Vad har jag för nav?

Tips, frågor och allmänt snack.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mja... Den metoden tror jag inte riktigt på....

Hej Rolle!

Jag tror du har MCB konor från en 70-tals cykel och de brukar vara svarta. Ofta är de också mer eller mindre slitna och såriga i kulbanan. Kanske beror det på att de blivit för hårt ansatta när hjulet monterats av och på några gånger.

Jag hittade ett par lösa sådana konor i garaget. Den ena är helt OK och den andra är lite sårig i kulbanan men jag bedömer den som duglig. Kanske finns fler men då får jag börja leta hjul och ta ifrån. Måtten är längd = 13 mm, diam yttre = 15,5 mm och diam inre (enligt bild) = 11,5 mm

Bild

Jag har även konor där inre diam måttet är något mindre och själva konan är förzinkad och med påpressat dammskydd som på dina.

Ja, du får själv bedöma om det kan var något som passar dig.

Ett par konor väger drygt 20 gram så det går att skicka i ett frankerat brev för 12 kronor. Mer än så behöver du inte betala allt som allt.

(Bilden blev något konstig men jag håller på och lära mig digitalkamerorna jag köpt på Tradera och den här hade en ruskigt otäck stark blixt. Jag fick ont i vänstra ögat efteråt trots jag var bakom kameran men det ville spegla sig i det vita på bilden.) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm..... Fick se nu att dina konor är 1 mm kortare (12 mm) och svarta.

Kanske är det inte MCB nav du har? MCB:navet var lite "kantigt" men navet du visar på bilden har mer rundare form. Jag får nog leta vidare i morgon.... <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, precis de är svarta och dammskydden på dessa går inte att ta bort.

Nej, ett MCB-nav är det inte. Dock har MCB-konorna dammskydd. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, jag ska kolla vidare ikväll.... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Dock har MCB-konorna dammskydd.
Jo, men dom dammskydden brukar väl sitta inpressade i navhylsan på MCB-naven....? I alla fall på MCB:s sextio- och tidiga sjuttiotals cyklar.

Det verkar som jag få kolla på hela hjul och jämföra med ditt nav om jag ska hitta rätt kona åt dig. :?

Jag återkommer! <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

56:an skrev:Mja... Den metoden tror jag inte riktigt på....
Näeh, det fattar man iofs väl. De flesta som jag talad om den för har varit skeptiska - som ochså jag. Men, han har användat metoden under många år, så kanske allikeväl. Han säger doch ochså att allvarligt skadade koner/lagerbanor inte går att "reparera" på det sättet, då man ju inte får gå djupare än härdningen. Så det är säkert svårt att värdera, när metoden går att använda... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet är ju att dom inte slits runt om utan oftast bara på en viss del av omkretsen vilket lurar en att tro axeln är krokig när man snurrar på den. Alltså måste kulbanan slipas exakt rund igen och då fordras fast fixering.

Själva konan tror jag är vanligt härdat kolstål liksom ett kullager. Speciell ythärdning finns ingen anledning till här.

Materialet i konorna är hårt. Mycket hårt härdat (kol)stål. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om en nu skall vara riktigt snål, så kan man säkert sätta upp konorna i en svarv för att sedan putsa eller skära ned dem. Dock tycker jag att det är slöseri, för nya konor kan du hitta överallt för ringa summor. Även de ovanligaste går att hitta. ´
Ang. metoden du beskriver, Christian, så bör väl även lagerskålarna ta mycket stryk. Det är ju inte alla nav du kan byta den på heller. <!-- </EdIndex> --></div>
christian

Inlägg av christian »

Rolle skrev:Om en nu skall vara riktigt snål, så kan man säkert sätta upp konorna i en svarv för att sedan putsa eller skära ned dem. Dock tycker jag att det är slöseri, för nya konor kan du hitta överallt för ringa summor. Även de ovanligaste går att hitta. ´
Ang. metoden du beskriver, Christian, så bör väl även lagerskålarna ta mycket stryk. Det är ju inte alla nav du kan byta den på heller.
Mht lagerskålarna har du säkert rätt men jag har före mig att det är den delen som är hårdast härdad?

Nu är det iofs inte heller en metod jag skulla anbefala nogon som annat än en nödlösning. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Rolle....

Jag gjorde en rajd i garaget och vände upp och ned på några burkar med cykelgrunkor. Hittade två konor som liknar dina och har samma mått men de är inte svarta utan förzinkade men det spelar väl mindre roll. Värre är de slitna och det är ju sämre för de slits olika runt om och axeln hamnar då inte i centrum. Kollade också på några andra hjul men kunde inte hitta fler av den typen. Du får nog vända dig till cykelaffären tror jag. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, då får jag göra det. Stort tack iallafall! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar