<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev:Jag har aldrig lyckats få min Skoterett att gå bra någon längre stund. Funkar helt perfekt när man ger sig iväg, men efter sisådär 7 kilometers körning går den plötsligt som en kratta.
Brukar bli symptom kängurubensin. Först kommer några sekunder av tydlig effektminskning, sedan börjar mopeden hoppa fram som om man hade tryckt på dödaren en gång i sekunden. Hopp, hopp, hopp, host, host, host.
Ibland kan man hålla igång motorn genom att öppna det ställbara munstycket typ 45 grader (när motorn går som den ska är det finlir på munstycket som gäller, sisådär 1-2 grader gör enorm skillnad).
Ibland stannar den ändå och är sedan mycket svårstartad en stund.
Ja. Så var det. Så är det kanske fortfarande.
Jag ville bara delge er en händelse som inträffade nyligen när jag var ute och provkörde mitt nya 16-kuggars framdrev.
Dottern satt bakpå när vi gav oss iväg. Vi hade som vanligt kört en stund när moppen började jävlas. Det blev stopp och den här gången var den stört OMÖJLIG att få igång.
Gnista fanns, men tydligen inget bränsle. Dottern fick sitta i gräset medan pappa kickade, skruvade på munstycket, sprang och svor.
Till slut börjar man ju ändå fundera. Inte kan det väl vara soppatorsk? Slog över kranen till reserv, men utan framgång.
Jag hade rätt nyligen tankat. Det verkade extremt osannolikt att bensinen skulle vara helt slut. Men ändå...
Lyfte sadeln, skruvade av locket och noterade ett ljudligt SWOOSCH-PLONK från tanken. Aha... Där fanns alltså ett kraftigt undertryck. Soppan hade gått ut men ingen luft kommit in.
Det tog en stund att hitta tillbaka till rätt inställning på munstycket men sedan gick mopeden klanderfritt och jag kunde frakta hem mig själv och dottern.
Långt tidigare hade jag haft funderingar i den här riktningen, men tyckte mig då kunna konstatera att ventilationshålet fungerade OK.
Så var det alltså inte.
Nu har jag borrat ett 1,5 mm hål rakt igenom tanklocket så nu borde luften komma in som den ska.
Sedan dess har det inte blivit tillfälle till fler långturer. Men kanske har mina problem inte alls varit värmerelaterade.
Jag återkommer med fler rapporter. <!-- </EdIndex> --></div>