ny skoterett

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

ny skoterett

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Bild

Bild
skaffade mig ett nytt objekt,
körbar men behöver lite tlc
skall byta olja, stift och byta och nån vajer <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sweet, dude! :D
Det måste vara av en lite senare årsmodell eftersom du har gälarna? Hoppas de hjälper kylningen så här i den första sommarvärmen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis till skoteretten!
Den såg riktigt fräsch ut och det var snyggt att den har de nättare Monark emblemen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

skoterett

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->roligt att ni gillar den, jag saknar ett sånt emblem på andra sidan,
har aldrig kört en sån här så dom omtalade värmeproblemen ska bli roligt att se, när man kollar på motorn så sitter det ju konstiga kåpor runt cylindern, blir det inte mer luft på cylindern om man tar bort dom?
dessutom så trodde jag gälarna på sidan var hemmagjorda av nån!
skall det se ut så orginal då alltså? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Raketen fanns aldrig som Monark, men emblemen satt säkert på andra Monark modeller också.
Ja, gälarna är original på Skoteretten fr.o.m 1967. De var ett försök att öka luftintag/utsläpp i motorrummet. Kåporna runt cylindern hjälper till att kyla den genom att den är fläktkyld. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min första tanke när jag satt o kollade moppen i går kväll,så mycket prylar i ett så litet motorrum kan ju inte bla annat än problem, får väl se när jag börjar köra med den hur allt
funkar! skall bara serva den lite först <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kåporna på din motor är ett hop-plock. Det finns två versioner av husqvarnas fläktkylda motor. Den senare fick större kåpa över cylindern och en annorlunda vänsterkåpa för att matcha denna (denna motor kallas "ökenfläkt", då den enligt reklamen var "ökentestad"). Du har den stora cylinderkåpan och den lilla vänsterkåpan. Cylinderkåpan leder kylluften runt cylindern, kanske kan det läcka luft och ge sämra kylning på din motor eftersom kåpan inte tätar mot vänsterkåpan. Starta upp motorn och känn med handen om det blåser ut luft där. det ska det inte göra, "utblåset" skall vara på höger sida. Om det inte håller tätt tycker jag du skall söka en stor vänsterkåpa eller en liten cylinderdito för bättre kylning. På luftburken skall det sitta en gummidamask som sitter mellan burk och plåtbiten med hål i på vänster sida som syns på bilden. Denna gör att luften in i förgasaren blir något svalare. Svårt att se, men har du ett hål i luftburken på vänster sida eller ej? Om du inte har det är denna utbytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Här ser man hur ökenfläkten ska se ut. Man ser även (fast dåligt) gummidamasken på luftburken. <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

hej norrman okej en massa bra tips här ju, jag har inte sysslat med denna moppe/motor förut och det förvånar mig att det verkar vara sånt problem med värme under kåpan,jag kollade reklamen för skotorett och tillomed där står det att värmelås kan förekomma men jag skall noga läsa igenom vad du skrivit och se under helgen vad detta är för en skum moppe

hej så länge :P <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du saknar plåten som sitter mellan förgasaren och cyllindern,från förgasarn och upp till toppen, åter en åtgärd för att förgasaren inte skall få varm luft. <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

mera motor

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

skruvade fast alla småsaker på motorn med resultat att den slutade fungera, :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, du har den gamla cylinderkåpan, samma som jag har på min 64:a. Man får anta att MCB hade belägg för att den senare ökenfläkten är bättre, annars borde de inte bytt till den (?). Men på min Scoterettetråd hade vi en diskussion om en inbyggd motor har någon nytta av frilagda kylflänsar, utan att komma till någon definitiv åsikt. Kanske har en tidigare ägare haft kylproblem och bara smällt dit en äldre kåpa för att testa?
Din luftburk är mycket riktigt fel, den är inte till den speciella scooterversionen av Flinta. Jag hade samma problem men tog helt enkelt upp ett hål i vänsterväggen på burken och stack in en armerad plastslang i lämplig storlek som jag sedan anslöt till insugsplåten.
Förgasaren måste vara ansluten till cyllen med tjock packning, kylplåt och ytterligare en tjock packning för att slippa ånglås.
Vad var det som hände när den inte ville starta? Vad var det för delar du hade skruvat dit?
Ge inte upp, än har den inte skurit! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad var det för småsaker? Har du gnista? Är du medveten om att tanken är borta :lol: ? <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Jepp, du har den gamla cylinderkåpan, samma som jag har på min 64:a. Man får anta att MCB hade belägg för att den senare ökenfläkten är bättre, annars borde de inte bytt till den (?). Men på min Scoterettetråd hade vi en diskussion om en inbyggd motor har någon nytta av frilagda kylflänsar, utan att komma till någon definitiv åsikt. Kanske har en tidigare ägare haft kylproblem och bara smällt dit en äldre kåpa för att testa?
Din luftburk är mycket riktigt fel, den är inte till den speciella scooterversionen av Flinta. Jag hade samma problem men tog helt enkelt upp ett hål i vänsterväggen på burken och stack in en armerad plastslang i lämplig storlek som jag sedan anslöt till insugsplåten.
Förgasaren måste vara ansluten till cyllen med tjock packning, kylplåt och ytterligare en tjock packning för att slippa ånglås.
Vad var det som hände när den inte ville starta? Vad var det för delar du hade skruvat dit?
Ge inte upp, än har den inte skurit! :wink:
Han har den NYA cylinderkåpan... Men däremot den gamla svänghjulskåpan... <!-- </EdIndex> --></div>
peter/gbg
Inlägg: 260
Blev medlem: 23 apr 2008, 23:00
Ort: GÖTEBORG

hm

Inlägg av peter/gbg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

hej igen jodå tank finns med! den såg så ledsen ut så jag blästrade o grundlackade den,

den funkade när jag började med den bara att den gick lite segt,
så jag började plocka med förgasare och tändning på den, kollad att allt stod rätt och bytte stift och olja i den, sen slängde jag mig på förgasaren och där var det inte en endaste skryv som satt fast, kollade packning mellan cyllen och förgasaren, trasigt där med, sen när jag fick loss förgasaren så var den så klart snedragen där som alltid så jag fixade packning och filade förgasaren plan, sen avslutade jag med att skruva dit en ny bensinkran och en bensinslang, och sen startade den så klart inte!
så den rullades in i garaget ganska omgående!
-------------------------------------------------------------------------------------

såg att luftburken är till en vanlig flinta, jämförde med kompis flinta moppe och det sitter en likadan på den, hur skall den se på denna då?
jag antar att det skall sitta nån form av burk eller slang i den runda plåten på sidan där?
och vad är det för skillnad på en ökenfläkt?
och en inte ökenfläkt? hm låter skumt!
än har jag inte gett upp, igång ska den, det bara är så!!
skulle dessutom "bara" byta vajrar vilket inte var så lätt,
visade sig att dom gick inuti hela mopperamen,
efter att jag försökt att få i gasvajern i två timmar så upptäckr jag att det finns en liten lucka under ........ så jag gick hem från garaget tidigt den dagen............ <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar