Zündapp Sport Combinette 1962

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet :lol:
Ja, eller så kanske tanken såg ut så på tidiga 62or. Inte ologiskt alls.

Känns ganska icke-tyskt det där med "man tagar vad man haver", det är ju mer svenskt :wink: Ordnung! <!-- </EdIndex> --></div>
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
2takt68 skrev:Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet :lol:
Ja, eller så kanske tanken såg ut så på tidiga 62or. Inte ologiskt alls.

Känns ganska icke-tyskt det där med "man tagar vad man haver", det är ju mer svenskt :wink: Ordnung!
Jo du så är det nog.
Oavsett anledning så är ju dom tidiga tankarna dom absolut snyggaste enligt mej :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det där med olika utföranden på årsmodeller är inte så lätt.
Även motorn är olika.T.ex tidiga -62 hade ramlager 6202 på magnetsidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Ja, det där med olika utföranden på årsmodeller är inte så lätt.
Även motorn är olika.T.ex tidiga -62 hade ramlager 6202 på magnetsidan.
Åhå, intressant! Har motorer från 61 och 62. Har dock inte öppnat någon ännu. Stämmer de att de bara har 3 lameller också?

Finns visst 2 olika kickkåpor till 61orna också. En tidig med gamla emblemet och en senare som ser ut som de vanliga runda kåporna men som har en annan form i bakkant. Den tidiga varianten är kanske mer vanlig i Tyskland.

Fick lära mig av Dan L att 61-orna har en egen färgsättning på sadeln. Ev annan form också. Vore kul att se en bild på en sådan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja t.o.m 63 är det 3 lameller. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Är lamellkorg och de grejerna lika nyare motorer? <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Inlägg: 382
Blev medlem: 31 jul 2010, 23:00
Ort: Mellerud / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?

Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.

Stag till framskärmen kom la 62 också? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Är lamellkorg och de grejerna lika nyare motorer?

Kopplingsskivan har 10 pinnbultar på dom, senare är det ju 5.

Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart. :D :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev: , men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan.
Hmm, är det en 4 växlad? Knappast en som sålts som ny till Sverige i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjo skrev:Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?

Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.

Stag till framskärmen kom la 62 också?
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.

Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.

Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den :D

Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Är lamellkorg och de grejerna lika nyare motorer?

Kopplingsskivan har 10 pinnbultar på dom, senare är det ju 5.

Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart. :D :mrgreen:
Okay, så då kanske man klarade sig med 3 lameller men istället hade man 10 fjädrar?

Hmmm, det var 10 fjädrar på min KS50 -82a som jag hade när jag var 15. Den var rejält skruvad i och hade en galet trög koppling som åt vajrar..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.

Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart. :D :mrgreen:


staff_shutup9ou.gif ......... :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:[Okay, så då kanske man klarade sig med 3 lameller men istället hade man 10 fjädrar?
Hur tänker du nu? Alla har ju 10 fjädrar. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Pälle skrev:[Okay, så då kanske man klarade sig med 3 lameller men istället hade man 10 fjädrar?
Hur tänker du nu? Alla har ju 10 fjädrar.
'

Skulle bara kolla så att du var med Hasse...... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar