Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Testade idag för säkerhets skull så inte bensinen var kass. Pytsade i lite alkylatbensin, den som Moppis1 tidigare gått som en raket på, och kickade. Liksom förut så tände den till och gick flera varv direkt, men sedan dött. Känns som om den står och "samlar ihop" till några tändningar, men sedan är det dött igen. Vad kan det bero på? Känns ju som om det är mer bränsle/kompressionsrelaterat än bero på tändningen.
HSE

Inlägg av HSE »

Låter som den får för mycket bränsle så den blir sur när den startat eller så är det stopp på vägen till förgasaren så den startar på det som finns i flotörhuset och sedan är det stopp. En del förgasare har ett extra filter i flotörhusets lock, har du kollat det? Kollat att ansluta förgasaren till en separat bränsletank och starta?
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Tack för tipsen!
Ja, jag har funderat på bägge dessa möjligheter. Tycker den går lite väl lite för att det ska vara att den går på det som finns i flottörhuset - om man stänger bensinkranen på en moppe så går den ju mer än bara typ fem varv. Fuggen har ett filter, men det är rengjort.
Sur, ja, men som tur är sitter det ju en blandningsskruv på förgasaren och där har jag testat både mer och mindre än den inställning den hade när jag köpte moppen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Idag har jag i alla fall putsat och fejat inne i svänghjulet och lött om spolen. Mätte och nu är det då bra jordning och bra förbindelser ut från spolen. Gnistan är bra, ungefär som förut.
Återigen tänder hon en fyra -fem gånger vid första kicken men sedan är det dött. Bränslet når förgasaren, filtret är rent och flottörnålens funktion testade jag när jag hade isär och blåste rent förgasaren. Dessutom har jag ju testat med Moppis1:s förgasare utan resultat.
Det får bli att gå vidare med demontering av transmissionen i alla fall, för packboxbyte. Det känns ändå som om felet ändå är bränsle/kompressionsrelaterat.
Men innan vidare operationer blir det två veckors semester i Vespans hemland!
:D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Noteringar: När Bonnie stått ett tag så går hon riktigt länge (10 tändningar, kanske) om jag kickar på full gas. Då är det också mer motstånd i kicken, sedan går den lättare. Efter att jag har kickat ( och den inte startat) hörs ett sugande, väsande ljud ur förgasarhalsen. Normalt? Nu är dessutom stiftet åter torrt.
Jag funderar nu i följande banor:
Förgasaren: Trots allt?
Reedventilen: Men den kommer ju från Moppis1?!
Packboxen på transmissionssidan eller toppackningen: Ja, det är ju bara att byta så är de uteslutna.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Frustration! Kunde förstås inte hålla mig när jag var inne i verkstaden ett annat ärende, utan skruvade lite på förgasaren. OCH DEN GICK IGÅNG !! - nehej, dog igen... :x Men nu var det nog ännu fler tändningar. :)
Man (dvs jag...) tycker ju att detta borde göra den ännu lättare att få igång direkt igen, men nix. Dock känns det så nära att packboxbytet får vänta och nu åker förgasaren av en vända igen. Ja, efter Italien, då.
Fick dessutom en galen tanke: Moppen har ju stått ute under en press (säkert orsaken till att tändningen strulat). Skulle inte en mus ha kunnat klättra in i avgassystemet och byggt bo? Ett sådant, lite halvhårt stopp kanske skulle kunna göra så att motorn "tjöver säk" som vi säger här i Västergötland. Crazy, men lätt att testa, bara av med systemet. Ja, efter Italien, då. 8)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Du verkar vara otursförföljd eller så får du tag i moppar med rediga bekymmer. I och för sig är väl inte Bajaj de mest kvalitativa mopederna :wink:
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, men jag tröstar mig med att det är lättare att felsöka en mopoe som inte startar än en som dör under färd och sedan funkar igen innan man hunnit göra mycket till felsökning.
Köpte dessutom dessa på spekulation då ingen av dem gick ordentligt (Moppis1 startade men gick bara på choke). Så att det bara var skit i systemet på henne är jag nöjd med. Och Bonnie fick jag ju igång och körde på choke förra året, så hopplös är hon ju inte.
Återkommer dock till att jag sammantaget tycker att de känns betydligt gedignare än man skulle kunna tro, samtidigt som de är simpelt uppbyggda, vilket hemmamekanikern tackar för. Då måste jag säga att min gamla Scooterette kändes betydligt mer som ett hastverk med lösningar (särskilt map kylning) som inte fungerade ens när den var ny, så svensk den är. Och Flintan var ingen kul bekantskap... :x
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Raketsport skrev:Du verkar vara otursförföljd eller så får du tag i moppar med rediga bekymmer. I och för sig är väl inte Bajaj de mest kvalitativa mopederna :wink:
...och tack för att du ser det så och inte hänför mitt fall till SBV, Skit Bakom Verktygen... :wink:
HSE

Inlägg av HSE »

Hur är det, startar den inte ens på startgas om du försöker ge den en dos efter att den startat och dött igen?
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Har du möjligen ett sån´t här reglage på din moppe? jag hade en plastbalja
inne på jobbet som inte ville gå och det visade sig att det var oxid/krypström
i dödarknappen på reglaget, den uppförde sig så som du beskriver,
tände till gick några varv och dog, byte ut reglaget och se då startade
den så snällt

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Ja, jag plockade för säkerhets skull bort dödarsladden utan resultat. Å andra sidan var det innan hag rev svänghjulet, så det kan vara värt ett nytt försök. Många bäckar små kan ge ett stort fel... :roll:
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Hann med en kort mekstund innan frun ansåg att det var dags för veckans storhandling. :? Kopplade loss dödarknappen helt - inte minsta tändning, men bra gnista. Så nu åker avgassystemet av.
Var också ute ett par svängar med Moppis1. Hon startade snällt trots två veckors stillastående, men ville inte varva ur. Fick som mest upp henne i 30 på mätaren, det brukar vara uppåt 35 annars. När jag testade att varva med bensinkranen stängd så varvade hon upp ordentligt just innan hon dog. Mao torde flottörnålen ha torkat och nu läcker liite, så förgasaren flödar en aning. Hoppas den sväller och problemet löser sig självt.
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Att den varvar upp precis innan den dör när du stängt bensinkran beror inte
på något fel i förgasaren, det är normalt beteende för en tvåtaktare
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

OK, trodde att om den dåliga gången berodde på för mycket bensin i flottörhuset, så skulle den gå normalt när nivån sjunker till rätt läge, vilket ju blir när sista "slurken" går åt efter att man stängt kranen. I vilket fall som helst så hoppas jag att den bara blivit lite ringrostig av att ha stått still och att den kommer sig.
Skriv svar