Rex 98cc dammodell

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nja, inte direkt. Det finns inte mycket dokumentation om denna. Mer än att den byggdes 1938 i 200 exemplar.

Jag skulle tro att du har helt rätt att det är en Villiers s.k blockmodell vi behöver. Jag vill hitta dokumentation och/eller bilder på hur den såg ut i komplett skick, hur stora eller små som helst.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är troligen en Villiers 98cc "The junior" från 1937, men jag fattar inte hur den skulle ha monterats i sånna fall
Bild
Text: Another 98cc engine, the Junior, was introduced in 1937 [Note 3]. This time the aim was to capture the increasing market for autocycles. For this purpose the engine lay flat with the cylinder facing forward. The piston was of aluminium alloy but still with a deflector head. The big end had alternating steel and bronze rollers, the crankshaft mounted in ball bearings, and the crankpin overhung the casing. A clutch was built into the casing.

Under 40-talet kom Junior Delux att tillverkas, men denna är för sen.
http://www.klassiekrijden.nu/techniek/villiers-1946-junior-instructionsbook.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->................. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn till dam-Rexen ska vara oväxlad, och inköpt till Sverige troligen 1937. Denna är den enda oväxlade motorn som tillverkades då... Där av funderingen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->............ <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag vet är att damrexen hade en helt annan motor än den som satt på dom vanliga mod. men exakt hur den såg ut vet jag icke sen har jag för mig att den inte var på 98cc utan lite mindre.. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->....... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->......... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->min francis har rätt gammal Villiersmotor 1927
Bild
på den här hojen sitter det en motor från villiers som jag tycker mig känna igen på damrexen..villiers junior men jag är inte heller säker..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag vill hitta dokumentation och/eller bilder på hur den såg ut i komplett skick, hur stora eller små som helst.
Hittade en bild på Wikipedia.....

Det ser ut att vara den oväxlade 98cc Villiers Junior motorn :shock:
Det var inte vad jag väntade mig men här har Rexfabriken tydligen noga studerat vad övriga tillverkare, främst då utomlands, har haft för sig....

Bild

...... men nu får det räcka för ikväll.... :offtobed: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:bananas: Där har vi den!!! Vad glad jag blir slider_thankyou.gif
Då var det som jag misstänkte, den första Villiers junior 98cc från -37. Nu vet jag med säkerhet vad jag letar i alla fall. Den där ramkåpan ser ju inte överdrivet svår ut att kopiera.

Någon som har en Junior i gömmorna? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->......... <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1519
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Raketsport skrev:Jag vill hitta dokumentation och/eller bilder på hur den såg ut i komplett skick, hur stora eller små som helst.
Hittade en bild på Wikipedia.....

Det ser ut att vara den oväxlade 98cc Villiers Junior motorn :shock:
Det var inte vad jag väntade mig men här har Rexfabriken tydligen noga studerat vad övriga tillverkare, främst då utomlands, har haft för sig....

Bild

...... men nu får det räcka för ikväll.... :offtobed:
Kan man bli kär i en 2-hjuling? Jag är då det just nu :wink:
Så fulländad den är...ett konstverk utav hög klass... :Wow: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar