laglighet? hemmabygge / donatorram?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

laglighet? hemmabygge / donatorram?

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjenare alla!

Sitter å funderar lite på att hemmabygga något liknande en Partner invalidtrike men med fjädring bak och lite mera glidarstuk.

Vet någon hur det ser ut rent juridiskt?

Jag gissar att man inte bara kan svänga ihop något å kalla det för en klass II moped från innan 2003.

Så hur gör man här?

Skulle det gå att köpa ett gammalt lik från innan 2003 å använda sig av den ramen (tänkte plocka styrkrona, gaffel och styre å kanske något annat) och på så sätt få en "gammal klass II"?

För motor funderar jag på en sån dära kina 50cc påhängsmotor med snörstart om jag inte kommer över något annat billigt. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kör du med kina motor så¨blir det olagligt. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bästa sättet att tänka om man ska bygga själv, ta moppe grejjer som redan är lagliga. motor och hjul är väll det främsta (nästan ända) man behöver, och då har du ju redan en motor som går 30 och tillräkliga bromsar. sen kan man väll modifiera bromsar till skivor och sånt men bara det håller måttet så finns det nästan inga gränser :wink:


*moped motor max 1hk och 30 km/h

* broms fram & bak

*lyse fram & bak

* tuta med ljup och dov ton

det är huvudsakligen reglerna för gammelmoped (klass II) och vill man försäkra kan man ta motor nr och sen får man vell hitte på nåt modellnamn 8)

good luck! =) <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren, ska se till att begränsa mig vad gäller motor om bygget blir av.

Såg och fick provköra en 80kubikare kina påhängs idag, den satt i en gammal nymansram med springergaffel framtill och stel bak.

Jag trodde det var original först när jag såg den.

Gick bra gjorde det också, polaren som äger den säger att den kommer upp i runt 55 vilket jag inte alls tvivlar på. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar