Crescent 1149 med sachs startar inte
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
Crescent 1149 med sachs startar inte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en ganska så nyinköpt crescent1149 som inte vill starta. Har kollat så där finns gnista och det gör det. Kollat brytarna och avståndet ligger mellan 0.30 och 0.40 men den vill ändå inte. Kollat förgasaren och där var inget problem heller vad jag kunde se.
Känner mig ganska uppgiven nu och behöver all hjälp jag kan få.
Till saken hör att den starta och gick när jag köpte den. Men den gick dåligt när den kom upp i varv. Killen jag köpte av trodde att det berodde på kondensatern men den har jag bytt och om den e trasig får man väl ingen gnista?
Har ingen större moppemekar vana så nu har jag slut på ideer om vad det kan vara <!-- </EdIndex> --></div>
Känner mig ganska uppgiven nu och behöver all hjälp jag kan få.
Till saken hör att den starta och gick när jag köpte den. Men den gick dåligt när den kom upp i varv. Killen jag köpte av trodde att det berodde på kondensatern men den har jag bytt och om den e trasig får man väl ingen gnista?
Har ingen större moppemekar vana så nu har jag slut på ideer om vad det kan vara <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Startgas kan göra så att packboxar "poppar ut" om man har otur.
Har du kollat att den får tillräckligt med bensin? Flödar det rikligt från bensinkranen, Är hålen i munstycket igensatta eller öppna (de ska vara runda i formen inte ovala), Står tomgångsskruv och munstycke rätt? <!-- </EdIndex> --></div>
Har du kollat att den får tillräckligt med bensin? Flödar det rikligt från bensinkranen, Är hålen i munstycket igensatta eller öppna (de ska vara runda i formen inte ovala), Står tomgångsskruv och munstycke rätt? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin får den och munstycket är rent. Antar att tomgångsskruven är rätt har inte rört den. Något tips på vad den och munstycket ska stå på? Är som sagt nybörjare på det här med moppemek. Har bara haft en tidigare och det enda jag gjorde med den var att fylla på bränsle och byta däck <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan fortfarande få gnista utan en kondensator, t.o.m starta en motor utan kondensator. Men den kommer gå som en påse nötter.
Ta ett gammal tändstift och böj ut elektroden, eller klipp bort den. Montera den sedan i tändhatten och lägg tändstiftet emot godset. Är ditt tändsystem friskt ska du få en fin gnista att hoppa i mellan. <!-- </EdIndex> --></div>
Ta ett gammal tändstift och böj ut elektroden, eller klipp bort den. Montera den sedan i tändhatten och lägg tändstiftet emot godset. Är ditt tändsystem friskt ska du få en fin gnista att hoppa i mellan. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Testade och fick en fin gnista där emellan <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Du kan fortfarande få gnista utan en kondensator, t.o.m starta en motor utan kondensator. Men den kommer gå som en påse nötter.
Ta ett gammal tändstift och böj ut elektroden, eller klipp bort den. Montera den sedan i tändhatten och lägg tändstiftet emot godset. Är ditt tändsystem friskt ska du få en fin gnista att hoppa i mellan.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får man se om man blir klokare av att felsöka idag. Har varit och skaffat startgas och ny bensin. Tänkte att kanske bränslet blivit gammalt men då har det skett på en vecka. Fast det e klart vet ju inte hur länge förre ägaren haft bränslet.
edit: Då kan man utesluta soppan. Gav den lite startgas men det hjälpte inte heller
<!-- </EdIndex> --></div>
edit: Då kan man utesluta soppan. Gav den lite startgas men det hjälpte inte heller

-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är fullt normalt att en liten vit gnista kan komma vid brytarna. Är den dock stark och blå, är kondensatorn slut. <!-- </EdIndex> --></div>Profetengus skrev:Har en fråga som kanske e lite dum men har man ingen moppemekar vana så har man inte. När man kickar runt svänghjulet ska det bli gnista mellan brytarspetsarna när den bryter?
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 26 maj 2011, 23:00
- Ort: Eslöv, Skåne