
Zündapp Sport Combinette 1962
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet
<!-- </EdIndex> --></div>

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Känns ganska icke-tyskt det där med "man tagar vad man haver", det är ju mer svenskt
Ordnung! <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, eller så kanske tanken såg ut så på tidiga 62or. Inte ologiskt alls.2takt68 skrev:Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet
Känns ganska icke-tyskt det där med "man tagar vad man haver", det är ju mer svenskt

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oavsett anledning så är ju dom tidiga tankarna dom absolut snyggaste enligt mej
<!-- </EdIndex> --></div>
Jo du så är det nog.Pälle skrev:Ja, eller så kanske tanken såg ut så på tidiga 62or. Inte ologiskt alls.2takt68 skrev:Riktigt rolig läsning Pälle och det där med tankens pressning var ju lite kul för då vart det nog en tank över 1961 när dom gjorde min för jag har ingen pressning för emblemet.Men det var väl lite man tager vad man haver mentalitet under monteringen i börja av årsskiftena under 60 talet
Känns ganska icke-tyskt det där med "man tagar vad man haver", det är ju mer svensktOrdnung!
Oavsett anledning så är ju dom tidiga tankarna dom absolut snyggaste enligt mej

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Finns visst 2 olika kickkåpor till 61orna också. En tidig med gamla emblemet och en senare som ser ut som de vanliga runda kåporna men som har en annan form i bakkant. Den tidiga varianten är kanske mer vanlig i Tyskland.
Fick lära mig av Dan L att 61-orna har en egen färgsättning på sadeln. Ev annan form också. Vore kul att se en bild på en sådan. <!-- </EdIndex> --></div>
Åhå, intressant! Har motorer från 61 och 62. Har dock inte öppnat någon ännu. Stämmer de att de bara har 3 lameller också?Hasse skrev:Ja, det där med olika utföranden på årsmodeller är inte så lätt.
Även motorn är olika.T.ex tidiga -62 hade ramlager 6202 på magnetsidan.
Finns visst 2 olika kickkåpor till 61orna också. En tidig med gamla emblemet och en senare som ser ut som de vanliga runda kåporna men som har en annan form i bakkant. Den tidiga varianten är kanske mer vanlig i Tyskland.
Fick lära mig av Dan L att 61-orna har en egen färgsättning på sadeln. Ev annan form också. Vore kul att se en bild på en sådan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?
Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.
Stag till framskärmen kom la 62 också? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?
Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.
Stag till framskärmen kom la 62 också? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kopplingsskivan har 10 pinnbultar på dom, senare är det ju 5.
Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart.
<!-- </EdIndex> --></div>
Pälle skrev:Är lamellkorg och de grejerna lika nyare motorer?Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Kopplingsskivan har 10 pinnbultar på dom, senare är det ju 5.
Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart.


<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.
Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den
Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag
<!-- </EdIndex> --></div>
Nållager satt väl på de tyska motorerna med lite mer effekt. Kopplingskåpan på de svenska är ju förberedd för att trycka dit ett lager om man vill.bjo skrev:Tja, roligt projekt!
Jag vet inte vilka årsmodeller det sitter på, men på våran 61:a så sitter det ett nållager på änden av vevstaken på kopplingssidan. Jag vet inte men jag tror bara det sitter de första åren, och de femväxlade. Kanske har fel?
Jag har en framgaffel och dubbelsadel över om du är intresserad. Dubbelsadeln fanns bara 61 och är röd/vit med aluminium underrede.
Stag till framskärmen kom la 62 också?
Är framgaffeln röd och patinerad kan det vara intressant.
Dubbelsadeln, är den verkligen svensk? PMa gärna en bild på den

Just det ja, min 62as gaffel har fästen för stag

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hmmm, det var 10 fjädrar på min KS50 -82a som jag hade när jag var 15. Den var rejält skruvad i och hade en galet trög koppling som åt vajrar..... <!-- </EdIndex> --></div>
Okay, så då kanske man klarade sig med 3 lameller men istället hade man 10 fjädrar?Hasse skrev:Pälle skrev:Är lamellkorg och de grejerna lika nyare motorer?Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Kopplingsskivan har 10 pinnbultar på dom, senare är det ju 5.
Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart.![]()
Hmmm, det var 10 fjädrar på min KS50 -82a som jag hade när jag var 15. Den var rejält skruvad i och hade en galet trög koppling som åt vajrar..... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
.........
<!-- </EdIndex> --></div>
Hasse skrev:Pälle skrev:Hasse skrev:Ja t.o.m 63 är det 3 lameller.
Blev mycket Zündappsnack nu, vi får nog passa oss så vi inte blir avstängda från detta forum snart.![]()


fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...