Torrkoppling?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->helt rätt Svartsjö och Amarace

om inte Sachskopplingen är en våtkoppling är väl ingen oljebadskoppling våt.
alla våtkopplingar som jag skruvat med sitter ju bara en bit ner i oljan och dom är helt klart våta.

men vad sjuttsingen vet jag ? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->direkt kopplingen vidrör olja vid nått läge är det våtkoppling!

Torr, då ska den vara TORR också! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sachs mopedkopplingen återfinns i Sachs 98:orna som var fettsmorda i transmission och v-låda.

Där borde väl kopplingen kallas "torr"?

Jag har för mig somliga gamla engelska motorcyklar hade ett mindre oljebad innanför transkåpan för att smörja rullkedjan men kopplingen där måste väl ändå betraktas som "torr" då oljan inte når lamellerna förutom kanske en lätt oljedimma vid körning?

På mopeder tror jag dock kopplingen betraktas som "våt" eftersom olja hela tiden vispar runt i växellåda och kopplingshus. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fuktkoppling.
Konstigt att dom rostar, på innomhusmopparna. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom många tycker som jag kanske det även är förklarat varför kopplingen slirar för en del, hade vanlig bilmotorolja i en hoj jag hade med resultat slir. Bytte till dito mc anpassad olja inget slir. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Fuktkoppling.
Konstigt att dom rostar, på innomhusmopparna.
Intressant frågeställning....

.....och fukt i hus brukar bero på dålig ventilation :hmm:

Jag ska banne mej gå ut och skruva bort S-luckan på Raketen och spana in hur det ser ut där inne.... 8)

Är det riktigt spännande åker kåpan bort också.... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Sachs mopedkopplingen återfinns i Sachs 98:orna som var fettsmorda i transmission och v-låda.

Där borde väl kopplingen kallas "torr"?
Den enda Sachs 98 som jag haft (o)turen att titta i hade klassiska lameller med genomgående korkbitar istället för de vanliga "moppelamellerna" med någon limmad friktionsbeläggning av oidentifierbart material.
För övrigt har jag för mig att den skulle ha fett inne i lådan, men olja ute vid kopplingen. En "hals" på kopplingskorgens baksida stack in i blocket mellan lager, på den hallsen fanns en ursvarvad "spiral" som jag antar är avsedd för att transportera ut oljan som kommer dit så den inte rinner in i lådan. Vore det fett på båda sidor behövs väl knappast några såna finesser. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De flesta kopplingar hade korkbitar i olika storlek och form innan det oljebeständiga fibermaterialet kom. Kork ger bra friktion och är ganska slitstarkt trots det är mjukt. Jag minns kork ofta användes som skosulor särskilt på tofflor och vissa lågklackade damskor.

Jag skrev så för jag minns fettnipplarna på kopplingskåpan på vissa 98:or och minnet av gammalt kletigt konsistensfett som också luktade när man lossat transmissionskåpan på någon gammal 98:a... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.....och fukt i hus brukar bero på dålig ventilation :hmm:

Risken för korrotion är hög redan vid 50% RF. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar kalla den skitkoppling men... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jorhul skrev:Risken för korrotion är hög redan vid 50% RF.
Oljebyte i växellåda:

Tappa ur den gamla oljan och fyll på föreskriven mängd vattenbaserad rostskyddsolja.

:sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med växelhusolja till utombordare, den emulgerar vatten.
Uthuset där mopparna står är värmeisolerat och är bostad, med normal ventilation.
Om det är fukt i huset borde det rosta på flera ställen, än kopplingsplåtarna.
Jag menar inte att alla kopplingplåtar rostar över en vinter , men det händer.
Jag har funderat om det är elakt material i lamellen som inte järnplåten tål.
Klegget i botten på en Sachs är ju lamellslamm och där oxiderar det i magnesiumen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 jun 2011, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Jerka_59 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, det är kanske ditt val av olja som gör att stållamellerna rostar, om oljan emulgerar sig med vattnet som du uttrycker det så står vatten/fukt kvar i oljan mot stållamellerna, det är kanske bättre med en olja som "fäller" ut vattnet och att det samlas i botten av motorn, jag har inget vetenskapligt belägg för mitt påstående utan det är bara en teori. <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag kör med växelhusolja till utombordare, den emulgerar vatten.
Uthuset där mopparna står är värmeisolerat och är bostad, med normal ventilation.
Om det är fukt i huset borde det rosta på flera ställen, än kopplingsplåtarna.
Jag menar inte att alla kopplingplåtar rostar över en vinter , men det händer.
Jag har funderat om det är elakt material i lamellen som inte järnplåten tål.
Klegget i botten på en Sachs är ju lamellslamm och där oxiderar det i magnesiumen.
Intressant som vanligt Conrad! thumb_up

Jag föreställer mig fiberlamellen som ett poröst material som suger fukt likt sockerbiten ovan den rykande kaffekoppen....


Tyvärr kunde jag inte lossa S-luckan på Raketen i kväll. Precis när jag skulle gå ut och fixa började regnandet (hellvettespissandet) igen som i stort sett vareviga dag den här sommaren..... :( <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja oljan emulgrea vatten även i en utombordare. Där kan oljan vara vit av vatten, men då borde dreven rosta. ( jag har jobbat med utombordare ) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar