Fixa styrlager crescent?

Tips, frågor och allmänt snack.
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Fixa styrlager crescent?

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Har fått en gammal crescent cykel som jag tänkte hoja till jobbet med. MEN det låter en smula knepigt om styrlagret, så jag tänkte ta isär och kolla upp det innan jag ger mig ut på cykeltur. Frågan är bara hur jag gör det, det finns nämligen ingen mutter etc, bara tre små runda hål, och ingen av de haknycklar jag har i min ägo är lämpade för detta.
Se bild. Tacksam för hjälp!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan jag få se en bild på cykeln? Då kanske jag kan se hur allt sitter och hur man tar bort det <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skruvar bort klämmfästet för styrett först sedan tar du en borr eller en spik som passar i ett av dom små hålen och kapar du den så det sticker ut ca3mm,ta sedan en gummi bit eller en läder bit lägg runt och greppa med en stor polygrip på ,så borde du kunna lossa utan att förstöra kromet. <!-- </EdIndex> --></div>
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr tog sambon med sig kameran på sin mini semester... Men jag skall testa HUSQVARNA SPORT´s tips! <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag gör alltid som den gamla cykelmekaniker jag kännde till: lossnar klämfästet och tar av styret. sen använder jag dorn (som det heter på danska) och hammar för att "slå" den loss.

en dorn är en sorts spik, bara speciellt ägnad för netop denna typ uppgift.

(samma metod för vevlager, faktiskt) <!-- </EdIndex> --></div>
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fungerade riktigt bra med HUSQVARNA SPORT metoden! Jag offrade en 3mm borr och kapade den, stack in den i hålet, trädde över en gummiremsa från en gammal slang, och skruvade loss med en polygrip, plättlätt! 8) TACK för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar