Tändsystem till Zündapp
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Tändsystem till Zündapp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte handla ett Kokusan tändsystem till en Zündapp och vet inte om man ska köpa 6V eller 12V.
Någon som vet vad som är rätt eller bäst? <!-- </EdIndex> --></div>
Någon som vet vad som är rätt eller bäst? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bättre ljus med 12 volt, skall du däremot använda orginalgrejer(tex varvräknare) så är ju ett 6 volt att föredra, men jag hade kört på 12v om man nu ändå köper nytt, ljuset blir fantastiskt mycket bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Två anledningar. Dels klarar den generatorn att leverera mer effekt vid 12V än vid 6V, och dels får man lägre spänningsfall genom kablar, strömbrytare etc. vid lägre ström (som man ju får vid högre spänning om effekten ska vara densamma.
15W vid 6V blir 2,5A, vid 12V blir det bara 1,25A.
Om vi antar att vi har ett motstånd på 0,1 ohm på vägen från generator och tillbaka betyder det att det försvinner 0,250V mellan generator och lampa vid 6V, och 0,125V vid 12V.
0,25V är 4,2% av 6V
0,125V är 1,0% av 12V
Glödlampor är mycket känsliga för spänningsfall, en tumregel är att man förlorar ca 20% av ljuset om man sänker spänningen 5%. Baserat på det är det rätt tydligt att 12V är att föredra om man vill ha bra lyse - man skulle inte få lika stor procentuell spänningsförlust förrän man använder fyra gånger så hög effekt, och en 12V 60W lampa lär lysa betydligt bättre än 6V 15W i det läget ändå.
(Så länge generatorn klarar att ge så hög effekt givetvis.) <!-- </EdIndex> --></div>
15W vid 6V blir 2,5A, vid 12V blir det bara 1,25A.
Om vi antar att vi har ett motstånd på 0,1 ohm på vägen från generator och tillbaka betyder det att det försvinner 0,250V mellan generator och lampa vid 6V, och 0,125V vid 12V.
0,25V är 4,2% av 6V
0,125V är 1,0% av 12V
Glödlampor är mycket känsliga för spänningsfall, en tumregel är att man förlorar ca 20% av ljuset om man sänker spänningen 5%. Baserat på det är det rätt tydligt att 12V är att föredra om man vill ha bra lyse - man skulle inte få lika stor procentuell spänningsförlust förrän man använder fyra gånger så hög effekt, och en 12V 60W lampa lär lysa betydligt bättre än 6V 15W i det läget ändå.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla in deras priser klart värt att fundera på http://www.trimbutiken.se/ skall du åka fort finns ju detta också http://www.racepipe.eu/shop/product_info.php?cPath=25&products_id=123 <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade en intresant pryl häromdagen:
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-xenonkit-dmp-p-140654-1.html?sessID=57dae1a8c64e7b296b05111f1365f11d
Kräver 12v spänning 5Ah batteri och 20 mm lampsockel
Men om man väljer 6 eller 12 volt beror väl på vilken moped det ska sitta på. d.v.s. om man vill försöka dölja att den är snabb eller ocm det i alla fall är uppenbart.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-xenonkit-dmp-p-140654-1.html?sessID=57dae1a8c64e7b296b05111f1365f11d
Kräver 12v spänning 5Ah batteri och 20 mm lampsockel
Men om man väljer 6 eller 12 volt beror väl på vilken moped det ska sitta på. d.v.s. om man vill försöka dölja att den är snabb eller ocm det i alla fall är uppenbart.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Visst är det en intressant pryl, men det är inte helt lätt att få strömmen att räcka till - och det är rätt viktigt eftersom HID-lamporna inte lyser sämre när batteriet börjar vara tomt, det slocknar tvärt, och det kan vara rätt spännande i hög fart nattetid.
Jag väntar på att det ska dyka upp pålitliga HID på 15-25W för rimliga pengar istället för 35W som det brukar vara nu - dom drar i verkligheten runt 42W inklusive förluster i ballasten, och det är lite för mycket på en moped när man ska räkna in förluster i helvågslikriktare och lite säkerhetsmarginal. <!-- </EdIndex> --></div>
...och en generator som levererar minst 50W i snitt under normal körning (man får långt ifrån maxeffekt om man ligger på lägre varvtal), helvågslikriktare och antingen ojordad generatorlindning (en kabel ut från varje ände av spolen istället för att tråden sitter fast i järnkärnan i ena änden) alternativt ojordat system efter likriktaren (alltså att inget som är kopplat till batteriet får vara ihopkopplat med jord i ramen som t.ex. en gammal baklykta ofta kan vara när den sitter skruvad i en metallskärm).erlan skrev:Hittade en intresant pryl häromdagen:
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-xenonkit-dmp-p-140654-1.html?sessID=57dae1a8c64e7b296b05111f1365f11d
Kräver 12v spänning 5Ah batteri och 20 mm lampsockel
Visst är det en intressant pryl, men det är inte helt lätt att få strömmen att räcka till - och det är rätt viktigt eftersom HID-lamporna inte lyser sämre när batteriet börjar vara tomt, det slocknar tvärt, och det kan vara rätt spännande i hög fart nattetid.
