<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag är ny här men försöker göra mig förstådd iallafall.
Jag är på gång att köpa en flakmoppe av märket Crescent men är lätt förvirrad. På ramen nere vid motorn finns ett ramnummer och en typ beteckning VoV1131 + Nymans/Sachs 1137. Men söker jag på modellen 1131 så är det en 2 hjulig transportmoped. Hur kan detta vara möjligt? Är flakan en oäkting som är ombyggd eller?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar för svaret Tompa men menar du att någon satt dit en typplåt från en annan modell? En sak till, de varkar vara fotpinne/stöd hållare i ramen längst nedan motorn. Jag har aldrig sett det på en flaka. Någon annan? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om du tittar noga på nitarna så ser du att det är vanliga popnitar, det sitter inte original.
men det där med stödprylarna är svårt att se, kan du ta någon närbild på svetsarna? dels där tvärstagen är svetsade i bakramen och där öglorna sitter i framramen <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det, kolla svetsen för det röda staget som kommer från flaket. På Nymanboagen svetsade man mycket snyggare.
Ramen nere under motorn är byggd för stöd, ganska onödigt på en flaka.
Kolla fästet för parkeringsbromsen om svetsen är snygg.
Ramnummret skall sitta på ramen under sadeln.
Jag ser att det fins ingen parkeringsbroms och svetsen under tanken mot flaket är inte orginal. Jag tyckte när jag först såg bilden på hela moppen att lutningen på sadelstolpen var fel. Om motorn är hel bjud 1500 för skrotet <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lagt upp "råbilder" stora detaljerade på http://www.glimner.se. Osäker på vad vi skalll kola på men svetsarna ser i almänhet halv rostiga ut. Ramnummer finns på sadelfästet/stången fastdel i ramen. Även den modell som heter Nyman/ Sachs 1137 skall enligt uppgifter vara en fartvindkyld 3 växlad sachs med kickstart. Tackar så här långt.
Nikgli01 skrev:Jag har lagt upp "råbilder" stora detaljerade på http://www.glimner.se. Osäker på vad vi skalll kola på men svetsarna ser i almänhet halv rostiga ut. Ramnummer finns på sadelfästet/stången fastdel i ramen. Även den modell som heter Nyman/ Sachs 1137 skall enligt uppgifter vara en fartvindkyld 3 växlad sachs med kickstart. Tackar så här långt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha kollat svetsarna, så är det inte fabrikssvettsat, jämför med svetsen för motorfästet.
Dessutom saknas parkeringsbromsfästet
Den där är nog ett riktigt hempul, som i varje fall jag skulle passa mig för <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för alla svar! De här är ett riktigt bra forum för en nybliven moppe nostalgiker!
Min tanke vara att skaffa mig en original flaka, inte helt renoverad utan lite kvar att göra till vintern men de här verkar ju inte riktigt vara vad jag tänkt mig. Jag får nog lungna mig lite och klippa till på ett annat objekt.
Det är svårt att avgöra om en äldre moped är original eller vad som fattas, omgjort m.m men här fick jag precis den hjälp jag behövde.