Rex Comet Grand Prix

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Idag fick jag insuget fixat! Pratade med en lärare i min skola. Han sa att det skulle bli för svagt med standard insugssätt. Så han rekommenderade mig att få dit en platta över insuget. Och sen gänga. På så sätt kan jag bygga eget insug. Så jag åkte till ett företag som heter Rampus, aluminiumexperter. Så en kille kapade till en platta, borrade hål och svetsade fast den för en hundring!

Tillbaka i verkstan putsade jag till insuget, gängade fästhål, tillverkade ett insug som passade cylindern och slängde ihop allt. Nu startar den igen! :D
Jag ville du skulle av mitt PM ar ju det jag sa Rexxy att man kan lösa problem med annat sätt... 8)
Typ exmpel som Conrad gör, passar inte det gör man om så att det passar...du är lite för ung för detta Rexxys...men du lär... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

billykid skrev:
Rexxy skrev:Idag fick jag insuget fixat! Pratade med en lärare i min skola. Han sa att det skulle bli för svagt med standard insugssätt. Så han rekommenderade mig att få dit en platta över insuget. Och sen gänga. På så sätt kan jag bygga eget insug. Så jag åkte till ett företag som heter Rampus, aluminiumexperter. Så en kille kapade till en platta, borrade hål och svetsade fast den för en hundring!

Tillbaka i verkstan putsade jag till insuget, gängade fästhål, tillverkade ett insug som passade cylindern och slängde ihop allt. Nu startar den igen! :D
Jag ville du skulle av mitt PM ar ju det jag sa Rexxy att man kan lösa problem med annat sätt... 8)
Typ exmpel som Conrad gör, passar inte det gör man om så att det passar...du är lite för ung för detta Rexxys...men du lär... :)

Jag hängde inte riktigt med vad du menar nu.. :roll:

Vad är jag för ung för? :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite bilder på insuget då!

Min svetsfog på insuget behöver ni inte ens nämna. :roll:

Bild
Bild

Bild

Sen blev det provkörning med den nu. Sist gjorde den 54km/h liggandes på styret! Nu gör den 56km/h sittandes normalt, MEN, det finns något varvstopp där. Jag känner att den vill varva mer, för den stannar mitt i effektbandet. Ingen skillnad om jag ger den mer eller mindre soppa, oavsett växel.

Så det blir att felsöka för att hitta felet. Kanske är så enkelt att brytaren inte hänger med? Kanske igensotad pipa? Kanske fel tändpunkt! Aja, bara att kolla upp det! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en rejäl klamma du använder,om det var den du använde när du drog av insuget så förstår jag att insuget gick av.

Men men,man tager vad man haver :D

Lycka till i felsökningen,skam den som ger sig :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

selma skrev:Det var en rejäl klamma du använder,om det var den du använde när du drog av insuget så förstår jag att insuget gick av.

Men men,man tager vad man haver :D

Lycka till i felsökningen,skam den som ger sig :wink:
Insuget var ändå klenaste laget, så den hade säker brustit när man kört också.

Ja, avgasklamma.:wink: Saknar klamman som ska sitta där egentligen. <!-- </EdIndex> --></div>
svetsaren6

Inlägg av svetsaren6 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svets??? såg mer ut som hönsskit :D
Men bara det håller så spelar det ju ingen roll :D :D
Rexxy skrev:Lite bilder på insuget då!

Min svetsfog på insuget behöver ni inte ens nämna. :roll:

Bild
Bild

Bild

Sen blev det provkörning med den nu. Sist gjorde den 54km/h liggandes på styret! Nu gör den 56km/h sittandes normalt, MEN, det finns något varvstopp där. Jag känner att den vill varva mer, för den stannar mitt i effektbandet. Ingen skillnad om jag ger den mer eller mindre soppa, oavsett växel.

Så det blir att felsöka för att hitta felet. Kanske är så enkelt att brytaren inte hänger med? Kanske igensotad pipa? Kanske fel tändpunkt! Aja, bara att kolla upp det!
<!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rexxy, jag trodde att din kunskap angående tvåtaktare var längre kommen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Conrad Engström skrev:Rexxy, jag trodde att din kunskap angående tvåtaktare var längre kommen.
Vad har jag missat? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett tips, ett sånt där klammer deformerar mer än det hjälper egentligen, med ett sånt drar det bara åt från två håll så att det blir ovalt, du ska ha ett klammer som drar åt runt hela istället (runt med två flänsar och en skruv mellan flänsarna är bättre). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Amarace skrev:Ett tips, ett sånt där klammer deformerar mer än det hjälper egentligen, med ett sånt drar det bara åt från två håll så att det blir ovalt, du ska ha ett klammer som drar åt runt hela istället (runt med två flänsar och en skruv mellan flänsarna är bättre).
Jag vet, men som sagt. Jag har ingen sån. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte alla minst ett halvdussin slangklämmor liggande någonstans där man behöver gå igenom halva verkstan för att hitta dom? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag pulade jag i flera timmar med Rexen, för att få ordning på "varvstoppet".. Men utan framgång. Justerade brytarna mellan 0.25 till 0.40. Kopplade ur dödaren, Byte placering på kondensatorn, bestyckade om förgasaren, tog av avgasröret, monterade brytare med dubbla bladfjädrar, justerade gnistgapet...

Kortade t.o.m ner kröken, för att effekten kanske ligger för lågt! Det gjorde faktiskt en hel del, på effekten! För nu började kopplingen slira.. Men på samma varvtal, samma varvstopp...

Så... Nu tar jag ducatisystemet som sitter på min GLX och monterar på Rexen! Jag kör aldrig min GLX, så systemet gör mer nytta i Rexen. GLX'n får ett ordinärt boschsystem.
Vi får se om det hjälper emot problemet.

Eller om ni har något tips på vad som kan vara fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du mittstift eller i sidan? <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provat utan luftfilter?
Kanske är dåligt flöde i det där biltemafiltret?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Öryd skrev:Provat utan luftfilter?
Kanske är dåligt flöde i det där biltemafiltret??
Räcker till över 100 kmh.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar