Snurrande innerbanor
Snurrande innerbanor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar verkstan så smått svämma över av vevpartier (sachs) där den inre lagerbanan snurrar på axeln. Jag har per automatik kasserat dessa, men kanske finns det någon med tips om hur man kan fixa till dom? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är möjligen inte höger axeltapp på 15mm axlar som det snurrar på?
Har träffat på flera vevar som det lagret snurrar på. är vevarna fina i övrigt så brukar jag loctita lagret. bygger jag någon motor som ska trimmas rejält så brukar jag leta på en vev som lagret fastnar på.
Om Sura läser det här kanske han har något att tillägga. T.ex vilken av alla loctite som är bäst. Min flaska "lager-loctite" är nog 20 år gammal. misstänker att det kan ha utvecklats lite sedan dess. då vill jag minnas att det bara fanns en sort att välja på för att limma lager med.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Har träffat på flera vevar som det lagret snurrar på. är vevarna fina i övrigt så brukar jag loctita lagret. bygger jag någon motor som ska trimmas rejält så brukar jag leta på en vev som lagret fastnar på.
Om Sura läser det här kanske han har något att tillägga. T.ex vilken av alla loctite som är bäst. Min flaska "lager-loctite" är nog 20 år gammal. misstänker att det kan ha utvecklats lite sedan dess. då vill jag minnas att det bara fanns en sort att välja på för att limma lager med.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan slå med körnare runt om också. En massa små märken. Slå inte för hårt bara för då går det för trögt på och lagerringen pressas ut. Jämför med "lettring" av axlar.
Min erfarenhet är att lagerbanor som roterat på axeln beror på för stora axialspel. Jag brukade vara noga med att justera bort axialspel på vevaxlarna med schims. Beroende hur mycket packningen trycktes ihop var det nödvändigt att dela motorn någon eller några gånger till innan det blev helt bra.
Nödvändigt verktyg: Indikatorklocka och helst med magnetstativ.
Jag brukade kolla spelet genom att med en skruvmejsel försiktigt bända vevpartiet fram och tillbaka i axiel riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
Min erfarenhet är att lagerbanor som roterat på axeln beror på för stora axialspel. Jag brukade vara noga med att justera bort axialspel på vevaxlarna med schims. Beroende hur mycket packningen trycktes ihop var det nödvändigt att dela motorn någon eller några gånger till innan det blev helt bra.
Nödvändigt verktyg: Indikatorklocka och helst med magnetstativ.
Jag brukade kolla spelet genom att med en skruvmejsel försiktigt bända vevpartiet fram och tillbaka i axiel riktning. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shimsningen är jag mycket noga med. Mätklocka och djupmätare, en axel i taget. De vevar med snurrande innerbanor jag stöter på verkar, som du säger, vara motorer som i övrigt är lite "fuskrenoverade". Ska prova med körnare, och/eller lim och se hur det blir. Får väl smäcka ihop en testmotor; köra en sväng, plocka isär och utvärdera. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scantech har ett fint anaeroblim som heter 690.
grymt starkt, skulle passa perfekt till den applikationen.
annars har väl Loctite ett sånt lim som jag tror heter 326/350
körnslag är väl nåt som vi rynkar på näsan åt när vi ser eller?
Janne <!-- </EdIndex> --></div>
grymt starkt, skulle passa perfekt till den applikationen.
annars har väl Loctite ett sånt lim som jag tror heter 326/350
körnslag är väl nåt som vi rynkar på näsan åt när vi ser eller?

Janne <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom Loctite är färskvara med datum märkning så skulle jag tipsa alla att kasta sina gamla flaskor och köpa nya istället !
Det känns lite dumt att limma detaljer som kanske inte sitter kvar p.g.a gammalt lim.
Om det är en stor spalt så skulle jag rekomandera Loctite 660 som tar upp till 0.5 mm och härdar efter 20 min.
Aktivator 7240 eller 7649 ska användas.
Det funkar även bra med körnare/huggmejsel om det inte är allt för illa. <!-- </EdIndex> --></div>
Det känns lite dumt att limma detaljer som kanske inte sitter kvar p.g.a gammalt lim.
Om det är en stor spalt så skulle jag rekomandera Loctite 660 som tar upp till 0.5 mm och härdar efter 20 min.
Aktivator 7240 eller 7649 ska användas.
Det funkar även bra med körnare/huggmejsel om det inte är allt för illa. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppsan. den tanken har alldrig slagit mig att loctite är färskvara.
Dom ramlager som jag kan tänka mig att limma mäts spalten i tusendelar.
dom tappar jag kollmätt har måtten skiljt mindre än en hundradel mellan
den tapp där lagret fastnat och den där det snurrat. vilken loctite är bäst då?
Dom ramlager som jag kan tänka mig att limma mäts spalten i tusendelar.
dom tappar jag kollmätt har måtten skiljt mindre än en hundradel mellan
den tapp där lagret fastnat och den där det snurrat. vilken loctite är bäst då?