liten cykel med limpa

Tips, frågor och allmänt snack.
mopedhead
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 23:00
Ort: Östhammar

liten cykel med limpa

Inlägg av mopedhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni verkar ha en oerhörd koll på gamla cyklar, vet ni något om denna?

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Intersport uppköpt av MCB på 60-talet. Din limpcykel är troligen från tidigt 70-tal. För detaljerat årtal KOLLA NAVBOKSTAVEN! :D

Hur har du kommit över denna raritet. Första gången jag ser en Intersport 20' ? med limpa <!-- </EdIndex> --></div>
mopedhead
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 apr 2009, 23:00
Ort: Östhammar

Inlägg av mopedhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade på navet och hittade ingen bokstav, vart skulle den sitta?

Cykeln köpte jag på vikstamarknaden för en fyrhundring. Tyckte den var fin och så har jag barn som ska lära sig cykla såsmåningom. Däcken är på 17 tum har jag för mig. Angående limpan, den kanske inte satt där från fabrik? Jag har försökt kolla och avgöra, man ser iaf att skruvarna den sitter med i ramen och i bågen är nyare/utbyta, samtidigt är limpan säkert lika gammal som cykeln och det finns inget spår av en ev tidigare pakethållare i fästet.

Vet någon mer om Intersports historia så får ni gärna skriva/länka, jag har inte lyckats hitta något. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det ett Sachs nav så skall bokstaven stå på navhylsan. Är cykeln två-växlad? När jag kollar på bilderna så ser det ut som ett Sachs nav, men skenet kan bedra :o

Om det är ett Sachs Duomatic nav så är det nästan 100% säkert att det är utbytt/specialbestället eftersom på dessa små barncyklar ska det sitta Torpedo Jet nav eller Torpedo Komet nav.

Intersport vet jag inte mycket om förutom att MCB köpt upp märket eller möjligvis hittat på märket :? <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror faktiskt att en sån goding ligger och skräpar hos en släkting, Ska kolla upp skicket och utrustningen... <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja inte precis samma modell men limpa var det minnet svek mig en aning och två cyklar fanns det
Bild

Bild

Det var denna jag tänkte på för detta är en Intersport. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den översta påminner mig om Monarks flygstålscyklar. Är det en sådan? <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är en sån Monark. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är flygstålscykeln tre-växlad :shock: :?: <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den har tre växlar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar