F50GXL

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart att det skall vara högerdrevat och 90 cc 6 växlar. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Bruun
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 nov 2010, 00:00

Inlägg av Bruun »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bruun skrev:Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel...
Om man nu inte uppgraderar sig till en 4 eller 5 pet Zündapp, då är allt bra :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bruun skrev:Jag får väl förklara mig då, vad jag menar är att prismässigt får man aldrig lika mycket hk per investerad krona som med en zundapp-motor. Bevisligen är dom förhållandevis billiga och enkla att få ordentlig fart på. Men har man pengar kan jag tänka mig att en ekf eller 50s är bättre på ett sätt: man slipper den akrobatiska övningen att växla med hela benet varje gång man vill byta växel...
En Honda motor ger ju klart mera leka för pengarna ... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
En Honda motor ger ju klart mera leka för pengarna ...
Ja, ju mer jag mekar och kör med Hondan, ju bättre börjar jag tycka om dom motorena. Jag har bara en klen 65cc noname, och ändå drar den jävligt bra! och växlarna är underbara på den!

Dock har jag tändproblem som jag felsöker nu, men det är en annan femma. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Sachs EKF

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm tänkte att få lite bättre fart på min Compact med en EKF motor & en Cylle från en Cross 50cc + förgasare bing 21. .. :?:

Men väldans trångt att få plats med någon lämplig förgasare på dessa tyvärr. Vill inte ha den utstikande flera decimeter på sidan... :!:

Bild

Bild

Få se om jag hittar på någon lösning....hadde jag hafft en svarv så kunde man gjort ett insug passande min 20mm Dellorto UB.... :!:

Bild


Hmm 80cc för Zundapp åkare....***L***... 8)

http://cgi.ebay.de/80ccm-Zylinder-Kolben-Zundapp-K80-K-80-z100-02-903-/280697052041?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item415ad91b89


För Puch.....

http://cgi.ebay.de/80ccm-Zylinder-Puch-M50-Sport-Tuning-25-50-Metrakit-/290581005298?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item43a7fa43f2


För Honda....

http://cgi.ebay.de/Zylinder-Zylinderkit-Racing-Honda-MTX80-MTX-80-HD06-NEU-/380280955354?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item588a82e1da <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->80cc cylindern till Zündapp är inte till "vanliga" motorer utan en helt annan motor, kinesisk tillverkning på den, passar inte våra svenska. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fränt bygge!! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Coolt.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa...Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm.

Passar inte mina ider tyvärr Tompa....skall ha måtten INV. 26mm UTV. 26mm sen med en vinkel på ca. 30grader.... :!:

Men tack för tippset iaf.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa...Vad har du för dia på insuget? det finns ju 45´böjar också men bara i 18 och 22 mm.

Passar inte mina ider tyvärr Tompa....skall ha måtten INV. 26mm UTV. 26mm sen med en vinkel på ca. 30grader.... :!:

Men tack för tippset iaf.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du ringt Roffe på VRM ? http://vrm.se/ Säkert kan han ha eller fixa rörböjar till dig.

Så här står det:

Dessa rörböjar finns i flertalet storlekar och täcker dom flesta behov, när man ska bygga till exempel insugningsrör.

Finns i följande storlekar:

*Inre och yttre tjocklek 24X31 mm
Radie 33 mm
Tjocklek på röret 3,5 mm

*Inre och yttre tjocklek 26X32 mm
Radie 34 mm
tjocklek på röret 3 mm

*Finns även i storlekar 30X36 mm
32X40 mm
34X40 mm
39X45 mm


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Böjarna som du före slår passra inte mina ider...med tack iaf...Lasse

Lite mera bilder..på DV... pul...


Bilder på motor vid hoppsättn. som skall tvingas i min Compact. Det måste gå.... 8)

Bild

Fort sättningen av F50 med Sach S motorn, då jag inte löst problemet med förgasaren till Compacten... :roll:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->F50GLX uppdate

Hmm slänger in några bilder, nu är motorfäste för SACHS 50/5 AKF motorn är monterad i F50GLX ramen
allt är svetsat...testat & provat...så nu passar motorn i F50GLX ramen... 8)

Har gjort det skruvbart det går att skruva bort då jag inte ville kapa, svetsa och förstöra F50GLX ramen.....
Att tänka är att kedjan går på höger sida & bromstrumma blir då istättet på vänster sida...då passar inte fotbromsen.... :twisted:

Var mycket att tänka på o provat allt 100ggr innan allt föll på plats....tex det tog i över allt:
bromspedalen, kedjan, ramfästen, bromsstången till bakre bromstrumman mmm :D

Motorn på plats äntiligen.... slider_victory.gif

Bild


En vy av motor å bromspedalen...

Bild


Själva fäste ....3mm plåt

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar