nytt i samlingarna..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

nytt i samlingarna..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->först ringde jag på annonsen.. http://www.youtube.com/watch?v=mPnSlIEZZzs

Efter överenskommelse åkte jag dit å hittade ngt. trubbigt där ute i mörkret den har mossa över hela kroppen men verkar vara ett grymt projekt.
Bild

Efter en vinschning upp på släp/ner från släp å in i garaget började jag lite lätt kolla skicket. å det finns nog ingen rost på bilen. däremot stora mängder tallbarr..Jag har ingen erfarenhet av dessa trummor men upptäckte att huven hade snabbfäste å gick att lyfta bort "bara så där"
..Bild

Bilen har nog inte gått speciellt mkt allt finns kvar tex verktygspåse, originalmattor, skydden som man sätter för grillen vid kall väderlek mm mm. dock har den nog stått sedan -70/-80 talet för motorn är pall.
har kört i det mesta i rostlösarväg i cyllarna men utan resultat..
Bild

så slutligen demonterades toppen å en teflongrunka svarvades.
Jag knackade på teflonklumpen mot kolven som var stum, samtidigt vibrerade jag försiktigt med muttermaskinen på centrumbulten å drog i remskivan med en rörtång.. å sedär! det börjar röra på sig! Jag har nu fått motorn att gå runt men det kärvar i den kolven som satt. Loppen är fina men jag tror det är rosten som pressar på ringarna så vi får se om det går att motionera bort..
Bild

Skuffen har behandlats med brun hålrumsvätska så där är det rostfritt.Däremot är det inte mkt kvar av plywoodlocket :D
Å titta! där ligger ju gallren som man ska sätta på framlyktorna vid sportig körning..
Bild

Även invändigt har tiden stannat å allt är orört. originalklädsen är väl hyffsad för att vara snart 50år gammal..? Det är endast förarstolen som har en skada på ryggstödet detta pga överdragsklädseln var trasig där..
Bild

Detta är väl annat än moderna SAAB int undra på att dom konkar det var bättre förr inte sant :wink:
Bild
så vi får välan se jag ska väl städa ur den lite å se om ja kanske kommer att tanka 2takt även i bilen i år :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fyrväxlad 64a :shock: :shock:
Om intresse fins har jag Saab s verkstandshandbok. Saab 95, 96 och GT <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de luxe :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanonbil när du ska tå-flirta med blondinerna, inget ivägen. :lol:

En sån har jag haft fast treväxlad 62/63 som det hette på den tiden.
Hade fel på frihjulet och man sa att det inte gick att fixa utan specialverktyg. Jag fixade ett specialverktyg i den meningen att det funkade med eltape. Billigt och bra! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg riktigt fin ut :)

Priset var? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat bilen länge och instämmer med ilogurra. Hur inredningen har klarat sig så pass bra kräver nog en förklaring. Jag kan inte riktigt förstå det men förmodligen har de varit rädda om bilen från början. Kanske den ägts av en ogift skolfröken som bara kört lite om söndagarna?

Jag gillar förklaringen om hur doktorn fick loss motorn. Det säger lite om hur handlaget finns i fingrarna. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom är balla dom! biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en härlig bil doc...skicket verkar ju oxå bra på den.. en bit svensk bilhistoria räddas... slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fullgas körningar på isig o snöig skogsväg varnas för
då i ändläget kan staget på förgasaren slå över o haka fast på fullgas
och det blir dikeskörning. <!-- </EdIndex> --></div>
mustangm1

Inlägg av mustangm1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis ett riktigt fint tidsdokument från en svunnen tid :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt Lycka till Doc :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att klara staget till förgasaren satte jag dit ett extra stag från toppen till innerskärmen.
Man blir en buse om man hittar en grusväg med en sådan bil.

Jag vill också vara med och peta i Saaben ! Tag av grenröret och kör ner kolven så du ser kolvringarna. Tryck med en mejsel och se om ringarna fjädrar, om inte riv isär! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man blir en buse om man hittar en grusväg med en sådan bil.
Känner igen dedär... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:För att klara staget till förgasaren satte jag dit ett extra stag från toppen till innerskärmen.
Man blir en buse om man hittar en grusväg med en sådan bil.

Jag vill också vara med och peta i Saaben ! Tag av grenröret och kör ner kolven så du ser kolvringarna. Tryck med en mejsel och se om ringarna fjädrar, om inte riv isär!
Jo du får gärna peta på..
Min tanke var att dra kolven till porten å spraya direkt mot ringarna sedan kör jag med lite vibration med en teflonklump monterad på min tryckuftdrivna slaghammare det ger små mjuka mkt snabba vibrationer som får det mesta i rostväg att släppa. (tänk om det hade funnits ultraljud i stavmodell då hade man bara fyllt med loppet m. diesel å doppat ner staven :lol: )
Riva finns det tyvärr ingen som helst tid till i dagsläget..
Har ev. en motor på lut, så jag kan göra ett snabbt byte å pula med originalet i lugn å ro på sidan om när tiden är mogen..
Men hur plockar man ut motorn på enklast sätt det sitter ju en plåt under hela skiten.. Petar man dom främre fästena å lyfter i framkant så man kommer åt undre bultarna i sprängkåpan? Eller sitter det inga bultar på undersidan? Har inte kollat ännu allt där nere är fyllt med barr å multnat mögel..

ja har ju även bromsar att kolla på.. Detta året är det värsta hittills i bromsväg!! Har sammanlagt helrenoverat bromsarna på en bubbla en duett en buss en porsche en audi så man börjar bli aningens less har tot köpt 4 1l förpackningar med bromsvätska.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jävlar vilken fin trumma :shock: Ett enormt ha-begär exploderade i mig nu :drewl: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar