaska "lager-loctite" är nog 20 år gammal. misstänker att det kan ha utvecklats lite sedan dess. då vill jag minnas att det bara fanns en sort att välja på för att limma lager med.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det gäller både L17 och E15 axlar... Har också vart inne på att limma dom, men varit osäker på om det skulle hålla. Nu när du säger att det funkar skall jag ta och prova på någon och se hur det blir. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom jag har limmat har varit sådana som varit små från fabrik. en där man kan se på slitage att den roterat på axeln under drift skulle jag kanske tveka på.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan slå med körnare runt om också. En massa små märken. Slå inte för hårt bara för då går det för trögt på och lagerringen pressas ut. Jämför med "lettring" av axlar.

Min erfarenhet är att lagerbanor som roterat på axeln beror på för stora axialspel. Jag brukade vara noga med att justera bort axialspel på vevaxlarna med schims. Beroende hur mycket packningen trycktes ihop var det nödvändigt att dela motorn någon eller några gånger till innan det blev helt bra.

Nödvändigt verktyg: Indikatorklocka och helst med magnetstativ.

Jag brukade kolla spelet genom att med en skruvmejsel försiktigt bända vevpartiet fram och tillbaka i axiel riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimsningen är jag mycket noga med. Mätklocka och djupmätare, en axel i taget. De vevar med snurrande innerbanor jag stöter på verkar, som du säger, vara motorer som i övrigt är lite "fuskrenoverade". Ska prova med körnare, och/eller lim och se hur det blir. Får väl smäcka ihop en testmotor; köra en sväng, plocka isär och utvärdera. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det funkar perfekt att limma lagerbana se bara till att shimsa före. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scantech har ett fint anaeroblim som heter 690.
grymt starkt, skulle passa perfekt till den applikationen.

annars har väl Loctite ett sånt lim som jag tror heter 326/350

körnslag är väl nåt som vi rynkar på näsan åt när vi ser eller? :?

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom Loctite är färskvara med datum märkning så skulle jag tipsa alla att kasta sina gamla flaskor och köpa nya istället !
Det känns lite dumt att limma detaljer som kanske inte sitter kvar p.g.a gammalt lim.

Om det är en stor spalt så skulle jag rekomandera Loctite 660 som tar upp till 0.5 mm och härdar efter 20 min.
Aktivator 7240 eller 7649 ska användas.

Det funkar även bra med körnare/huggmejsel om det inte är allt för illa. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag bilbatteriet och koppla på startkablarna, ena klamman på vevaxeln och gnistra på ytan med den andra polen till lagerbanan. Fungerar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppsan. den tanken har alldrig slagit mig att loctite är färskvara.
Dom ramlager som jag kan tänka mig att limma mäts spalten i tusendelar.
dom tappar jag kollmätt har måtten skiljt mindre än en hundradel mellan
den tapp där lagret fastnat och den där det snurrat. vilken loctite är bäst då?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Loctite 620 tar spalt på upp till 0,2 mm och klarar temp på upp till 230 grader. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar