Sida 8 av 15

Postat: 19 dec 2012, 00:30
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt erlan.

Jag ska klippa till en massa plåt och bara svetsa så jag får in snitsen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2012, 01:09
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när du får in snitsen på fina plåtbitar så öva även på någon rostig plåt så du lär dig att inte vara rädd för dom små smällarna som kan bli.
dom är bara farliga om du är klädd i en oljig täckjacka när du svetsar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2012, 10:27
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset!

Det stänkte en del när jag svetsade på ramen. Det kanske var skitigt där, dock hade jag slipat ordentligt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2012, 12:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har varit i skrottunnan och letat vaggbussningar. Jag gjorde fynd där till din fördel. :D Om bra bussningar är 10 på en skala så är dom här 8,54 på samma skala.
Billiga dessutom 0:- <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2012, 13:13
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Magsvets? Jag har en enklare modell MIG svets som jag annars svetsar allt med :wink:

Tycker det är roligare med gassvets, om svetsarna blir bra dvs. :lol:
med gas lämplig för vanligt stål blir det en mag-svets. med gas för ädlare metaller blir det en mig-svets. samma svetsmaskin byter namn när man byter gas.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 dec 2012, 17:35
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har varit i skrottunnan och letat vaggbussningar. Jag gjorde fynd där till din fördel. :D Om bra bussningar är 10 på en skala så är dom här 8,54 på samma skala.
Billiga dessutom 0:-
Det låter inte så dumt! Sura hade hittat några bussningar där ytterhylsan var rätt dimension och innerhylsan var några milimeter längre :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 09:01
av HSE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi återgår till gassvetsen så är det viktigt att man väljer rätt storlek på munstycket och regelbundet resar det från sot o slagg. På en MIG/MAG svets justerar ju man med strömstyrka och trådmatning, på gassvetsen finns det i stort sett en idiallåga per munstycke. Ökar man lågan över blåser man bort matrialet och minskar man värmer det för dåligt och blir skit. Men det finns säkert bättre instuktioner om man letar på nätet...Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 10:08
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska kolla vilket munstycke som är lämpligast :wink:


Åter till E-typen: Hur ser bensinkranarna ut original? Är det en kran med två anslutningar eller är det två separata kranar? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 11:48
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett 300 L munstycke med normal låga är lagom för moppesvets. När man svetsat mycket kan man få slipa av yttre delen av munstycket. Slipa är samma som ett litet drag med en finhuggen fil. Dessutom fins det små borrar som man petar lite inne i munstycket.
Jag gick på gssvetskurs när jag var 15, på gammla högskolan i Västerås.
Slutprovet var att svetsa ihop ett antal fyrkantiga burkar på varandra. Största burken var ca 120 x120 x120 mm mellanburken var ca 80 x80 x80 mm och lilla burken var ca 50 x50 x50 mm. I lilla burken svetsade vi fast ett rör för vattentryck. Burkarna hade hål mellan varandra. Plåttjockleken var 2,5 mm
Men det var ingen hel plåt man fick använda. Plåten svetsades ihop av spillbitar från skrotlådan som skulle vara ca 30 x 50 mm. När man hade svetsat ihop lagoma bitar kom läraren och klippte sönder dom och sedan svetsa ihop igen. För att vara godkännd fick det endast vara 7 hål i burken, min hade 4. Ett annat pro var att svetsa ihop 2 bitar rundjern som var 12 mm tjockt. Efter svetsningen skulle rundjernet snurras runt en stång som var 20 mm tjock och svetsskarven skulle vara med i böjen. Min första gick av, men no 2 blev godkänd. Vi hade även prov på gssvets i gjutjern och olika hårdlödningar, även i olika metaller.
Det man lärde sig då sitter kvar efter 50 år <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 12:12
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillar dina historier Conrad :D

Står det 300 L på munstycket, eller finns där en annan markering? T.ex. 0.35. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 12:36
av musköchrister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tidiga tanken som du har: 2 kranar med t-stycke imellan
sena tanken : 1 kran <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 14:20
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Gillar dina historier Conrad :D

Står det 300 L på munstycket, eller finns där en annan markering? T.ex. 0.35.
alla jag har sett har varit märkta med L t.ex 300L.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 15:44
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står 300L och en 2:a under.

Okej då skall jag ha två separata kranar. Det var en sådan kran jag syftade på:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 15:57
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->2:an är relaterat till satsen med svetsmunstycken. min agasats börjar med 75L munstycke som har nr 0.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 14 apr 2013, 19:24
av SachsMekarn
Har inte vart så aktiv i tråden men tänkte visa lite hur det ser ut för tillfället!

Började plocka ihop igår eftermiddag och har kommit så här långt just nu:

Bild

Bild

Dock måste jag hitta en annan framgaffel. Har ingen annan gaffel så denna får duga så långe. Funderar även på att köpa nya fälgbanor och ekrar framöver :)