Sida 8 av 9

Re: Nu börjar man arbeta åt rätt håll!

Postat: 12 jan 2014, 09:51
av Svartsjö
Astanius skrev: Bromshandtaget blir stort på Mamban!
Har du kollat på bromspumpar till fiddys, de brukar vara rätt billiga och smäckra i utformningen.

Postat: 14 jan 2014, 07:43
av jonTe-Zündapp
Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....

Postat: 14 jan 2014, 20:22
av Astanius
jonTe-Zündapp skrev:Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....
Hej! Har du några bra tipps på var man hittar bra 15 tums däck?

Re: Nu börjar man arbeta åt rätt håll!

Postat: 14 jan 2014, 20:27
av Astanius
Svartsjö skrev:
Astanius skrev: Bromshandtaget blir stort på Mamban!
Har du kollat på bromspumpar till fiddys, de brukar vara rätt billiga och smäckra i utformningen.
Tack för bra tipps! Ska kolla detta till K50n som blir nästa projekt. Till Mamban har jag hittat ett. thumb_up

Postat: 14 jan 2014, 20:45
av jonTe-Zündapp
Astanius skrev:
jonTe-Zündapp skrev:Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....
Hej! Har du några bra tipps på var man hittar bra 15 tums däck?
Nja...det är inte lätt. Kolla med Putte....han har nog scannat hela nätet efter däck till sin. Har för mig han åker Golden Boy.

Postat: 14 jan 2014, 22:40
av Raketsport
jonTe-Zündapp skrev:
Astanius skrev:
jonTe-Zündapp skrev:Den är såååå jäkla fin!
Dock skulle jag inte vilja åka 100km/h med de där däcken.....
Hej! Har du några bra tipps på var man hittar bra 15 tums däck?
Nja...det är inte lätt. Kolla med Putte....han har nog scannat hela nätet efter däck till sin. Har för mig han åker Golden Boy.
Golden boy finns på dapra.se

Postat: 15 jan 2014, 19:23
av freddin
Hej

en svarvare på jobb kan tillverka delar till mig för konvertering
till kapslade kullager i framnav.
Skulle du kunna hjälpa mig med att berätta vilka delar jag behöver ha
tillverkat och måtten på dem? (om du har det kvar)

Har den gammla mamba framgaffeln om det spelar någon roll.

Tack på Förhand.

Mvh
Freddin

15 tum däck?

Postat: 18 jan 2014, 13:30
av Astanius
Golden Boy?

Är det så mycket bättre?

Kunde inte låta bli!

Postat: 02 feb 2014, 18:26
av Astanius
Var kanske inte helt planerat men det var svårt att låta bli! Motorn har som sagt gått bra men har känt vibrationer när den gått för fullt på ett sätt som den treväxlade inte gjorde. Veven ska få en översyn så det inte är obalans i den. Lagret till kopplingskorgen blir nu bytt. Blev inte gjort förra gången.

Bild
Bild
Blir snabbt inarbetat när man sätter igång! :lol:

Såg också att det fanns lite och bearbeta i blockhalvorna. Kanalerna på den treväxlade passade betydligt bättre mot cylindern än vad det gör med den fyrväxlade. Detta ska ses över.

Bild
Bild

Eventuellt kommer även original kopplingskorg att monteras tillbaka. Tycker att motorn går hårt med den rakskurna.

Bild

Två K50 motorer som ligger och väntar på sin tur.

Re: Sakta men säkert framåt!

Postat: 07 feb 2014, 18:58
av Racermoppe
Astanius skrev:Då har man spenderat lite tid med Mamban igen. Efter att jag fått tag i en ekersats med rätt längd så är vi på gång.

Demontering av K50 framhjul.
Bild
Bild

Navet klart för ekring samt broms ok från GP125 hemkommet.
Bild

Hopmonterat och inprovat. Nu ska det bara riktas!
Bild
Bild

Efter riktningen av framhjulet återstår att fixa nedre gaffelbenen. Fästena för skärmen och nya packboxar ska fixas.

Det är ett stiligt bygge thumb_up .1975 byggde kompisen om en Mamba, motor och nav från en Yamaha RD 125 1973. Då j-ar fick vi gänga ekrar... Kul "moppe" blev det slider_victory.gif

Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr

Postat: 23 jun 2014, 09:51
av Astanius
Hej på er! Dags att avsluta denna tråd! Renoveringen är i mina ögon klar och nu ska den användas. Det senaste som är gjort är att den fått en extra tank så jag klarar av de lite längre mopedrallyna. Beroende på hur hårt man gasar så klarade jag ca 8 mil innan tanken kom på plats. Mamban har levererat väl och är otroligt körbar. Enda fadäsen som inträffat är att ljuddämparen gick av vid infästningen mot cylindern. Berodde nog mer på mekaniker som inte tänkt hela varvet runt än på mopeden. Lägger upp några avslutande bilder. Under hösten kommer ny tråd skapas. Suzuki K50. Renovering med modifiering. Välkomna dit!

Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr

Postat: 23 jun 2014, 09:52
av Astanius
Bilder!

Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr

Postat: 23 jun 2014, 09:52
av Astanius
Bilder!

Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr

Postat: 23 jun 2014, 09:53
av Astanius
Bilder! slider_thankyou.gif

Re: Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbr

Postat: 29 jul 2014, 09:55
av qwerty
Oj vad snyggt!