Sida 8 av 11
Postat: 07 nov 2010, 17:38
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu Lasse jag är ju egentligen crescentfantom, men det fanns ju moppar av andra märken oxå som man var sugen på som 15 årig yngling

just Gulddakotan minns jag mycket väl att jag önskade mig då, valde ju att renovera en sådan mycket av den orsaken

Jag köpte ju sådana vajerhöljen nya hos nordscand ser ju ut som originalen, de gammla hade ju ruttnat bort så gott som helt

jo kommer givetvis att montera dem innan innerskärmen kommer på plats, känns helt klart enklare så
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
låter fint att du har delar du kan tänka dig avvara..känner att det kommer att behövas en del pryttlar till den här

men den hade tur som hamnade här , det var ju egentligen ett vrak från början så den hade nog skrotats och sålts i delar annars..men nu ska den då få ett nytt liv..

ska ta lite bilder senare och kolla om jag kan få hjälp av jossan å klämma in dem här...eftersom jag misslyckas med bildprogrammen jämt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 nov 2010, 00:27
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självfallet så fixar jag bilderna.... Du vet ju var du kan lägga upp dom så jag kan ta hem dom enkelt.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 nov 2010, 20:46
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du caddyLasse som är lite av en riktig puchman..

har du nån aning om färgnummer på gudfärgen på dakken..

ju närmare originalet man kommer känns ju bra..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 nov 2010, 20:47
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanonfint Jossan..ska försöka fixa lite bilder på det gammla liket

<!-- </EdIndex> --></div>
färg
Postat: 08 nov 2010, 21:52
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick samma fråga tidigare idag, jag har RALnumret, men vägrar lämna ut det, då det stämmer så dåligt med orginalet ( Helt olika). Puchverkstan är i närheten, men inte helt rätt,
www.polerverkstan.se har kommit mycket nära, har jag hört, men inte sett själv.
Ta en orginaldel, leta upp en intresserad lackare, och prova dig fram.
På min sista Guldmoppe så nöjde jag mig med Puchverkstans, som min lackkompis blandat lite mer i. Det blev mer likt orginal, men ser inte ut exakt som de nosdelar jag har.
Som förövrigt ser olika ut allihop, svårt med gamla metalliclacker. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 nov 2010, 19:44
av c.impala
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med en gulddakota 73a och fick hjälp av
Bilfärgsspecialisten i Hudiksvall AB
Telefon: 0650-97840
E-post:
bilfargsspecialisten@swipnet.se
De tog fram färg till mig men jag har inte lackat med den än så jag vet inte hur väl den stämmer. skickade en nos kåpa som de hade att gå efter. De har lagt upp den som "Candy dakota california gold" .Ska först lacka med en silverbas sen candyn 3-6 varv med 75% överlapp tills det liknar noskåpan . <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 nov 2010, 21:07
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar tackar kanonfint med lite färg förslag..

ska försöka ge ramen den behövliga rostreparationen nu först bara...

ska försöka få den så nära original som möjligt i allafall..
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 16:10
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var inte lite rost. Behöver absolut en handpåläggning eller två.
Men den kommer säkert att bli snygg i slutändan som alla dina andra renoveringar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 16:33
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt ambitiöst Raketaren!!
Personligen hade jag aldrig orkat med en sån seriös lagning. Jag hade nog gått fram hårt med med glafiberspackel och andra svetsfria lösningar

Det är ju inte så att moppen ska gå i saltslask dagarna i ända
Men jag beundrar nivån på din renovering

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 16:55
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det dom här som kallas vajerhöljen för kabeldragning?
http://img684.imageshack.us/img684/3656/sam0896v.jpg
som du köpte på norscand

i så fall är dom ju bra till bakljusdragningen på riktiga moppar också

<!-- </EdIndex> --></div>
Tompa
Postat: 17 nov 2010, 17:02
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte väl att Tompa snart skulle komma med några pikar. Jag tycker att det är kul att du räddar ytterligare en Gulddakota, de är värda att ta vara på, även om den där såg ovanligt rostig ut. Men även jag har svetsat ihop liknande vrak.
Ja de vajerhöljerna funkar utmärkt att använda till lite av varje, jag använder ibland skalade yttervajerhöljen, det funkar också.
Kör hårt med Dakotan, min gulddakota fick en nyrenoverad framgaffel igårkväll, men ikväll blir inget gjort då vi har onsdagsträff i garaget, de nya mopparna skall kollas in.
Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 18:24
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lycka till raketaren, jag vet att du fixar det

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 18:29
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Riktigt ambitiöst Raketaren!!
Personligen hade jag aldrig orkat med en sån seriös lagning. Jag hade nog gått fram hårt med med glafiberspackel och andra svetsfria lösningar

Det är ju inte så att moppen ska gå i saltslask dagarna i ända
Men jag beundrar nivån på din renovering

ohh såna som dig ska man passa sig för

Tur att man bara köpt patinerat av dig

skämt åt sido

Nog är det sant att prylarna mest står under regniga dagar.. & det där med spackel är ju hur man pesonligen känner för sina egna prylar. Huvudsaken är att man informerar den hugade spekulanten när man sen säljer en uppspacklad farkost..
Men tillbaka till ämnet.. keep up the good work raketaren

Du e på rätt spår !
Bara att hugga i ! Det går ganska fort när man väl kommit igång. Tänk bara på att ta det i etapper så det inte blir för mkt på en gång. å starta med innerskärmen så hjälper den till att styra upp övriga inpassningen. Om nu reproprylarna håller formen förståss.. å sen måste du fixa det där med att lägga in bilderna själv så det blir lite action på tråden!
Du måste ju tänka på att jag sitter här å glor mest hela dagarna (diskbråck)

å då är det ju kul om det finns några fler inlägg än mina egna att kolla på

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 20:55
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he inte så lätt med det jäkla fotoprogrammet...

men ska be Jossan förklara det för mig när hon å mona är nere på besök nån gång framöver.. som sagt änn leder datoraset på knock out..
har en jobbarkompis *bilplåtslagare* som hjälper till med dakkeramen så jag tror nog den ska bli riktigt bra i slutändan..

blir definetivt inget fusk nu eftersom den ska se hyfsad ut klar.. och kommer att kosta mig några kronor dessutom

är riktigt fin passform på pryttlarna från nordscand så det ska nog passa hyfsat
jo Tompa det är nog användbara höljen till annat oxå tror nog att dom är användbara till andra moppar oxå, huvudsaken dom får ligga i frysen ett dygn först
tackar alla som hejar på, det behövs allt till denna renoveringen

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2010, 21:35
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:Pälle skrev:Riktigt ambitiöst Raketaren!!
Personligen hade jag aldrig orkat med en sån seriös lagning. Jag hade nog gått fram hårt med med glafiberspackel och andra svetsfria lösningar

Det är ju inte så att moppen ska gå i saltslask dagarna i ända
Men jag beundrar nivån på din renovering

ohh såna som dig ska man passa sig för

Tur att man bara köpt patinerat av dig

skämt åt sido

Nog är det sant att prylarna mest står under regniga dagar.. & det där med spackel är ju hur man pesonligen känner för sina egna prylar. Huvudsaken är att man informerar den hugade spekulanten när man sen säljer en uppspacklad farkost..
Glasfiberspackel är inte att förakta förutsatt att man vet vad man gör. Man får inte fuska med förarbetet och inte glömma att rostskydda efteråt. POR-15 och glasfiber kommer man långt med
Har själv aldrig glasfibrat nån moppe men nog har nån bil fått en släng av sleven ibland. Lagade ett hål på en folkvagn för 12 år sedan och nuvarande ägare har kört den året runt några år och min lagning är fortfarande osynlig
Men visst, har man en svets och kan svetsa så är ju det enklare. Allt går ju inte att laga med glasfiber

<!-- </EdIndex> --></div>