Mickes KS50 -70
Re: Mickes KS50 -70
Det är en gammal Örn (senare Storebro) från 1944 som är tillverkad åt försvaret och numer upphottad med 6-backs chuck, digitaler, snabbfäste för stål och steglös varvtalsreglering. Så här gamla svarvar ger man bara skrotvärdet för (några tusen) men de klarar allt man behöver för hobbynivå.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Snyggt!
Sexbackschuck är inte så vanligt men ger ytterligare stabilitet antar jag.
Har man vant sig vid digitalskalorna blir man bekväm och trygg, man vill ogärna vara utan, i alla fall om det rör sig om precisionsbitar.
Sexbackschuck är inte så vanligt men ger ytterligare stabilitet antar jag.
Har man vant sig vid digitalskalorna blir man bekväm och trygg, man vill ogärna vara utan, i alla fall om det rör sig om precisionsbitar.
Re: Mickes KS50 -70
Fördelen med en 6-backschuck är att den kan hålla tunnväggiga ämnen stabilt utan att de deformeras. Men den nyper inte fast ett ämne lika hårt som en 3-backschuck som ger dubbelt så hög klämkraft på varje chuckback som kan behövas om det är riktigt tung svarvning. Ett exempel på hur snäll 6-backschucken kan vara är att det gick fint att svarva upp insidan på det nya Magura gashandtaget till en blå Zundappen. Det gick så tungt att det knappt gick att vrida plastrullen när den satt på styret men löper hur lätt och fint som helst efter att ha svarvats ur ett par tiondelar.
Precisionen och finnishen på chucken är mycket hög. Men den är förstås inte alls lika slitstark som en proffschuck för industribruk som kanske används mer på några dygn än jag gör under flera år. Men då handlar det om en faktor 10 gånger högre pris (Bison) eller mycket mer än så (Röhm m.fl.).
http://en.sanouchuck.com/english/company.asp
Precisionen och finnishen på chucken är mycket hög. Men den är förstås inte alls lika slitstark som en proffschuck för industribruk som kanske används mer på några dygn än jag gör under flera år. Men då handlar det om en faktor 10 gånger högre pris (Bison) eller mycket mer än så (Röhm m.fl.).
http://en.sanouchuck.com/english/company.asp
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
En av förutsättningarna för att få bra effekt i motorn är att den får tillräckligt med luft. Ju mer luft man kan få in detso mer soppa kan förbrännas = hög effekt. Zundapp 517 original har ett restriktivt luftfilter och ett smalt rör till förgasaren från det vänstra facket där luftboxen sitter. Ofiltrerad innan luftfilter tas in genom ett hål i ramen under sadeln så det är bra skyddat. Det jag brukar göra för att kunna ta in luft så det räcker ordentligt är att:
- Ta bort plaströret som går genom ramen från luftfilterboxen till förgasaren och använda en 2" silikonslang till förgasaren. Många förgasare t.ex. PWK har 50 mm anslutning. På Dellorton som ska användas är det 42 mm anslutnng så den får en adaperring som svarvas till.
- Ta bort original luftbox med filter och sätta in ett så stort skumgummifilter med bra flöde som det går att knöka in i vänstra facket. Facket har diverse väggar så man får klippa och limma en del på ett stort filter för att få i det så stort som möjligt.
- Ta upp ett hål i ramen i högra facket under sadeln för att mata in luft till filtret från båda facken.
I dag ska Dellorto 26an monteras. Det är värt att lägga ner lite jobb på så att man om möjligt kan byta munstycke utan att behöva ta loss eller kanske ens behöva vrida förgasaren.
- Ta bort plaströret som går genom ramen från luftfilterboxen till förgasaren och använda en 2" silikonslang till förgasaren. Många förgasare t.ex. PWK har 50 mm anslutning. På Dellorton som ska användas är det 42 mm anslutnng så den får en adaperring som svarvas till.
- Ta bort original luftbox med filter och sätta in ett så stort skumgummifilter med bra flöde som det går att knöka in i vänstra facket. Facket har diverse väggar så man får klippa och limma en del på ett stort filter för att få i det så stort som möjligt.
- Ta upp ett hål i ramen i högra facket under sadeln för att mata in luft till filtret från båda facken.
I dag ska Dellorto 26an monteras. Det är värt att lägga ner lite jobb på så att man om möjligt kan byta munstycke utan att behöva ta loss eller kanske ens behöva vrida förgasaren.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Förgasare och vajrar på plats. Jag hade inte enhetliga slangklämmor hemma med det går att åtgärda.
För att byta huvudmunstycke lossas de båda mittre slanklämmorna och förgasaren vrids lite åt sidan. Munstycket sitter i bottenpluggen så det behövs inte mycket frigång för att kunna göra det.
För att byta huvudmunstycke lossas de båda mittre slanklämmorna och förgasaren vrids lite åt sidan. Munstycket sitter i bottenpluggen så det behövs inte mycket frigång för att kunna göra det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Tändsystem och kedja monterad.
Kretsen för automatisk retardering av tändpunkten sitter in en krympslang mellan regulatorn och CDI-enheten.
Det skulle gå fint att trampa igång maskinen nu om jag vill, fin gnista finns
. Men det är ett par småsaker kvar, luftfilter och att dra fram kablar till lyse m.m.
Kretsen för automatisk retardering av tändpunkten sitter in en krympslang mellan regulatorn och CDI-enheten.
Det skulle gå fint att trampa igång maskinen nu om jag vill, fin gnista finns

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Det blir ju så fint så man får en tår i ögat när man beundrar ditt arbete och alla detaljer du gör. All heder åt dig 

Re: Mickes KS50 -70
Tackar, din superfina Dakota spökar kanske i bakrunden genom att den visade upp en ny nivå på mopedrenovering och snyggt utförande som jag inte hade sett förut. Riktigt så fin blir kanske inte den här men saker som förr kändes som lyx och krångligt är nu en självklarhet. T.ex. byte av fälgbanor och ekrar som ofta är helrisiga på gamla moppar.
I morgon får jag hem ett Polini Evo High End filter som ska anpassas till vänstra facket så det blir en klippa- och klistraövning
. Sedan är det bara att trampa på kicken och börja ordna till bestyckning. En del tror att stora filter bara behövs på mycket potenta maskiner. Men lågt motstånd i filtret gör bra nytta även på klenare motorer genom att motorn suger i sig mer luft och därmed även bränsle på låga varv och det är det som genererar effekt. En viss effektökning är också ofta mer angeläget på en trött maskin än på en som redan gör 100 km/h.
I morgon får jag hem ett Polini Evo High End filter som ska anpassas till vänstra facket så det blir en klippa- och klistraövning

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Japp, poäng tagen, detta är enkel logik, fler punkter men lägre tryck ger mindre deformering.Micke S skrev:Fördelen med en 6-backschuck är att den kan hålla tunnväggiga ämnen stabilt utan att de deformeras. Men den nyper inte fast ett ämne lika hårt som en 3-backschuck som ger dubbelt så hög klämkraft på varje chuckback som kan behövas om det är riktigt tung svarvning. Ett exempel på hur snäll 6-backschucken kan vara är att det gick fint att svarva upp insidan på det nya Magura gashandtaget till en blå Zundappen. Det gick så tungt att det knappt gick att vrida plastrullen när den satt på styret men löper hur lätt och fint som helst efter att ha svarvats ur ett par tiondelar.
Mekaniskt är det ju inte mer komplicerat heller, ytterligare tre backar och lite fräsning i chucken.
Re: Mickes KS50 -70
Nu får den duga och jag är nöjd. Som vanligt har det inte alls tagit lika lång tid som det känns. Det blir säkert någon mer bild i samband med provkörning men utförandet är klart och allt på plats (utom luftfilter). Det som har fixats i dag är att tillverka en bussning för stödet som saknades och byta ut fjädern som var alldeles för tunn. Jag kör med Biltemas fjädersats som innehåller en mängd fjädrar av olika dimensioner och som kommer till nytta ibland.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Tjusigt! 

Re: Mickes KS50 -70
Blev kalas det där. Vill du ha tag på den där grå listen som ska vara baktill på tanken så vet jag vem som har. Jag har
en stump men vill ha den kvar ifall det blir nån fler 517 i framtiden.
Ta det på pm i så fall.
en stump men vill ha den kvar ifall det blir nån fler 517 i framtiden.
Ta det på pm i så fall.
Re: Mickes KS50 -70
Tjusigt 

Re: Mickes KS50 -70
Tack allsammans
Hasse, jag kände inte till att det ska vara någon kantlist på tanken för den verkar normalt saknas på Zundappbilder. Men här är en gammal bild och då är den med så att jag kan se vad du menar. Skicka gärna PM om vart den går att få tag på
Det var när du visade bilder på dina fina Zundappar på HM som jag blev knallrökt och bestämde på en gång att skaffa en Zundapp.
Jag är jättenöjd att ha kommit så här långt. Får jag lite att göra någon gång plockar jag ner den svarta Zundappen och får den också lackad. Allt krom är fint på den men lacken är ett resultat av förbättringsattacker under olika perioder. Den ser hyfsad ut och jag gillar den svarta färgen men den går att få riktigt fin med ny lack. Helst borde den även få ekerhjul så jag håller ögonen öppna efter ekernav. Men så fort det blir så pass varmt ute att man inte längre kan skylla på kallt väder finns en del att göra på huset
Synd att man inte kan lämna in det på lack, men om man tänker till lite är man kanske inte den enda i världen som kan kladda på lite färg på en altan

Hasse, jag kände inte till att det ska vara någon kantlist på tanken för den verkar normalt saknas på Zundappbilder. Men här är en gammal bild och då är den med så att jag kan se vad du menar. Skicka gärna PM om vart den går att få tag på


Jag är jättenöjd att ha kommit så här långt. Får jag lite att göra någon gång plockar jag ner den svarta Zundappen och får den också lackad. Allt krom är fint på den men lacken är ett resultat av förbättringsattacker under olika perioder. Den ser hyfsad ut och jag gillar den svarta färgen men den går att få riktigt fin med ny lack. Helst borde den även få ekerhjul så jag håller ögonen öppna efter ekernav. Men så fort det blir så pass varmt ute att man inte längre kan skylla på kallt väder finns en del att göra på huset



Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Mickes KS50 -70
Snyggt!
Kommer du få dit de små kåporna bakom förgasaren nu när du har så grov luftslang?
Kommer du få dit de små kåporna bakom förgasaren nu när du har så grov luftslang?