Sida 8 av 10
Postat: 07 apr 2010, 18:42
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Har inte läst hela tråden, men har du provat en stripes borttagare.
En gummitrissa som man sätter på borrmaskinen.
De har fungerat för mig att ta bort dekaler och klisterrester.
Jag har också provat en sådan...funkade bra åt mig..iaf..!!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2010, 20:42
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:fatchance skrev:Har inte läst hela tråden, men har du provat en stripes borttagare.
En gummitrissa som man sätter på borrmaskinen.
De har fungerat för mig att ta bort dekaler och klisterrester.
Jag har också provat en sådan...funkade bra åt mig..iaf..!!

& vart finns en sån att köpa? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2010, 21:00
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peezee skrev:Hallå!
Jag är hemskt ledsen men jag har inte märkt att du försökte få tag på mig P-plats! Det var synd! Vad körde du med?
Faktum är att den drog inte så mycket bensin. Vet inte exakt hur mycket men jag hade kanske klarat mig på en tank på 6 mil. Men jag tog ingen risk utan tankade vid ett av de senare stoppen.
Annars funkade allting bra, det blev lite småproblem utmed vägen typ insatsen till ljuddämparen lossnade samt lite justeringar men inget allvarligt, det hör ju till

Ingen fara... startade ganska sent och du åkte från Anten när jag kom dit så det vara enda gången jag såg dig.
Vi tar det nästa gång!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2010, 21:38
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:billykid skrev:fatchance skrev:Har inte läst hela tråden, men har du provat en stripes borttagare.
En gummitrissa som man sätter på borrmaskinen.
De har fungerat för mig att ta bort dekaler och klisterrester.
Jag har också provat en sådan...funkade bra åt mig..iaf..!!

& vart finns en sån att köpa?
Det finns nog lite överallt där de säljer tillbehör för billackeringar t.ex
Syntema i Eskilstuna AB
Bifogar en länk med bild, (tyvärr pdf) se sidan 12.
http://www.emmsverige.se/doc/EMM_2008.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 apr 2010, 21:58
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okey, tackar för infon..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 08 apr 2010, 06:10
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha!
Jag har fått bort dekalerna med hjälp av varmluftspistol. Lite av lacken åkte med av, tråkigt men det blev inte iögonfallande så det får gå ändå så länge. Det sitter nya dekaler på den nu. Får snart sätta in lite bilder på den igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 08:23
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla! Det har uppkommit lite problem...
Kopplingen har börjat slira alldeles för mycket! Det måste i en med 4 st
lameller.
Motorn har även börjat hacka som om den inte får tillräckligt med ström... Svänghjulet blir brännhett. Jag tror att det beror på att kopplingen har börjat slira mycket och på så sätt överhettar svänghjulet så det inte ger tillräckligt med ström.
Kopplingen slirar alltså så mycket att jag bara får upp den i 60 km/h och den släpper redan vid lite gaspådrag.
Skulle min teori kunna stämma? Vad tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 09:32
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är normalt att svänghjulen blir så varma så man inte kan ta på dem. Men jag förstår inte hur det kan bli samband med för varmt svänghjul och kopplingsslir.. Visst varvar ju motorn mer när kopplingen slirar.
Men jag tror det är något annat fel. Kanske någon cylinder som går för magert? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 09:40
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplings-slir på en Sachs?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 10:33
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är säkert så att svänghjulet blir varmt ändå men att kopplingssliret värmer upp oljan och därmed resten av motorn råder det ingen tvekan om från min sida.
Det jag vill säga är att cylindrarna är svalare än vxl-låda och vevhus. Den hackar inte när den är kall utan efter ett par kilometer om jag plågar den mycket och det känns precis som om strömmen inte räcker till då det drabbar båda cylindrarna.
Bensinen flödar på som den ska.
Sammanfattning: Kan man överhätta tändsystemet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 10:34
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du hällt i nån ATF olja i den ?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 10:39
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen ATF utan SAE 50. Jag tror inte att oljan är problemet vad det gäller slirningen. Den höll perfekt med ett 60cc på men nu är det ju en helt annan melodi på den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 11:07
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
peezee skrev:Kopplingen håller bra på låg och mellanregistret men inte när den rusar men jag tycker inte att det gör så mycket för då slipper drevaxeln gå av, den driver på bra ändå.
Du har tydligen haft bök med kopplingen från början.
Antar att du har redan förstärkta fjädrar 9 st, i så fall är det bara 4 skivors lamell kvar,
det är kraftigare koppling på gång, men dom kommer inte förrän till sommaren enligt VRM <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 12:33
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:peezee skrev:Kopplingen håller bra på låg och mellanregistret men inte när den rusar men jag tycker inte att det gör så mycket för då slipper drevaxeln gå av, den driver på bra ändå.
Du har tydligen haft bök med kopplingen från början.
Antar att du har redan förstärkta fjädrar 9 st, i så fall är det bara 4 skivors lamell kvar,
det är kraftigare koppling på gång, men dom kommer inte förrän till sommaren enligt VRM
Dem kopplingarna var väl till cp-motorena? Eller är det till dem vanliga sachsmotorena? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 apr 2010, 17:25
av peezee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir till och plocka ner allt igen och få i 4 lamellskopplingen

Lite nya bilder på den från Chicken race i Alingsås.
Det fanns en del intresse för den...
Är det förresten någon som vet om man kan köpa distansen som man har när man sätter i 4 lamellskoppling så man får ut transkåpan? <!-- </EdIndex> --></div>