marknadsfynd

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa Jag gjorde som du säger,det blev nog för mycket sol idag, åkte upp till Anders Karlsson, sedan en bit mat , så nu har det klarnat, att bli gammal är ibland positivt, jag antar att brådskan, är betingat av ålderdom. I morgon ska det bli släktforskning på Landsarkivet, så då gäller det att vara skärpt, förresten Tompa så brukar jag träffa folk där ifrån AHK, jag forskar om mäniskor, och dom forskar om fordon funkar ungefär lika. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror förresten jag listat ut vad grejen på sidan av tryckvakten är, nämligen säkerhetsventilen. När den öppnar slår den dessutom av strömmen. Men varför det satt ett snöre i den är fortfarande en gåta...
Köpte en ny rem till kompressorn igår, sedan ska jag leta kabel och kontakt i gömmorna och ta med hela eländet till sommarstugan (har ej 400V-uttag hemma), byta olja i blocket och sedan ska det vara dags för provkörning! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förmodligen avlastade man manuellt med snöret( för att få den att starta)
Kör på fas och nolla och en konding till tredje fasen. Tala om efekten på motorn skall jag tala om hur stor konding du skall ha. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset! :)
Du menar att jag kör den på bara en fas? eller att jag kopplar i en fas direkt till ena polen, nollan till den andra och en andra fas med konding till nr 3? Eftersom alla kablarna är svarta utgick jag (och min kompis elektrikern jag pratat med) från att den varit kopplad med trefas utan nolla tidigare?
Dessutom, om du drar i snöret så utlöser ju inte bara säkerhetsventilen utan den påverkar ju även brytaren som (utgår jag ifrån) bryter strömmen till motorn. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oftast kan man koppla om motorn mellan y och delta. Y kopplingen för 400 volt delta för 230 volt. Fins schema under kåpan till kopplingsplinten.
Om kompisen är elektriker så vet han hur det skall vara.
Man brukar räkna med 50 uF/750 Watt. Kondingen skall vara för växelström och tåla minst 230 volt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yes, det kopplingsschemat har jag hittat och fått kläm på. Men är det inte ändå bättre att köra på 400V om jag har det? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, nu har jag kopplat ihop elen så nu ska den till garaget vid sommarstugan där jag har 3-fasuttag för TESTNING! :D
Passade på att byta olja i kompressorblocket men trots värmning och allmänt våld gick avtappningspluggen inte att få loss så det blev till ett vända på hela härligheten och hälla ut genom påfyllningshålet. Och en Bull-Dog är INTE lätt... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ha ha ha :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bör jag ha för amperetal på ett ev mtoroskydd jag sätter på, tro? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Strömmen är stämplad på skylten på motorn Pluss lite till. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, nu väntar jag på ett motorskydd jag ropat in på Tradera och så länge testade jag utan och visst funkar kompressorn! :D
Dock insåg jag genast något jag borde ha tänkt på innan jag köpte rem: Motorns remskiva är pytteliten, vilket ger att kolven går LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGSAMT... :( Efter typ 10 minuter hade jag 1kg tryck... :( :(
Så nu får jag leta upp en större remskiva och byta till längre rem. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar