Sida 8 av 13
Postat: 25 mar 2013, 09:33
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade iaf. gladeligen betalat extra för grejjer som håller högre kvalisort, men så är jag nog också en petig originalbög av rang. <!-- </EdIndex> --></div>
kinadelar
Postat: 25 mar 2013, 09:42
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visste inte att Dakota 3000 växelspak fanns som nytillverkad. Vad har jag missat ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 10:28
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom den spak som satt på mitt renoveringsobjekt såg ut som en klädgalge vet jag ju inte hur den ska se ut så jag tog hem artikel R-00020 från puchverkstan, men den var ju som sagt ingen höjdare. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 17:30
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite Puch växelspakslektion för alla.
Från vänster : Monza 4 speed, finns nytillverkad.
Dakota 3000 osv fanns i två versioner, stål eller alu, finns inte nytillverkad vad jag vet.
Vanliga Dakota, Florida osv Finns
Pungmotorn finns även den nytillverkad.
Tror du försökte kränga på en Dakotaspak på en Dakota 3000, klart den slog ifrån sig och sprack.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 17:56
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men en Dakota har väl inte annorlunda splines eller diam. på växelaxeln än min 3000?
Jag vet att de senare fyrväxlade motorerna hade en konad axel, men annars ska det väl vara samma? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 18:36
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, jag bara skojade, det är samma storlek. Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 21:36
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev: Lite svinn får man räkna med eller?
Näe ! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 mar 2013, 18:13
av JK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så var man ute på premiärturen med 3000, växellådan går fint och bromsarna verkar fungera kanon, har dock fortfarande en del problem med motorgången, han ville gå snålt med standardmunstycket, hade inget större så jag testade med ett 1mm.s borr och nu verkar det bli lite för bra =)
Gissar jag rätt när jag säger att munstycken är graderade te.x 76 för 0.76mm?
dvs har jag ett 100-munstycke i nu? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 apr 2013, 06:27
av JK
Verkar äntligen fått ordning på knasaren, ett 75-munstycke gjorde susen.
Fipplat med lite el ikväll, mätte upp kablarna och byggde den framför datorn utanför moppen och allt verkar passa bra *pust*
Baklyset:
Snöret till bromsljuskontakten:
Trådarna till t-låset:
Och motorkontakten.
blev riktigt bra, nu kan jag börja kludda med lampor, signalhorn och ljuskontakt.
Postat: 04 apr 2013, 06:31
av JK
Börjar bli klart nu, saknar fortfarande pakethållaren och ett par vajerfästen till framskärmen som är på förzinkning, behöver även lite glödlampor sedan är det dags att börja köra till jobbet med maskin Smile
Instrumentpanelen klar:
Ska dit en puchdekal här men vet inte hur jag ska få den att fästa på den skrovliga plasten Confused
Ser ut som kriget i mitt lilla pannrum, men det går att skruva moppe ändå Smile

Postat: 04 apr 2013, 07:13
av alf-johan
Postat: 04 apr 2013, 07:14
av Hynboholm
Skitsnyggt!!
Postat: 05 apr 2013, 16:32
av JK
börjar bli klart nu, har fått ordning på koppling det som saknas är två vajerfästen på framskärmen, en dekal på instrumentbrädan och pakethållaren.
Sen ska jag försöka få tag i rätt instrument också.
Hade varit trevligt att få lite mer fart i maskinen med, vet att packningen mellan mitt 17mm insug och cylindern bara har ett 12mm stort hål, så det är kanske klokt att börja där ;)
Postat: 05 apr 2013, 20:32
av JK
Rev cylinder ikväll och hittade några anledningar till moppens hyfsat slöa framfart.
Cylinderfotspackningen hade hamnat snett och låg på båda sidor över överströmningskanalerna med mer än 50%
Insugspackning diameter 12mm, insug 17mm, cylinder 16mm
Stora klumpar av gjutskägg inuti insugskanalen på cylinder
Insuget hade invändiga gjutkanter på 1.5-2mm i böjen
Fixade allt detta och gick loss med dremeln i insug och cylinder för att rensa kanalerna och portmatcha så gott det gick.
Slängde sedan på ett puch original högkompstopplock och testade att starta, märktes redan vid första kicken att kompressionen var rejält höjd, fick en helt annan gasrespons på moppen nu, känns betydligt rappare, tyvärr är det lite för sent för att provköra, men imorgon ska vi se hur det gick med min lilla optimering

Postat: 06 apr 2013, 08:03
av c.impala
Lysande ...vilken kanonrenovering
