Raketarens SAAB tråd

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Raketarens SAAB tråd

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öppnar väl en tråd om min kalsongblå Saab v4 -68 *selma* hon ska väl synas lite under hösten å vintern så jag kan se på allmäntillståndet hos henne.. :wink:

har varit ut på bilskroten idag och plockat framstolar och lite annat smått och gott ur en v4 a där..snacka om slöseri med en fin v4 bilen är i stort sett rostfri och skrotas bort för en trasig koppling.. :shock:



Bild

som synes på golvet i bilen så är den riktigt fin...riktigt synd att denna pärla går in i bilarnas himmel.. :(

Bild


Bild


en gammal tidig beltek bandare med radio och komplett monteringssats för v4 an föjde oxå med hem till *Selma* hon blir nu så småningom av med dom felaktigt bajsbruna framstolar som sitter där nu.. :lol: det första som händer i höst blir nog lack av taket.. 8) uppdateringar kommer när nåt händer..

Bild

hoppas ju på att det går att få igång 70-talsbelteken.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan man inte f köpa den från bildelshuset. den e ju inte bortskrotad än utan papprena finns ju kvar! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr Niklas killen bakom disken hos bildelshuset hade försökt köpa den av tanten som ägde den.. :? men hon vägrade bilen ska skrotas hade de fått till svar så de har inget val..synd att fina veteranobjekt ska ha sådana ägare.. :shock: denna hade inte behövt mycket översyn för att vara på vägen igen... undrar om den bara har gått drygt 8000 mil som mätaren visade...skulle faktiskt inte förvåna mig med tanke på skicket.. :? <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Buuuuuuuuuuu Vad ledsen man blir, när man vet hur dom kan se ut och ändå räddas.
Fast även jag har en 68 V fara och en 1700 med dubbelportare på hyllan. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket fynd :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Vilket fynd :lol:
jo delarna var ju ett fynd för mig..dock synd att man inte kom över hela bilen.. :? <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
2takt68
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 jun 2009, 23:00
Ort: Härryda

Inlägg av 2takt68 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj Oj tänk om man hade sån tur att hitta ett sådant exemplar att plocka delar från jag saknar ju en del inredning till Zephyren.Synd att du inte fick köpa loss hela bilen den ser ju riktigt fin ut :cry: men man får ju se det från den ljusa sidan att din får fina delar och kommer i trafik i allafall :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
2takt68 skrev:.....man får ju se det från den ljusa sidan att din får fina delar och kommer i trafik i allafall :lol:
Precis så får man se på saken tycker jag. Hur damen som lämnade bilen resonerade vet man kanske inte men hennes vilja måste respekteras.

Det ser ut att finnas många finfina delar på den här bilen bl.a. felfri stötfångare bak, fina baklysen, bakskärmar m.m.

Jag tror både bilskrotaren och de som köper delarna har gjort en god affär.


Jag har en hel del jättefina delar och plåtdetaljer till en Daihatsu Charade G11 -80 års modell men vem vill ha dom???

Får bli soptippen har jag en känsla av.... :(

Kan berätta det var den mest bensinsnåla bil jag någonsin haft. Max 0.6 liter milen, 3-cyl motor och femväxlad låda. :wink:

Tyvärr rostade den bort.... :evil:

Delarna jag har kvar är från en likadan bil jag köpte som var krockad men som bara gått ett par tusen mil.

Jag gillade gången på de 3-cyl motorerna. De gick fint. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade jag haft den skroten hade jag gett fan i vad kärringen sade. bara ställa den i en lada ett par år så hon glömmer bort den :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
2takt68 skrev:.....man får ju se det från den ljusa sidan att din får fina delar och kommer i trafik i allafall :lol:
Precis så får man se på saken tycker jag. Hur damen som lämnade bilen resonerade vet man kanske inte men hennes vilja måste respekteras.

Det ser ut att finnas många finfina delar på den här bilen bl.a. felfri stötfångare bak, fina baklysen, bakskärmar m.m.

Jag tror både bilskrotaren och de som köper delarna har gjort en god affär.


Jag har en hel del jättefina delar och plåtdetaljer till en Daihatsu Charade G11 -80 års modell men vem vill ha dom???

Får bli soptippen har jag en känsla av.... :(

Kan berätta det var den mest bensinsnåla bil jag någonsin haft. Max 0.6 liter milen, 3-cyl motor och femväxlad låda. :wink:

Tyvärr rostade den bort.... :evil:

Delarna jag har kvar är från en likadan bil jag köpte som var krockad men som bara gått ett par tusen mil.

Jag gillade gången på de 3-cyl motorerna. De gick fint. 8)


jo nog finns det mycket användbart på den gammla fina saaben.. :P även stötfångaren fram grill och dyl är helt och i fint skick..så det lär väl bli flera vändor till skroten misstänker jag... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
2takt68 skrev:.....man får ju se det från den ljusa sidan att din får fina delar och kommer i trafik i allafall :lol:
Precis så får man se på saken tycker jag. Hur damen som lämnade bilen resonerade vet man kanske inte men hennes vilja måste respekteras.

Det ser ut att finnas många finfina delar på den här bilen bl.a. felfri stötfångare bak, fina baklysen, bakskärmar m.m.

Jag tror både bilskrotaren och de som köper delarna har gjort en god affär.


Jag har en hel del jättefina delar och plåtdetaljer till en Daihatsu Charade G11 -80 års modell men vem vill ha dom???

Får bli soptippen har jag en känsla av.... :(

Kan berätta det var den mest bensinsnåla bil jag någonsin haft. Max 0.6 liter milen, 3-cyl motor och femväxlad låda. :wink:

Tyvärr rostade den bort.... :evil:

Delarna jag har kvar är från en likadan bil jag köpte som var krockad men som bara gått ett par tusen mil.

Jag gillade gången på de 3-cyl motorerna. De gick fint. 8)
inte så fasligt bränslesnål änd. hehe min renault gick snålare. men den som tog minst var min fiat som nöjde sig med 0,35 liter/mil. den var snål!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:.... men den som tog minst var min fiat som nöjde sig med 0,35 liter/mil. den var snål!!
vilken modell då? och när?

Jag skrev "när" därför går man lite bakåt i tiden var inte bilarna lika bränslesnåla som de är idag men försäljningsreklamen runt 1980 för Daihatsu Charade kretsade mycket kring just bränsleekonomin. Jag tror det var den bilen på marknaden som var bränslesnålast just då. Min Charade hade jag i början på 1990-talet och köpte den som ett trasigt objekt. Topplockspackningen hade pajat. Efter den bilen blev det Volvo 343, som jag gillade skarpt men också samma rostburk som "dajjan". I dag har jag en Audi 100 cc -87 men den är stillastående sedan ett par månader. Det är fel på bränslepumpen (tror jag). Annars är den mycket bränslesnål för att vara en så pass stor bil. Har för mig den väger bortåt 1500 kg. En bil är mycket bra att ha men för mig som bor i stad är det cykel som gäller i första hand. Och gamla cyklar gillar jag att plocka med.... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
NiklasHögberg skrev:.... men den som tog minst var min fiat som nöjde sig med 0,35 liter/mil. den var snål!!
vilken modell då? och när?

Jag skrev "när" därför går man lite bakåt i tiden var inte bilarna lika bränslesnåla som de är idag men försäljningsreklamen runt 1980 för Daihatsu Charade kretsade mycket kring just bränsleekonomin. Jag tror det var den bilen på marknaden som var bränslesnålast just då. Min Charade hade jag i början på 1990-talet och köpte den som ett trasigt objekt. Topplockspackningen hade pajat. Efter den bilen blev det Volvo 343, som jag gillade skarpt men också samma rostburk som "dajjan". I dag har jag en Audi 100 cc -87 men den är stillastående sedan ett par månader. Det är fel på bränslepumpen (tror jag). Annars är den mycket bränslesnål för att vara en så pass stor bil. Har för mig den väger bortåt 1500 kg. En bil är mycket bra att ha men för mig som bor i stad är det cykel som gäller i första hand. Och gamla cyklar gillar jag att plocka med.... :wink:
Men hallå där ... Audi 100 cc -87 bränslesnål !!
Rätt intressant att ju längre diskussionerna går om bränslesnåla bilar ju lägre drar dom :shock: Min drar 0,62

Och då är det en Toyota Yaris -05 på 1.3L

Minns en anekdot ... efter ett samtal som en bekant hade på fyllan med lite arbetskamrater , om hur lite deras bilar drog ... han tröttnade och sa : det är skönt att dra husvagnen efter så man slipper stanna och tappa ur bensin så det inte rinner över. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmmm ser ut som det hammnat lite offtopic i min saabtråd nu :wink:

hur som helst *selma* har fått sig en donatorvagn, har hittat en saab v4 -68 i sundsvall som saknar det mesta av golvet..men har fina stötfångare och lister..ser ut att vara helt komplett.. :) så det blir att masa sig ner och hämta upp den nån helg framöver..får ta med mig nån kompis med e kort oxå eftersom den måste tas på bärgnigsvagn.. :wink:



Bild

ser ju ut som det mesta finns kvar på den.. :) har ju bara sett den på bild..men tycker det verkar rätt ok.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skit i Sundsvall, finns närmare. Och Gratis !!!!


http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_V4___Jordfras_bortskankes_35851360.htm?ca=4&w=1 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar