original eller utanpåliggande tändspole på Jlo

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tobbe-38

original eller utanpåliggande tändspole på Jlo

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, här om dan när jag var ute och åkte så dog bara Ilon tror det är kondensatorn som gav upp, då gnistan blev svag gul efter de,

Men ska byta tändspolen med hade jag tänkt och jag har två tändsystem till motorn en vanlig original, och en modifierad med två ljusspolar för utan påliggande tändspole, vad är bäst att ha?

har hört att stefas svagheter är att tändspolen går sönder av värmen och den kostar ju mer än en utanpåliggande så man kanske ska köra på en utanpåliggande, isf går det att köpa en till k50 eller nån annan moppe som har den billigaste?

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går bra! <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe, ska testa sen :) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du redan en platta klar med matarspole så skulle ja inte tveka att kasta på utanpåliggande. risken att en sån går sönder e ju mindre än o ha en i plattan som ger sig av hög temperatur, kör flygande spole o tala om hur det gick!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:har du redan en platta klar med matarspole så skulle ja inte tveka att kasta på utanpåliggande. risken att en sån går sönder e ju mindre än o ha en i plattan som ger sig av hög temperatur, kör flygande spole o tala om hur det gick!!
japp fick en av en kompis som han köpt för 20kr, men ska mäta och kolla så inte matarspolen där är kass.

sen tar ja k50ns tändspole och testar

SEN kommer jag med svar och säger hur det gick :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag utanpåliggande spole och kondensator, spole i från k50 och kondensator från bosch och det funkar super, spolen blir inte varm.

fast det tar sån plats istället <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Tobbe-38 skrev:Nu har jag utanpåliggande spole och kondensator, spole i från k50 och kondensator från bosch och det funkar super, spolen blir inte varm.

fast det tar sån plats istället
strunt samma att de tar lite plats. de funkar ju!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

NiklasHögberg skrev:
Tobbe-38 skrev:Nu har jag utanpåliggande spole och kondensator, spole i från k50 och kondensator från bosch och det funkar super, spolen blir inte varm.

fast det tar sån plats istället
strunt samma att de tar lite plats. de funkar ju!!
hehe, det är derför jag kör med de :lol:, vet inte varför men tändningen känns "stabilare" på nått sätt,

Alla moped motorer jag skruvat på har någon sort av ventilationshål i svänghjulsskåpan men inte Ilo. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu bygger du så åt mig :D <!-- </EdIndex> --></div>
Tobbe-38

Inlägg av Tobbe-38 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har ju så du kan bygga en själv :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Tobbe-38 skrev:du har ju så du kan bygga en själv :lol:
Men inte hjärnan till de 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic

Ja hur gjorde du.

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ingen gnista och ska ut och leta efter en ny tändplatta med gammalt junk som kanske funkar. Det sitter en ny tändspole på (Jofrabs-ingen aning om det är skräp) men det blir inte minsta gnista.
Har ingen annan tändspole att prova med. Kan ni som meckat med ILO avgöra om det ens är rätt grejer som sitter på. Plattan är Stefas E2. Lite coolt det där med utanpåliggande tändspole men som sagt hur gjorde du?
Du kanske kan dra streck på min bild.
MVH Robban M
http://imageshack.us/photo/my-images/685/cimg2780.jpg/ <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir inte kortis mellan kabelskon och ytterhöljet på kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Robmic

Inlägg av Robmic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och tack för tipset. Jag böjde upp dem ordentligt men ingen skillnad och kablaget längre upp mot "sockerbiten på ramen är borttagna för att eliminera ev krypström...
Får be en kompis försök hitta någon tändplatta på Falunmarknaden.
Hoppas bara att det är de rätta prylarna (ILO) som jag har nu - som han ska använda som referens...
/Robban <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->inte så att kondingen e kass?? ev kan ja ha saker till detta! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar