Moppen startar inte när den e varm, tändsystem?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ziddan

Moppen startar inte när den e varm, tändsystem?

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja!

Jag har läst lite här och misstänker att mitt tändsystem e slut.

Moppen går ok när man får igång den, lite feltändning då å då och ibland startar den på första kicken å ibland måste den rullas igång.

Står den på tomgång så dör den efter ett tag å går inte att starta igen förrens den fått vila(svalna?) ett tag.

Jag tog en bild genom svänghjulet, inte för att jag tror man ser felet där men i alla fall :P

Bild

Vad tror ni som vet mer än jag gör om mopeder? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjaa.. om motorn får bränsle är det nog det vanliga.. kass kondning, spole, eller avmagnetiserat svänghjul. alla dessa ger samma fenomen .
gör som mig köp eller låna flongnya prylar å byt ut en del i taget då hittar du felet å kan byta ut endast den delen som är paj.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev: eller avmagnetiserat svänghjul..
Visst måste det va väldigt ovanligt? :hmm: (har då aldrig hört det problemet i min bekanskapskrets..) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
dr.novolette skrev: eller avmagnetiserat svänghjul..
Visst måste det va väldigt ovanligt? :hmm: (har då aldrig hört det problemet i min bekanskapskrets..)
Inte jag heller, men dålig spole det har jag stött på :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade lite på bilder på sidor som levererar nya delar och min tändspole ser inte ut som de gör där.

Läste i Pälles tråd om 2000 objektet att han i sin trampmotor hittat vad han kallade en "old school" spole som inte är ingjuten.

Min ser ut att vara inlindad i någon slags tejp så den kanske också är "old school" och i så fall kan den ju vara de 46 år gammal som resten av moppen är, brukar de hålla så länge?

Jag har en moppeverkstad precis i närheten och övervägen att lämna in den å få det fixat å inställt rätt, de sa att det brukar kosta runt 800 för delar och arbete.

Det lär värt pengarna med tanke på att jag inte vet något om motor-el eller tändinställningar, eller? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja dom äldre spolarna är lindade med väv och någon lack för att tåla fukt ,jag har orginal spole på min -58 2000s och den har gått myckett tyvärr utan vajer i hastighets mätarn så jag vet ej hur myckett.Men med tanke på glappet på kopplings lagrett och övriga axlar så åtskilliga mil,bytte bara kopplingslager,kolvringar,lameller,packningar och skimsa axlarna rätt går hur bra som helts. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har ni aldrig varit med om avmanetiserat svänghjul..?
jag har nog fixat 3-4 st moppar med det felet även polariteten kan bli fel med tanke på hur svänghjulet stått en längre tid (får bättre gnista baklänges ett fenomen som ngn hade i en annan tråd.. tror det gällde en NV 117) Brorsan fick även han lämna in sitt svänghjul till sin Java mc. Den gick aldrig igång med att kicka utan man fick alltid springa igång den. efter en ny magnetisering startar den på 1a kolvslaget.
Läs repotaget i classicmotor där Jim tillverkar en magnetiseringsapparat för svänghjul (tror inte att han skulle ta upp det ämnet om det var ett sällan förekommande problem eller..?) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är lång tid 35 år? flera moppar som gått igång har stått 10-25 år har startat utan större problem (ej avmagnetiserat) därför (det felaktiga?)påståendet från mig... :sorry:
ps. tur man känner en som har en "äkta" magnetiseringmaskin (ca 50 år gammal) inte använd så ofta, dock hög fränhetsfaktor... :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
äckelpekkasin

Inlägg av äckelpekkasin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte prova med det enklaste först..... Byt tändstift, kan kanske med lite tur vara fel värmetal på det. Min Flinta gick 5-10 minuter sen dog den. När den svalnat en stund gick den fint tills den blev varm igen.
:crockedsmile: <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har testat med B6HS som är standard och B7HS som ska vara vettigt om man trimmar (borrad plugg, borrad fugge och kolvjack) har jag läst.

Sedan jag köpte moppen så har den gått ok men med lite baktändningar då å då.

Jag har ju lyckats åka till och från jobbet på den i nästan två veckor i sträck å sen fick den för sig att dö. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du kan ju kolla var tändningen står om den baktände för dig tidigare
o krysskilen med om den har gått på semester :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jagska kolla tändinställningen när den går (mer än några minuter åtgången) igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Magget

Inlägg av Magget »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade precis samma problem. Bytte tändspolen, sen var det löst. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är brytare och kondensatorn bytta och motorn går igen.

Dock är ett fel från innan fortfarande kvar, ibland så tänder motorn fel, skjuter bakåt misstänker jag.

Min meckarpolare föreslog att jag ska vrida lite på plattan så att det tänder lite tidigare men åt vilket håll vrider jag då? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tidigare,vrid plattan mot rotationsriktningen :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar