Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Re: Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET och TRADERA

Inlägg av zappafan »

Som man sagt förut, folk måste ha för mycket pengar... :roll:
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

JanneL skrev:eller??? :roll:

Bild
He he jo men om det varit en Zundapp i motsvarande skick så är nog prislappen betydligt högre... :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det märks att de som har gått i pension räknat från ett par tre decennier tillbaka ända fram till nu och bor nästan gratis i en insatslägenhet som de köpte på 50-talet eller har ett betalt hus är mycket köpstarka. Det är ju ofta helt vanliga knegare som har varit tvunga att leva mycket sparsamt och det är verkligen dem väl unnat att nu kunna få leva helt utan ekonomiska bekymmer.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

Micke S skrev:Ja det märks att de som har gått i pension räknat från ett par tre decennier tillbaka ända fram till nu och bor nästan gratis i en insatslägenhet som de köpte på 50-talet eller har ett betalt hus är mycket köpstarka. Det är ju ofta helt vanliga knegare som har varit tvunga att leva mycket sparsamt och det är verkligen dem väl unnat att nu kunna få leva helt utan ekonomiska bekymmer.
+1 på den!
HSE

Inlägg av HSE »

JoNo skrev:
Micke S skrev:Ja det märks att de som har gått i pension räknat från ett par tre decennier tillbaka ända fram till nu och bor nästan gratis i en insatslägenhet som de köpte på 50-talet eller har ett betalt hus är mycket köpstarka. Det är ju ofta helt vanliga knegare som har varit tvunga att leva mycket sparsamt och det är verkligen dem väl unnat att nu kunna få leva helt utan ekonomiska bekymmer.
+1 på den!
Instämmer!
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

JoNo skrev:
+1 på den!
-2 på det...
Det är nog en alltför långtgående generalisering. hate-wall.gif
Jag känner till ett område där "hus" kostade 60-80K idag långt över 3 mille
God pensionsförsäkring - om man inte som jag "flyttat efter jobben"
Fler än ni tror har en mycket låg pension.. :roll:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Hur man än vänder på det (om man inte är mångmiljonär...) så är det ingen som jag känner som betalar 40.000:- en moped... :shock: :roll:
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Ta bort en nolla så blir det mer lagom :)
  • Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

zappafan skrev: ingen som jag känner som betalar 40.000:- en moped... :shock: :roll:
Tur är väl det!
Om ingen tyckte att 40' är dyrt så skulle ju ingen ge sig där, och då är Tradera-priserna snart uppe i 50', 60' eller 70'...? :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Det finns flera sidor av detta. Personligen tycker jag det är lite underligt att en moped står högre än en hyfsad MC av samma ålder, en moped är ju ett enkelt fordon med enkel teknik jämfört med en motorcykel. Men samtidigt kostar det en hel del pengar förutom jobbet att renovera upp en 60-70 tals moped till nyskick. Så kan jag hitta en sådan i originalskick som gått lite och är välaktad betalar jag hellre de pegarna för den istället för att köpa en 4 K sek moped och betala resten pengarna för delar...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag delar helt den synen HSE. Fast det finns ju många som inte vill ha en MC för att de (eller livspartnern) tycker att det är för farligt, eller köper en moppe för att det kan vara precis lika roligt eller t.o.m mer givande genom att det finns en stor gemenskap i moppedomänen.

Det här med flyttkarusellen p.g.a. att man byter arbetsplats kan bli en mycket dyrbar affär. Precis som med aktier går det illa om man ligger i motfas och säljer när jobben börjar sina till förmån för en flytt till en plats där det utvecklas nya arbetstillfällen. Det är klart att det finns tiotusentals och åter tiotusentals människor i Sverige som är födda före 1955 som har det knapert av olika anledningar. Men majoriteten har det väldigt bra även fast pensionen är låg för de allra flesta. Det beror som tidigare nämnts på att det är folk som har vuxit upp med begränsade resurser och varken har kunnat eller haft en önskas att slösa. Att vara sparsam (för de som har möjlighet) i kombination med ett stabilt boende kan ge en mycket bra ekonomisk situation på lång sikt och det är så majoriteten av Svenskar som är födda före 1955 har det. Därmed inte sagt alla i den gruppen, långt därifrån.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

HSE skrev:Det finns flera sidor av detta. Personligen tycker jag det är lite underligt att en moped står högre än en hyfsad MC av samma ålder, en moped är ju ett enkelt fordon med enkel teknik jämfört med en motorcykel. Men samtidigt kostar det en hel del pengar förutom jobbet att renovera upp en 60-70 tals moped till nyskick. Så kan jag hitta en sådan i originalskick som gått lite och är välaktad betalar jag hellre de pegarna för den istället för att köpa en 4 K sek moped och betala resten pengarna för delar...
Jag förstår ditt resonemang! Men jag tycker det inte är så konstigt att en moped är dyrare än en gammal lättviktare. Däremot skulle jag aldrig betala 5 siffrigt för en moped. Det kostar att renovera så jag är säkert över det på raketen iförsig men då gör jag den som jag vill ha den exakt också. Men 30000 för en e type? Nja!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Undra om inte det här med A-kort kan ha en viss inverkan också. Tror nog att det är rätt många som skulle vilja åka MC men tycker det är drygt/dyrt/besvärligt/gruvsamt att ta kortet på äldre dar.
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Hasse skrev:Undra om inte det här med A-kort kan ha en viss inverkan också. Tror nog att det är rätt många som skulle vilja åka MC men tycker det är drygt/dyrt/besvärligt/gruvsamt att ta kortet på äldre dar.
Stämmer bra det!
Inte lite avundsjuk på er som fick det på köpet :((
Men moped har sin tjusning när man väl fallit in i det långsammare tempot.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag fick mitt MC-kort på köpet i början på 70-talet men hade ingen hoj då. Men sedan blev det lite för många fortkörningar på rad så kortet drogs in två månader.

På den tiden var man tvungen att göra om teorin och köra upp på nytt och då hade de precis delat bil och MC kort. Så jag tog inte MC kort förrän 2003 och köpte en ny sporthoj då. Hojen beställdes runt jul 2002 och tidigt på våren på en fredag körde jag upp. På måndagen var det en Road Racing kurs på Gelleråsen för att få banlicens som jag hade förbetalt. Det var tajt marginal men det gick bra och i slutet på 2003 hade jag hyfsade varvtider efter att ha tränat varje onsdag på bana och väg dessemellan. Året efter, på våren 2004 när jag "visste" att jag kunde köra hyfsat och ofta kom tvåa och trea på onsdagsträningarna, blev det en ordentlig krasch på banan så att hojen var så nära skrot man kan komma. Ny tank, ny front, nya sidokåpor och lite brytande och bändande så var den fit for fight igen. Men axeln har jag ont i fortfarande, snart 13 år senare :shock:

Så det är bara att ta MC-kort även för dem som inte fick det på köpet.
Skriv svar