<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var och kikade på ett monarscootobjekt idag. Ganska isärplockad och inte komplett. Vet ej årsmodell men den har fotplattor, teleskopgaffel o kantiga emblem på bakskärmen var det. Låg en fläktkyld Ilomotor bredvid som nog inte var original.
Frågan lyder, hur kan man se på ramen om det ska sitta en ilo där? Glömde ju att provmåtta in Ilomotorn .
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom fanns med Ilo främst, men även enstaka med Sachs på senare år, även Hva har funnits.
Men dom är så ovanliga så sannolikheten är nog störst att det ska vara Ilo.
Syns på bakre fästet, är det mycket insvängt mellan bulthålen är det Sachs, rätt så rakt eller lite insvängt och inte så stort avstånd är det Ilo. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakre motorfästet består av 2 st fastbultade plåtar. Det är dom som avgör om det ska sitta Sachs eller HVA Flinta på den modellen. Har för mig att det är enda skillnaden. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min mammas jobb (bilfirma) så står det en gammal Crescent Skoterett . Tror ägaren känner Chefen och har fått lov att ställa den där Den satt det en HVA motor på... Tror nog den skulle gå igång med lite bensin och ett nytt tändstift För jag gick ut o kicka lite på den då puttra den till lite <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakhjulet och svingen är i alla fall Ilo eller tidig HVA. sena HVA och sachs hade grimecanav. När man bytte till HVA så gjorde man bara adapterplåtar till bakre motorfästena så det är samma ram. och Sachsen har en amman ram och är relativt ovanlig.
erlan skrev: När man bytte till HVA så gjorde man bara adapterplåtar till bakre motorfästena så det är samma ram. och Sachsen har en amman ram och är relativt ovanlig.
erlan
Så med såna plåtar kan man sätta HVA motor på vilken ILO-ram som helst?
Om nån letar efter en Sachs-ram till monarscoot så vet jag var det finns en <!-- </EdIndex> --></div>
Hasse skrev:Jaha, jag trodde dom med sachsmotor hade Crescentemblem.
De med sachsmotorn fanns som Crescent, Monark, Husqvarna och Maraton. Hur många som är såld utav vilket märke är frågan, för det är ändå en rätt udda moped. <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev: När man bytte till HVA så gjorde man bara adapterplåtar till bakre motorfästena så det är samma ram. och Sachsen har en amman ram och är relativt ovanlig.
erlan
Om nån letar efter en Sachs-ram till monarscoot så vet jag var det finns en
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja bara en ram
Om nån har en Monarscoot med annan motor och vill ha sachs så kan man ju skruva över alla grejor <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->plattan som sitter på ramen tror jag är vändbar så man kan använda flinta motorn åt ena hållet och ilo på den andra sidan! har sånt fäste liggande, måste kolla på detta!, har en sån pulverlackad ram om nån är intresserad <!-- </EdIndex> --></div>
erlan
ja det borde man kunna göra. kan ju vara nån kåpa på nån modell som inte stämmer, men det är väl kanske ointresant i sammanhanget.
Braxmatte skrev:Ja bara en ram
Om nån har en Monarscoot med annan motor och vill ha sachs så kan man ju skruva över alla grejor
det är en del smådetaljer som skiljer, kommer inte ihåg vilka men det är några detaljer som har olika reservdelsnr.
om man gör det jobbet så antar jag att ett intresse för viktkompensering kan ligga i bakgrunden. och då vill man nog ha svingen för grimecahjuet. det finns ju lite stadigare hjul som passar i det.