Efter överenskommelse åkte jag dit å hittade ngt. trubbigt där ute i mörkret den har mossa över hela kroppen men verkar vara ett grymt projekt.

Efter en vinschning upp på släp/ner från släp å in i garaget började jag lite lätt kolla skicket. å det finns nog ingen rost på bilen. däremot stora mängder tallbarr..Jag har ingen erfarenhet av dessa trummor men upptäckte att huven hade snabbfäste å gick att lyfta bort "bara så där"
..

Bilen har nog inte gått speciellt mkt allt finns kvar tex verktygspåse, originalmattor, skydden som man sätter för grillen vid kall väderlek mm mm. dock har den nog stått sedan -70/-80 talet för motorn är pall.
har kört i det mesta i rostlösarväg i cyllarna men utan resultat..

så slutligen demonterades toppen å en teflongrunka svarvades.
Jag knackade på teflonklumpen mot kolven som var stum, samtidigt vibrerade jag försiktigt med muttermaskinen på centrumbulten å drog i remskivan med en rörtång.. å sedär! det börjar röra på sig! Jag har nu fått motorn att gå runt men det kärvar i den kolven som satt. Loppen är fina men jag tror det är rosten som pressar på ringarna så vi får se om det går att motionera bort..

Skuffen har behandlats med brun hålrumsvätska så där är det rostfritt.Däremot är det inte mkt kvar av plywoodlocket

Å titta! där ligger ju gallren som man ska sätta på framlyktorna vid sportig körning..

Även invändigt har tiden stannat å allt är orört. originalklädsen är väl hyffsad för att vara snart 50år gammal..? Det är endast förarstolen som har en skada på ryggstödet detta pga överdragsklädseln var trasig där..

Detta är väl annat än moderna SAAB int undra på att dom konkar det var bättre förr inte sant

så vi får välan se jag ska väl städa ur den lite å se om ja kanske kommer att tanka 2takt även i bilen i år