våtslipa innan klarlacken???

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

våtslipa innan klarlacken???

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hallå!!
Jag håller på o lackar mopeden med sprejburk o tänkte få lite råd om klarlacken.
Ska man slipa ner damryggarna eller ska man bara dra på klarlacken??
Färgen är blåmetallic.
Jag har slipat tanken så att ryggarna är borta men lacken blir lite som hammarlack,svårt o förklara men om jag slipar mer så blir den helt slät.


nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med hammarlack, menar du apelsinskals struktur? Det kan det bli vid orent underlag eller för mycket färg.
Om du slipar på metallic så måste du lägga ett nytt lager färg innan klarlacken. Metallic ska alltså inte slipas innan klarlackslagret pga att det ändrar metallicens struktur.

Men ojämnheter måste slipas bort, de kommer inte läggas igen med klarlacken utan bara förstärkas.

Men jag ska tipsa Mona som är lackerare om denna tråd.

Tillvidare kan du kolla in LackGuiden:
http://www.raketsport.com/lackering.htm <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det kan vara jag som är lite för petig , men det jag menade med hammarlack var efter det att jag hade slipat lite med våtslippapper.
lacken blir inte helt jämn så det ser ut som hammarlack.
hade jag slipat lite till så hade den nog blivigt jämn.

men jag ska spreja på ett nytt lager färg o klarlack efter färgen har torkat, så blir det nog bra.

tack för svaret.
nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Raketlack
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 dec 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors
Kontakt:

Inlägg av Raketlack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som du har slipat metallicen innan den torkat eller att du lagt för flödigt. :?
Metalliclack skall aldrig slipas innan klarlacken eftersom den innerhåller små metallicspån som lägger sig i olika riktningar för att få "blinget".
Om du har fått jättemycket damm så rekommenderar jag att du slipar bort dammet och lägger ny metallic. Du kan även efter färgen är torr försiktigt torka av ytan med en "klibbtrasa" Tagrag. Då brukar man kunna få bort lite av det ytliga dammet.
Får du inte bort dammet och det är lite du lägga på klarlack. Efter det har torkat våtslipar du ner klarlacken (men du får inte slipa igenom till metallicen) och lägger ett nytt varv klarlack. Du kan på så vis "trolla" bort dammet. :)
Hoppas det fixar sig för dig och att mina råd hjälpte dig något thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6
Inlägg: 267
Blev medlem: 25 maj 2008, 23:00
Ort: Motala

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo jag la nog på för mycket lack , typ 5 lager :headbang:
fick för mycket metallspån på ett ställe , det var anledningen till att jag slipade ner lacken.
ska slipa ner det lite till och sen blir det o lägga på ny färg
ska färgen torka helt innan man lägger på klarlacken?
har hört att lacken ska vara lite klibbig när man drar på klarlacken.

tack för svaret.

nicklas <!-- </EdIndex> --></div>
Raketlack
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 dec 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors
Kontakt:

Inlägg av Raketlack »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Metalliclacken skall vara torr, då kan du dammtorka den med en klipptrasa "tagrag" och få bort överflödiga metallicspån samt lite damm.
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar