Monark 70-talare

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Monark 70-talare

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, efterträdaren till min Crescent 70-talare som pendlingscykel (se denna tråd) blev en likadan - fast Monark! Eller är den likadan? Kan ni allvetande upplysa mig om vilken årsmodell det kan vara?
Det är i alla fall svärmors gamla cykel som stått på landet men som nu blev befodrad till daglig tjänst.
Det har egentligen aldrig varit något större fel på den men med fotjagat tvåväxelnav känns den lite trögkörd och har därför inte varit någon favorit. Men nu får den alltså en chans till! Barnen värvades i vanlig ordning till att tvätta den och sedan ett lager vax över lack, krom och rost varefter den utrustades med tidstypiska barnstolen och cykelkorgen och står nu redo! :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
FLAK
Inlägg: 158
Blev medlem: 30 jan 2009, 00:00
Ort: Bergkvara Småland
Kontakt:

Inlägg av FLAK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Troligen 1976, en klassisker och min mor hade en blå som hon slet ut fullständigt när hon pendlade till arbetet.

Svärmor hade en röd tvåväxlad DBS som var trög som kåda att cykla på. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det känns som den skulle vara några år äldre än Crescenten som jag vill minnas bestämde till slutet av 70-talet eller början av 80-talet. Navet är servat av en fackman något år innan vi ställde undan den men ändå trögcyklad. Den oväxlade 50-talaren är mer lättrampad... Tänker dock INTE riva navet på denna, får se om jag hittar ett annat nav, treväxlat Torpedo på denna vore ju inte fel. I övrigt är den ju härlig att cykla på med riktigt högt "gubbastyre", i motsats till Crescenten. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta är troligen en -77:a, men skulle gärna vilja ha en bild på bakskärmen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Detta är troligen en -77:a, men skulle gärna vilja ha en bild på bakskärmen.
Du menar den delen med baklyktan på? <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Voila! :)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Baklyktan är ju naturligtvis bytt :( , men tror ändå att den är från ca. -77 -78 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, tycker den ser ganska tidstypisk ut, liknar den som sitter på Crescenten fast utan de framstickande svarta plastgrejerna.
Premiärtur till dagis och tåget idag, den var verkligen lika trögtrampad som jag mindes plus att stillaståendet gjort bromsen svag - och handbroms har den inte... :? Dessutom behöver jag justera styret och sadeln lite, det senare är ju en fin balansgång mellan att inte glida av framåt och att få de ädlare delarna mosade... :shock:
I ärlighetens namn går min oväxlade 50-talare mindre trögt så frågan är om det inte är läge att fixa till den nu. För jag tänker INTE öppna 2-växelnavet! Inte nu i alla fall... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, min kluvna inställning till den trögtrampade Monarken löste sig självt - igår blev den stulen... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aj då! Det var inte kul :x Hoppas du hittar den igen <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, ska kolla med polisen om inte annat för barnstolens och cykelkorgens skull. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

THE END...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, var hos polisen idag och där stod den - strippad på barnstol, cykelkorg, ringklocka (!) och dessutom sönderslagen... :evil: hate-wall.gif
Att jag får skylla mig själv som glömmer en olåst cykel vid järnvägsstationen må ju vara, och att de snor begärliga saker men vad i själva :mad devil: måste de slå sönder för???
En snabbbesiktning visade att framhjulet är skevt, på bakhjulet har de fläkt loss en reflex så ekrar och fälgbana gått åt fanders, framlyktan har de slagit sönder och sedan verkar de ha hoppat på hela härligheten i fart för sadelstammen är böjd! mistick_badwords
Så nu blir det till att plocka den på de fungerande delarna och sedan skroten... :( Ska man se något positivt så kan jag nu transplantera ett blocklås med nyckel samt en tidstypisk sadel till Crescenten å så får jag ytterligare lite delar till mitt planerade cykelbilsbygge till barnen... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är för j-vligt när sånt händer :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar