Sida 69 av 104

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 24 feb 2015, 20:31
av erlan
nej det blir inget boschsystem, men bosch regulator kan användas. gissar att du kan få leta efter en mekanisk usa eller japan regulator i bra skick. och låt dig inte luras, för både bosch och usa regulatorer finns med elektronik i stort skal.
antar att det var billigare att kosta på lite mer plåt och slita ut pressverktugen, än att skrota dom i förtid.

och tro mig, det funkar att koppla en boschregulator som jag beskrev. regulatorn lär inte märka om den får spänning från tändningslåset eller från magnetiseringsdioderna.
ett annat tips är ducilier regulator från renault/tidig volvo 340

om din kompis har provbänk så kan ni lätt kolla hur det skiljer i laddström på ett generatorvarv som motsvarar rekomenderat tomgångsvarv på B18.

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 25 feb 2015, 15:50
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 25 feb 2015, 18:08
av erlan
det stämmer att det finns risk att en boschkopplad generator inte börjar ladda om lampan är trasig. dessutom ska laddlampan vara på 2 watt, varken mer eller mindre.

poängen med att som GM , chrysler m,fl. ta magnetiseringsspänningen via tändlåset är att laddningen blir systemkännande. d.v.s. att om du har spänningsfall i systemet så trycker den på mer laddning. så att rätt spänning finns vid tändningslåset. om spänningsfallet sitter på olyckligt ställe kan det leda till överspänning i batteriet. och om man matar t.ex. extraljus direkt från generatorn, så kan dom få för hög spänning.
boschkopplade generatorer känner ju spänningen vid generatorn, så vid spänningsfall i systemet får man låg batterispänning, och låg spänning till elförbrukarna.
kompromisser hit, fördelar hit nackdelar dit
ett sätt om man vill trolla fram en magnetiseringsdiod är att använda en skyddsdiod från en SEV-marschal generator, den röda plattan med en eller två dioder i.

bara ett tips till alla intreserade: till den vanliga gamla boschgeneratorn, som kom mitten -70 talet och började fasas ut runt sekelskiftet, finns det hos grosisten Yourex, en laddregulator med en utvändig justerskruv där man kan justera laddspänningen.

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 25 feb 2015, 20:52
av zappafan
erlan skrev: en laddregulator med en utvändig justerskruv där man kan justera laddspänningen.
En sån hade jag på första bilen ca 1984-85 (Ascona 1,9 SR ) men minns inte märket... 8)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 26 feb 2015, 00:37
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 26 feb 2015, 06:01
av erlan
"I Amazonen är det dock betryggande för kabelkretsen till tändlåset är väldigt kraftig typ storleksordningen 6 kvadratskabel"

annars är det ju vanligt med spänningsfall på just amazonen, brukar synas genom att laddningslampan glöder svagt när man slår på fläkten.

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 26 feb 2015, 06:13
av Amarace
Att laddlampan glöder beror på att der ärjat i säkringshållaren, är ju ihopnitat och det brukar ärja där, så spänningsfallet är på sekundära sidan av tändningslåset.
(syns enkelt om man bara byglar mellan kablarna ansluten till säkringen)

Samma problem på Pv/Duett som har samma säkringshållare.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 26 feb 2015, 11:57
av 56:an
Bra inlägg :thumb:

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 27 feb 2015, 18:09
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 28 feb 2015, 00:46
av Amarace
Va bra att det blev bättre :)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 28 feb 2015, 22:12
av 56:an
.........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 28 feb 2015, 22:34
av 56:an
...........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 01 mar 2015, 00:57
av Baronen
Tjenare 56:an. Jag har fått förklarat av ett par gamla pensionerade rejmes anställda att det var väldigt vanligt att man fick demontera vipparmsbryggan och slipa anliggningsytorna mot ventilen plana när det inte gick att justera bort tickandet. Det blir som en grop mot ventilen annars och då är det omöjligt att ställa spelet med bladmått. Men det kan ju vara något annat också, vad vet jag. Men det kan ju vara värt att kolla :)

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 01 mar 2015, 03:10
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 01 mar 2015, 03:41
av Micke S
Det kan vara någon ventil som inte har roterat som den ska och blivit urgröpt i änden på skaftet.

Eller att toppen har blivit för sliten i något av ventilstyrningshålen. Om jag minns rätt är de hålen brotchade direkt i gjutjärnet d.v.s. det finns inga lösa styrningar.