E-type. 3 växlad sachs problem?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta blir bara mer och mer intresant. men fortfarande väldigt svårt att säga vad för moped det faktiskt är i grund och botten. finns de några speciella kännetecken på sm50?, vad som faktiskt skiljer sig från e-typen, detaljer osv.
hitils vet jag att avgasfästet inte finns, och har aldrig funnits. att tanken hade orange färg under allt på kletat äckel innan. bakskärms lampfästet?, fasst de är väll samma på e-type och sm50. sen kommer jag inte på något mer. vore verkligen kul å veta <!-- </EdIndex> --></div>
hitils vet jag att avgasfästet inte finns, och har aldrig funnits. att tanken hade orange färg under allt på kletat äckel innan. bakskärms lampfästet?, fasst de är väll samma på e-type och sm50. sen kommer jag inte på något mer. vore verkligen kul å veta <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skillnaden mellan sm50 1272 & E-type 1293 är följande:
* Framfälg E-type 1293 har 17", Sm50 har 19".
* De har olika framskärmar och stag (sm50 har böjda mot fronten på skärmen)
* Baklykta i vissa fall. Även E-typen monterades ibland med samma baklykta som Sm50 1972-73.
* Överliggande eller vanligt avgassystem
* hastighetsmätaren skiljer sig (sm50 har Huret)
* hellackad tank & sidokåpor på sm50.
* Annan pakethållare
Förrutom att du inte har avgasfästet så ser det ut som en E-type 1293. E-typen såldes även i mandarin lack med kromade tanksidor o kåpor. Du kanske har en sm50 ram som monterades med överliggande från fabrik? Känns mest troligt om mopeden inte är HPD (hop plockade delar).
Se produktbladen för de olika modellerna.
<!-- </EdIndex> --></div>
* Framfälg E-type 1293 har 17", Sm50 har 19".
* De har olika framskärmar och stag (sm50 har böjda mot fronten på skärmen)
* Baklykta i vissa fall. Även E-typen monterades ibland med samma baklykta som Sm50 1972-73.
* Överliggande eller vanligt avgassystem
* hastighetsmätaren skiljer sig (sm50 har Huret)
* hellackad tank & sidokåpor på sm50.
* Annan pakethållare
Förrutom att du inte har avgasfästet så ser det ut som en E-type 1293. E-typen såldes även i mandarin lack med kromade tanksidor o kåpor. Du kanske har en sm50 ram som monterades med överliggande från fabrik? Känns mest troligt om mopeden inte är HPD (hop plockade delar).
Se produktbladen för de olika modellerna.
<!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
I så fall anser jag i alla fall att du har en 1293:a. <!-- </EdIndex> --></div>
Äh det blev fel. Jag menar: Du kanske har en sm50 ram för överliggande som monterades ihop med delar till en E-type 1293 från fabrik.Raketsport skrev: Du kanske har en sm50 ram som monterades med överliggande från fabrik?
I så fall anser jag i alla fall att du har en 1293:a. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför skulle dom göra en "blandad" moped av sm50 och e-type från fabrik? låter lite konstigt . nåväl, ska ta en bild på "hylsan" jag hittade och misstänker passar i växelkåpan, hittade dock ingen platts för den. tar en bild och laddar upp här så kanske någon vet vars den ska sitta?, även på hastighets mätaren jag fick med mopeden. en "fyrkantig" typ. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är den lilla "hylsan" jag misstänker hör till växelkåpan, men är ej säker, någon som vet?
Och här är hastighets mätaren jag fick med, E-typen? , i OK skick, men finns inget glas. den lilla hylsan syns även här i hörnet på vänster sida.
Angående 19 tums fälgen är jag inte säker på, dock vet jag att min gamla framskärm var något uppvikt i sina fästen. den är tyvär väldigt illa skadad från när jag blev påkörd. fälgen är väldigt sne, dock ser man ju vilken tum den är på. ska kolla upp det snarast! <!-- </EdIndex> --></div>
Och här är hastighets mätaren jag fick med, E-typen? , i OK skick, men finns inget glas. den lilla hylsan syns även här i hörnet på vänster sida.
Angående 19 tums fälgen är jag inte säker på, dock vet jag att min gamla framskärm var något uppvikt i sina fästen. den är tyvär väldigt illa skadad från när jag blev påkörd. fälgen är väldigt sne, dock ser man ju vilken tum den är på. ska kolla upp det snarast! <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det kan bero på miss i montering (förr sålde man sådana i alla fall), special beställning, m.m. Har sett många speciella/udda mopeder som skiljer sig lite från "original" produktion. Så jag tror nog att din E-type fått "fel" ram om det inte är en HPD av någon annan men det skulle du ha sett när du tog fram originallacken (troligt vis olika lacker på ram tank delar). <!-- </EdIndex> --></div>
Inget konstigt med det, sådant hände ibland. Ingen regel utan undantag.Energizer skrev:varför skulle dom göra en "blandad" moped av sm50 och e-type från fabrik? låter lite konstigt .
Det kan bero på miss i montering (förr sålde man sådana i alla fall), special beställning, m.m. Har sett många speciella/udda mopeder som skiljer sig lite från "original" produktion. Så jag tror nog att din E-type fått "fel" ram om det inte är en HPD av någon annan men det skulle du ha sett när du tog fram originallacken (troligt vis olika lacker på ram tank delar). <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej den styrhylsan jag tror är på din bild är detalj nr 2, som sitter under G bland annat.
När du skriver att du har meckat med detalj D, har du växelfjädrarna (2 st ) sitter rätt ? svårt att se på bilderna hur det ska sitta. fjäder nr 4 och 14 <!-- </EdIndex> --></div>
När du skriver att du har meckat med detalj D, har du växelfjädrarna (2 st ) sitter rätt ? svårt att se på bilderna hur det ska sitta. fjäder nr 4 och 14 <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ursäkta, Har läst inläggen slarvigt. Visste inte att du hade bytt ut delar på den. Som du skrev:
"därimot tanken som satt på den orginal var hel lackad, verkade inte ha varit kromad heller. jag bytte ut den eftersom, ja den var hel lackad och hade en del fula bucklor."
Mätaren och framskärmen du nämnde är original till SM50.
Så visst har du en SM50 Grattis till fyndet!
Eftersom växlarna fungerar bra när motorn är varm så kan det väl inte vara ett monterings fel. Jag citerar Snickarn "Växlarna kan vara svåra att få i om kopplingen draggar (inte kopplar ur)".
Detta kan vara en kombination av mindre lämplig olja, slitna lameller, kopplingjustering och vajerspel. <!-- </EdIndex> --></div>
"därimot tanken som satt på den orginal var hel lackad, verkade inte ha varit kromad heller. jag bytte ut den eftersom, ja den var hel lackad och hade en del fula bucklor."
Mätaren och framskärmen du nämnde är original till SM50.
Så visst har du en SM50 Grattis till fyndet!
Eftersom växlarna fungerar bra när motorn är varm så kan det väl inte vara ett monterings fel. Jag citerar Snickarn "Växlarna kan vara svåra att få i om kopplingen draggar (inte kopplar ur)".
Detta kan vara en kombination av mindre lämplig olja, slitna lameller, kopplingjustering och vajerspel. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är väll bara inse att växlarna är som dom är, jag vet inte vad jag ska ta mig till. blir väll senare framöver att jag tar mig en ordentlig genomgång i kåpan, om mopeden står i varm garaget över natten funkar växlarna bra, de har jag märkt. om jag dock har den ute över natten, blir den lite "Segare" å fungera helt korrekt, i övrigt så är allt bra, startar på, Halva kicket .. en sak med fläkt här uppe i norr gör att mopeden tar länge för att bli ordentligt varm, kyler riktigt bra. sommrarna är offtast väldigt varma här, och ljust dygnet runt så det blir en hel del moped körning, vilken tid som helst på dygnet, mopeden är inte desto mer trimmad, ur pluggad och förfinad i utblåset, bredare. nästan ny ljuddämpare och krök. går väldigt tyst och fint.
Om det nu stämmer helt med historierna jag har hört om den så fyller den 40 år 2008. att den har diverse "skavanker" efter alla dessa år förstår man helt klart. väldigt nöjd trotts växelproblemet svårt att sluta kolla på den och spegla sig i kromet, blir lika glad varje gång jag ser den, är jag bara en sjuk tonåring? eller är den så vacker.
Tack för all hjälp jag har fått härifrån! men det lär förbli ett litet mysterium angående modellen, sm50,e-type? jag blir nog aldrig helt säker. <!-- </EdIndex> --></div>
Om det nu stämmer helt med historierna jag har hört om den så fyller den 40 år 2008. att den har diverse "skavanker" efter alla dessa år förstår man helt klart. väldigt nöjd trotts växelproblemet svårt att sluta kolla på den och spegla sig i kromet, blir lika glad varje gång jag ser den, är jag bara en sjuk tonåring? eller är den så vacker.
Tack för all hjälp jag har fått härifrån! men det lär förbli ett litet mysterium angående modellen, sm50,e-type? jag blir nog aldrig helt säker. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå