Fråga om övre framgaffelfäste Crescent 2000

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Fråga om övre framgaffelfäste Crescent 2000

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vår Crescent 2000 beter sig konstigt när man svänger med den. Man får "brotta" ner den i kurvorna. Blev bättre efter att vi tajtat till bakre nav/hjullager samt rätat upp bakhjulet. Mycket bättre nu men grannen tror att framgaffeln fått sig en kyss. Svårt avgöra utan att ta bort framgaffeln.
Till saken. Klart frustrerande moppe hålla på med med alla kåpor (får väl skylla mig själv iofs som väljer åka på scoterett och 2000).
Behöver lossa det övre fästet för att lirka ut gaffeln. Som brukligt finns där en "krage" som döljer lagret och ovanför denna något som jag misstänker är en "låsmutter". En ganska fet rund ring som är gängad på insidan ca 1 cm bred. På utsidan är den helt slät förutom 3 st små hål jämnt utspridda. Se bilden. Jag misstänker att enda sättet få bort denna ring är att tillverka något special av ett rör och tre piggar eller törs man chansa med en rörtång. Provade lite lätt med en polygrip men det hände ingenting. Känns lite jobbigt om den går sönder.Eller finns det något annat smartare sätt avgöra om gaffeln böjts inåt? Kikar jag in under skärmen så är ju gaffeln i sig inte riktigt symetrisk ens från fabrik ( smalnar av) Något referensmått mellan gaffel/motor? Fram-bakhjul?Lite frustrerad.
MVH Robban M
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn
Inlägg: 148
Blev medlem: 30 okt 2008, 00:00
Ort: Tidaholm

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej!
jag brukar använda en körnare och knacka lite försiktigt i ett av hålen med, då lossar det med en gång;) men knacka åt rätt håll :wink:
mvh mocklarn <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på min 2013 lossade jag den med pologrip, funkar kanske bättre med ovan nämnda metod ifall det sitter ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen. Då vet jag att det ska gå bra att få loss den. Provar i helgen. Blev bara så less på att det är så mycket vajrar och annat elände i vägen.

Försökte jämföra min bild (går förstora upp om ni klickar på den) med andra på nätet och först mäta ut pakethållarens längd (referens) så att den blev samma på 2 kort och sedan mäta mellan baksvingen längst ut till framgaffelns hål för framhjulet. Tyckte min var lite kortare men jag vet inte...

/Robban
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic
Inlägg: 120
Blev medlem: 10 apr 2008, 23:00

Kollat i helgen

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Gick bra få bort runda skruven. Satte i en liten pigg från en avklippt spik och en plygrip som klämde åt ringen samt "hakade på piggen".
Drog ut gaffeln och noterade till min förtret att den fått sig en smäll ( krökt i röret mellan båda "lagringarna" precis vid styrlåsskårna.
En granne med gassvets ska försöka glödga och böja tillbaka får se hur det går.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Wow, Vilken fräsch 2013! :D Den vill jag se mer av!
slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det går nog åt att värma,när en annan var 15 år så krocka jag med
en mc o min moppe en dakota böjda gaffelben :cry: he he de ä ju bara o räta tyckte man ju :lol: en månad senare går gaffeln av :? i nerförsbacke till på köpet resten kan ni nog tänka ut, de gjorde ont :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar