Pilot FM504

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Pilot FM504

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är längesedan, men jag minns de tvåväxlade Pilot FM504 motorerna ofta var trasiga någonstans inne i motorn. Det tycktes vara någon konstruktionsmiss det handlade om men jag minns inte riktigt vad som blev trasigt i dom. Var det något på kopplingen som ofta sprack och gick sönder eller hände något inne i växellådan eller hur var det egentligen...

Kan någon hjälpa? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild

Så här såg min ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, har du några delar kvar till en sådan motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/tvavaxlad-pilotmotor-auktion_100704_145234192

Drygt tre dagar kvar nu :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Pangerva, ska fundera på saken....

...men det blir nog leta några delar jag behöver istället för den här motorn. Närmast behöver jag en kolv och kedjedrevet och det vet jag inte skicket på hos den här motorn på Tradera. Det kan vara både bra och dåligt eller något däremellan och jag har inte råd att chansa.

Jag läste någonstans att det var Monarks som döpte om motorn till Pilot. Egentligen heter motorn Rex men det namnet var redan upptaget här i Sverige och kunde förväxlas med cykelfabriken Rex i Halmstad och deras intima samarbete med motorfabriken Villiers i England. Har för mig det t.o.m. ibland står "Rex Midget" på vissa Villiers 98 kubiks motorer. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins ett mellandrev till kicken som sitter på en grov skruv i ena motorhalvan. Det har hänt att motorhalvan har spruckit där skruven går genom. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:OK, har du några delar kvar till en sådan motor?
motorn har jag sålt sen tidigare. Jag har ingen aning om hur delar till en sådan ser ut förutom cylindern. Köpte på mig 2 st såna. betalade 30 och 50 spänn för dem och jag tänkte mig inte för då jag gjorde det. såg bara insuget och tänkte en ilo trimcylinder och tänkte inte på utblåset cocos_acc.gif cylindrarna är också sålda. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, tack i alla fall NRoos.... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar