Renovering av Crescent 1175

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
maza

Renovering av Crescent 1175

Inlägg av maza »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte nyligen en Crescent 1175 som är i fungerande, men halvrisigt skick. Tanken är att renovera upp den så att det blir en fin bruksmoped. Jag har skruvat väldigt lite tidigare och ser detta som ett bra tillfälle att lära mig ett och annat.

Motorn som sitter på den är inte en Husqvarna, utan en Sachs 2 växlad. Det ser ut som att det är en motor från en trampmoped. Avsaknad av kick får jag leva med, men jag har lite funderingar angående motorn. Heter den motorn Sachs 50/2 eller finns det fler tvåväxlade Sachsmotorer?

Hur kopplas elen till den modellen? Just nu fungerar varken fram eller baklykta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla Här http://mo-ped.se/mcbin.htm :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
maza

Inlägg av maza »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Kolla Här http://mo-ped.se/mcbin.htm :D
Tack! Där fanns mycket nyttigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du dödarknapp eller pys som du stannar motorn med?
Här kommer i alla fall kopplingsschema, har du inte bromsljusspole på tändsystemet så är det bara att räkna bort den kabeln.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla lite noga, den svarta kabeln. Vad händer när man trycker på signalknappen, jo motorn stannar. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja mystiskt <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är int mystiskt. Chemat är felritat. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1175 är en ovanlig modell ett hopplock utan dess like. Bakändan är ett raketarsle fram ändan är husqvarna sport. man kan säga från sadelstolpen och frmaåt är det qvarna. Den fannns i vit vit och vit svart Har kromfälgar och mcb:s egna bromsar har många egna delar som inte finns på andra i mcb:s program.
Den är endast tillverkad 1965 skulle tro att modellen kom till för att rensa i hyllorna när när dom gick ihop med qvarna.
Min är vit och svart renoverad för några år sen. <!-- </EdIndex> --></div>
maza

Inlägg av maza »

vodka skrev:1175 är en ovanlig modell ett hopplock utan dess like. Bakändan är ett raketarsle fram ändan är husqvarna sport. man kan säga från sadelstolpen och frmaåt är det qvarna. Den fannns i vit vit och vit svart Har kromfälgar och mcb:s egna bromsar har många egna delar som inte finns på andra i mcb:s program.
Den är endast tillverkad 1965 skulle tro att modellen kom till för att rensa i hyllorna när när dom gick ihop med qvarna.
Min är vit och svart renoverad för några år sen.
Det var intressant info! Har faktiskt funderat lite över designen, då den skiljer sig markant från övriga raketer. Jag tycker dock att den är grymt snygg.

Vad ska ändras i elschemat för att det ska stämma?

Finns det något sätt att ordna kickstart på min motor utan att behöva bygga om hela spisen? Just nu är det en motor från en trampmoppe, dock utan pedaler. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

Conrad Engström skrev:Kolla lite noga, den svarta kabeln. Vad händer när man trycker på signalknappen, jo motorn stannar.
Bara om tutan drar för mycket ström.
Conrad Engström skrev:Det är int mystiskt. Chemat är felritat.
Min 1151 -62 är kopplad så, lärde mig det den hårda vägen. Jag köpte en ny fin tuta, men den "dödade" mopeden. Den gamla funkar fint. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

maza skrev:
vodka skrev:1175 är en ovanlig modell ett hopplock utan dess like. Bakändan är ett raketarsle fram ändan är husqvarna sport. man kan säga från sadelstolpen och frmaåt är det qvarna. Den fannns i vit vit och vit svart Har kromfälgar och mcb:s egna bromsar har många egna delar som inte finns på andra i mcb:s program.
Min är vit och svart renoverad för några år sen.
Det var intressant info! Har faktiskt funderat lite över designen, då den skiljer sig markant från övriga raketer. Jag tycker dock att den är grymt snygg.

Vad ska ändras i elschemat för att det ska stämma?

Finns det något sätt att ordna kickstart på min motor utan att behöva bygga om hela spisen? Just nu är det en motor från en trampmoppe, dock utan pedaler.
Bild

minus varvräknaren. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag nöjd :P <!-- </EdIndex> --></div>
vodka

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg att du sökte kåpan över motorn du lär ha svårt att hitta en till din då det bara var den modellen som hadde den. Däremot sök på husqvarna så är det lättare att hitta den för det är samma. Tyvärr kan jag inte qvarnas modeller.
Jag hadde :D turen att hitta en NOS bakskärm den är endast tillverkad för 1175 Jagar fortfarande en NOS framskärm den jag har är bra men inte ny :cry: Det finns hela tiden små detaljer som jag vill förbättra. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

Conrad Engström skrev:Kolla lite noga, den svarta kabeln. Vad händer när man trycker på signalknappen, jo motorn stannar.
AjAj .. ger en helt ny innebörd till citatet "tuta och kör om" :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Ojdå! Det har jag inte noterat. Måste plocka bort den från el-scheman. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar